Summary
A review of the case histories of 44 patients showed an increasing incidence of C-cell carcinoma with an increasing amount of “occult” familiary tumors diagnosed at young age. Early diagnosis is important: lymph node metastases, which occur frequently and early, are decisive with regard to prognosis. The important diagnostic methods for family screening, sporadic (palpable) tumors and follow-up are stimulation of s-calcitonin (Pentagastrin), ultrasonography, CMT and selective venous catheterization. The presence of an MEN II syndrome should be known preoperatively. Surgical strategy has to take into account the differences between sporadic and familiary tumors and early stages in the familiary form. In occult tumors total thyroidectomy should also be performed together with an appropriate lymph node dissection.
Zusammenfassung
Am Krankengut von 44 Patienten wird die Zunahme der Incidenz und der Anteil familiärer, vor allem „occulter” Carcinome, die schon in jugendlichem Alter diagnostiziert werden können, beschrieben. Die frühe Diagnose ist entscheidend, da LK-Metastasierung häufig und früh erfolgt und einen entscheidenden prognostischen Faktor darstellt. Wichtige diagnostische Hilfsmittel bei Screening und Follow-up sind neben dem Calcitonin-Stimulationstest die Sonographie, das CT und die selektive Venenkatheterisierung. Ein MEN II-Syndrom sollte präoperativ bekannt sein. Das chirurgische Therapiekonzept orientiert sich am sporadischen bzw. familiären TU und bei letzterem am unterschiedlich frühen Tumorstadium. Es schließt auch bei occultem TU stets eine angemessene Lymphknotendissektion ein.
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Wahl, R.A., Branscheid, D., Köhler, F. et al. 196. Das C-Zell-Carcinom der Schilddrüse (medulläres Carcinom). Langenbecks Arch Chiv 364, 527 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01823370
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01823370