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Behandlungsfehler bei Operationen der Schilddrüse

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Summary.

The frequency of medico-legal issues after surgery is rising. Knowledge of the character and frequency of such problems following surgery of the thyroid gland is scant. Analysis of 21,515 cases of adverse effects after medical treatment from 1975 through 1998 identified 222 cases (1 %) of litigation following surgery for thyroid diseases. The frequency of litigation problems rose exponentially during this interval. Malpractice was confirmed in 36 cases (16 %). The litigation was directed against the surgeon in 95 % of cases, the anesthesiologist in 2 %, both of them in 3 % and the ear-nose-throat surgeon in one case. Eighty-nine percent of the 222 cases occurred after routine thyroid surgery. Typical complications such as recurrent nerve palsy (50 %), hypoparathyroidism (14 %), bleeding (3 %), and late goiter recurrence (1 %) accounted for 63 % of the presumed but for only 31 % of ascertained malpractice cases. Atypical complications such as other neurologic deficits (10 %), infections (5 %), residual nodules (4 %), scar problems (5 %) accounted for 37 % of the suspected but for 70 % of confirmed malpractice cases. Deficiencies in obtaining informed consent were present in only 11 %. Malpractice was more frequently judged to be present, if a second operation was necessary (P < 0.001), if the goal of the operation had been missed (P < 0.001), or if any kind of complication was followed by a fault in postoperative care (P < 0.001).

Zusammenfassung:

Trotz steigender Häufigkeit medikolegaler Probleme ist die Kenntnis über Art und Häufigkeit von Behandlungsfehlern nach Operationen der Schilddrüse gering. Die Analyse eines Kollektivs von 21.515 Beschwerdefällen aus der Zeit von 1975–1998 im Raum der Ärztekammern Nordrhein und Baden-Württemberg ergab 222 Beschwerden (1 %) nach Operation der Schilddrüse. Die Zahl der Beschwerden stieg im Beobachtungszeitraum exponentiell an. In 36 Fällen (16 %) stellten die Gutachterkommissionen Behandlungsfehler fest. Die Beschwerde betraf in 95 % den Chirurgen, in 2 % den Anaesthesisten, in 3 % beide Disziplinen und einmal einen HNO-Arzt. Von den Beschwerden bezogen sich 90 % auf Komplikationen nach Routine-Eingriffen an der Schilddrüse. Operationstypische Komplikationen wie Recurrensparesen (50 %), Hypoparathyreoidismus (14 %), Nachblutung (3 %) und Spätrezidiv (1 %) machten zusammen 63 % der Behandlungsfehlervorwürfe, aber nur 31 % der bestätigten Behandlungsfehler aus. Atypische Komplikationen wie neurologische Defizite (10 %), Infektionen (5 %), belassene Knoten (4 %), Narbenprobleme (5 %) machten 37 % der Vorwürfe, aber 70 % der Behandlungsfehler aus. Aufklärungsmängel lagen bei nur 11 % der festgestellten Behandlungsfehler vor. Die Feststellung eines Behandlungsfehlers war besonders häufig gegeben, wenn eine erneute Operation erforderlich wurde (p < 0.001), wenn das Operationsziel nicht erreicht wurde (p < 0.001) oder wenn einer Komplikation ein Fehler in der Nachbehandlung folgte (p < 0.001).

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Schulte, KM., Röher, H. Behandlungsfehler bei Operationen der Schilddrüse. Chirurg 70, 1131–1138 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050875

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