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Remifentanil mit Propofol oder Isofluran

Ein Vergleich des Aufwachverhaltens bei arthroskopischen Eingriffen

Remifentanil with propofol or isoflurane. A comparison of recovery times after arthroscopic surgery

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Zusammenfassung

Das neue Opioid Remifentanil wird rasch durch unspezifische Blut- und Gewebeesterasen metabolisiert und läßt so kurze Aufwachzeiten erwarten. In der vorliegenden klinischen Untersuchung sollte das Aufwachverhalten bei Kombination von Remifentanil mit Propofol oder Isofluran in hypnotisch wirksamen Konzentrationen verglichen werden.

Methodik

Untersucht wurden 40 Patienten (ASA I–II), die sich einer elektiven Arthroskopie unterziehen mußten. Die Narkoseeinleitung war in beiden Gruppen identisch:Remifentanilbolus (1 µg/kg), Beginn der Remifentanilinfusion (0,5 µg/kg/min), sofort anschließend Propofol (ca. 2 mg/kg). Die weitere Narkoseführung erfolgte mit Remifentanil 0,25 µg/kg/min in Kombination mit 0,1 mg/kg/min Propofol oder mit 0,5 MAC Isofluran (=0,6 Vol.−%) in O2/Luft. Die Anästhetikazufuhr wurde erst mit der letzten Hautnaht beendet und die üblichen Aufwachzeiten ermittelt.

Ergebnisse

In beiden Gruppen (je n=20) benötigte der Aufwachvorgang zwischen beginnender Rückkehr des Bewußtseins und vollständiger Wachheit nur ca.90 s. Dabei waren die Aufwachzeiten in der Remifentanil-lsoflurangruppe signifikant kürzer als in der Remifentanil-Propofolgruppe:Spontanatmung im Mittel nach 5,1 vs.8,1 min (p<0,05), Extubation nach 5,5 vs. 8,6 min (p<0,02).

Diskussion

Bei der vom Hersteller empfohlenen Dosierung verlief die Aufwachphase nach Remifentanil mit 0,5 MAC Isofluran signifikant schneller als bei der Kombination von Remifentanil mit 0,1 mg/kg/min Propofol. Bisherige klinische Erfahrungen lassen vermuten, daß insbesondere die Propofoldosis weiter reduziert werden kann. Die für beide Remifentanilgruppen bemerkenswert kurze Zeitspanne zwischen beginnender Rückkehr des Bewußtseins und anschließend vollständiger Wachheit ohne Atemdepression (ON-OFF-Phänomen) kann zur post-anästhesiologischen Sicherheit beitragen.

Abstract

Objectives

Due to its unique pharmacokinetics, the new esterase-metabolised opioid remifentanil results in rapid post-anaesthesia recovery. The aim of this clinical investigation was to compare recovery times after remifentanil anaesthesia in combination with hypnotic concentrations of either propofol or isoflurane. Dosages used in the study protocol were based on recommendations by the pharmaceutical manufacturer.

Methods

Patients (ASA status I–II) scheduled for elective arthroscopy were included in this trial. Without premedication in the morning, anaesthesia was induced identically in both groups:remifentanil bolus (1 µg/kg), start of remifentanil-infusion (0.5 µg/kg/min), followed immediately by propofol (ca. 2 mg/kg). For maintenance of anaesthesia remifentanil (0.25 µg/kg/min) was combined with either a propofol infusion of 0.1 mg/kg/min or 0.5 MAC isoflurane (=0.6 vol.%) in O2/air. Anaesthetic delivery was discontinued simultaneously with termination of surgery and recovery times were recorded.

Results

A total of 40 patients were studied at random in two groups of 20 each with comparable demographic data and anaesthetic technique (Tables 1 and 2). In both groups emergence was very rapid. Recovery times were significantly shorter for remifentanil-isoflurane than for remifentanil-propofol (Table 3):spontaneous ventilation 5.1 vs 8.1 min (P<0.05), extubation 5.5 vs. 8.6 min (P<0.02), post-anaesthesia recovery score ≥9 of 10 points 6.2 vs 11.3 min (P<O.01), and arrival at PACU 16.2 vs 19.2 min (P<0.01). Mild to moderate shivering was noted in 40% of all patients (9 cases following isoflurane, 7 following propofol).

Conclusions

Using the manufacturer’s recommended dosages, emergence after remifentanil anaesthesia is more rapid with 0.5 MAC isoflurane than with 0.1 mg/kg/min propofol. These results are most probably due to the different pharmacological properties of both co-anaesthetics, especially the applied dosages, and to different interactions with remifentanil. Present clinical experience suggests that a further dose reduction, especially for propofol, is possible. for both remifentanil groups emergence was remarkably rapid between return of consciousness and the awake state (on-off phenomenon), which might contribute to post-anaesthesia safety.

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Wilhelm, W., Huppert, A., Brün, K. et al. Remifentanil mit Propofol oder Isofluran. Anaesthesist 46, 335–338 (1997). https://doi.org/10.1007/s001010050408

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050408

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