Summary.
Stenosis of the hepatico-intestinal anastomosis after hepaticojejunostomy is a common cause for recurrent cholangitis. In the following report a patient's history of recurrent cholangitis after hepaticojejunostomy performed because of bile duct injury is presented. Preoperative imaging revealed a stricture of the hepatico-intestinal anastomosis and a massive dilatation of the Roux-en-Y loop, so that a draining disorder was assumed. Laparotomy showed an anisoperistaltic Roux-en-Y loop. When assessing the differential diagnosis of recurrent cholangitis after hepaticojejunostomy, anisoperistaltic reconstruction should be considered.
Zusammenfassung.
Beim Auftreten einer Cholangitis nach Hepaticojejunostomie ist die häufigste Ursache eine Stenose der biliodigestiven Anastomose. Die vorliegende Kasuistik beschreibt die Krankengeschichte eines Patienten, bei dem eine Hepaticojejunostomie infolge einer Gallengangsverletzung bei Mirizzi-Syndrom angelegt worden war, und der postoperativ unter rezidivierenden Cholangitiden litt. Die präoperative bildgebende Diagnostik zeigte eine Stenose der biliodigestiven Anastomose und eine massiv erweiterte Roux-Schlinge, so daß zusätzlich der Verdacht auf eine Stenose dieser Schlinge im Mesocolonschlitz bestand. Intraoperativ fand sich jedoch eine anisoperistaltisch angeschlossene Roux-Schlinge. Diese Konstellation sollte als seltene Ursache rezidivierender Cholangitiden nach Hepaticojejunostomie differentialdiagnostisch berücksichtigt werden.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Böhm, S., Beckurts, K., Landwehr, P. et al. Anisoperistaltische Roux-Schlinge: Seltene Ursache rezidivierender Cholangitiden nach Hepaticojejunostomie. Chirurg 70, 803–806 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050727
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050727