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Aufwachverhalten und kognitive Funktion nach Desfluran oder Isofluran

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Zusammenfassung

Desfluran ist ein neues volatiles Anästhetikum, das sich durch einen äußerst niedrigen Blut/Gas-Verteilungskoeffizienten von 0,42 auszeichnet. Dies läßt ein schnelles Erwachen der Patienten aus der Narkose erwarten. Wir untersuchten Aufwachverhalten und kognitive Funktion von Patienten nach elektiven orthopädischen Operationen und Allgemeinanästhesie mit Desfluran (n=50) oder Isofluran (n=50) bei gleichzeitiger Lachgaszufuhr. Desfluranpatienten waren signifiikant früher nach Beendigung der Narkosegaszufuhr zu extubieren, 7,4±0,8 min vs. 12,8±1,2 min bei Isofluran (Mittelwerte±SEM, p<0,001) und befolgten eher einfache Kommandos. Bei Bewertung des physischen Zustands im Extended Aldrete-Score, bei Beurteilung der kognitiven Leistungsfähigkeit im Digit Symbol Substitution-Test sowie bei Selbsteinschätzung der Patienten von Schläfrigkeit und Kraftlosigkeit mit visuellen Analogskalen erreichte die Desflurangruppe noch 2 h nach Ende der Narkosegaszufuhr signifikant bessere Ergebnisse. Subjektives Schmerzempfinden und Analgetikaverbrauch in den ersten zwei postoperativen Stunden wiesen hingegen keine relevanten Differenzen auf. Mit Desfluran anästhesierte Patienten waren signifikant früher aus dem Aufwachraum verlegungsfähig (94±5 vs. 111 ±5 min; p<0,01). Diese Resultate zeigen Vorteile von Desfluran im Aufwachverhalten der Patienten gegenüber Isofluran auch unter den Bedingungen einer mit Opiaten und Lachgas substituierten „balancierten Anästhesie“.

Abstract

Desflurane is a new volatile anaesthetic with an extremely low blood/gas partition coefficient of 0.42. This should provide a rapid recovery from anaesthesia. Methods. We studied 100 adult patients, ASA class I or II, undergoing elective orthopaedic surgery randomly assigned to anaesthesia with desflurane (n=50) or isoflurane (n=50) supplemented by nitrous oxide in oxygen. Clorazepat was given for premedication, fentanyl and thiopental for induction of anaesthesia, followed by maintenance with desflurane or isoflurane as clinically appropriate. Emergence from anaesthesia was measured as well as return of cognitive functions (extended Aldrete score, digit symbol substitution test, and visual analogue scales [VAS]). Results. While the demographic characteristics and administrated doses of fentanyl and thiopental were comparable, the recovery profiles in both groups were different. After discontinuation of the volatile anaesthetics, times to extubation and ability to follow simple commands were significantly shorter after desflurane than after isoflurane. Extended Aldrete scores, estimation of the patients' physical condition, results of the digit symbol substitution test, measuring cognitive functions, and rates of drowsiness and weakness on VAS showed better recovery with less impairment of cognitive function in the desflurane group than in isoflurane patients even 120 min after anaesthesia. VAS pain scores and doses of analgesic drugs given within the first 2 postoperative hours, however, showed no significant differences. Desflurane patients were also judged fit for discharge from the recovery room significantly faster. Conclusions. Our results demonstrate that desflurane anaesthesia, even when supplemented by premedication, intraoperative opioids, and nitrous oxide may offer clinical advantages over isoflurane as far as the post-anaesthetic recovery profile is concerned.

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Eingegangen am 20. Februar 1995 Angenommen am 5. September 1995

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Loscar, M., Allhoff, T., Ott, E. et al. Aufwachverhalten und kognitive Funktion nach Desfluran oder Isofluran. Anaesthesist 45, 140–145 (1996). https://doi.org/10.1007/s001010050248

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050248

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