Summary
Male Wistar rats were subjected to a complete bilateral vagotomy and a pyloroplasty. 4 weeks later followed in urethane anesthesia a continuous perfusion of the stomach with 0.9% saline according to the rat preparation of Ghosh. The completeness of the gastric vagotomy was confirmed by a postoperative insulin test. In an interval of 150 min the rats — in 6 groups of 10 rats each — were two times injected pentagastrin subcutaneously in dose rates of 50, 100, 150, 250 or 300 µg/kg body weight. The statistical confirmed results can be summarized as followed:
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1.
The second injection of pentagastrin — 150 min after the first — in the same dose produced a significantly higher gastric acid secretion in the rat all dose rates in comparison to the first injection.
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2.
The maximal gastric acid secretion was produced by a dose rate of 100 µg/kg body weight of pentagastrin. At higher dose rates of pentagastrin there was a significant reduction of gastric acid secretion.
Zusammenfassung
Bei männlichen Wistarratten wurde eine trunkuläre beiderseitige Vagotomie — ergänzt durch eine Pyloroplastik — angelegt. 4 Wochen später erfolgte in Urethannarkose eine Perfusion des Magens mit 0,9%iger NaCl-Lösung in Anlehnung an die Versuchsanordnung von Ghosh. Die Vollständigkeit der Vagotomie bestätigte ein Hypoglykämietest. Im Abstand von 150 min erhielten die Tiere — in 6 Gruppen zu je 10 Ratten — 2 × 50, 100, 150, 200, 250 oder 300 µg/kg KG Pentagastrin subcutan. Die statistisch ausgewerteten Ergebnisse lassen sich wie folgt zusammenfassen:
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1.
Die nach dem Abklingen der Wirkung der ersten Pentagastrininjektion wiederholte Pentagastringabe in derselben Dosis ergab bei allen Dosierungen eine höhere Säuresekretion als nach der ersten Injektion.
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2.
Ein Maximum der sezernierten Säuremenge wurde bei einer Dosis von 100 µg/kg KG erreicht. Bei höherer Dosierung des Pentagastrins nahm die Menge der sezernierten Säure signifikant ab.
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Struve, C.W., Hantschmann, N. Wirkung steigender Pentagastrindosen auf die Säuresekretion des Rattenmagens nach Vagotomie im Perfusionsversuch. Res. Exp. Med. 163, 289–298 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01851516
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01851516