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Bewirken Leitlinien eine Verbesserung des perioperativen Ablaufs? – Untersuchung anhand der perioperativen Antibioticaprophylaxe

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Abstract.

Introduction: Although the effectiveness of perioperative antibiotic prophylaxis is proven, it is not used adequately. The aim of this study was to evaluate whether hospital-based guidelines are useful tools to improve the management of perioperative antimicrobial prophylaxis. Material: In a retrospective study the actual quality of perioperative antibiotic prophylaxis as given by the criteria choice of drugs, dosage, timing, continuation and 2nd dose after > 3 h was evaluated. After information and establishment of adequate guidelines we started a prospective analysis to test compliance and rate of adequate prophylaxis. Differences were calculated according to the χ 2-test with P < 0.05 significance niveau. Results: The percentage of cases in which antibiotics were indicated but not administered was reduced from 15.5 % to 8.4 %. Compared to the result of the retrospective analysis, the prospective study showed a significantly higher percentage of adequately administered antibiotics (35.7 % vs. 63.5 %). This was mainly due to the compliance with dosage recommendations and to the 2nd dose in longer surgical procedures. Discussion: Guidelines lead to a significant improvement in perioperative antibiotic prophylaxis. To increase this effect, further approaches such as integration of guidelines into computer-based systems should be evaluated.

Zusammenfassung.

Einleitung: Die Effektivität der perioperativen Antibioticagabe ist nachgewiesen, die Prophylaxe wird jedoch häufig inadäquat angewandt. Ziel der Studie war es daher zu überprüfen, inwieweit Leitlinien in der Lage sind, die Qualität der perioperativen Gabe von Antibiotica zu verbessern. Methoden: In einer retrospektiven Analyse stellten wir bei 280 Operationen den Ist-Zustand der Antibioticaprophylaxe hinsichtlich der Kriterienwahl des Antibioticums, Dosis, Zeitpunkt, Stop nach Operationsende und 2. Gabe bei einer Operationsdauer > 3 Std fest. Nach Leitlinienerstellung und klinikinterner Fortbildung erfolgte eine erneute Überprüfung im Rahmen einer prospektiven Beobachtungsstudie (n = 245). Gruppenunterschiede wurden mit dem χ 2-Test berechnet. Das Signifikanzniveau wurde auf p < 0,05 festgelegt. Ergebnisse: Der Anteil der indizierten, aber nicht durchgeführten Antibioticaprophylaxe konnte von 15,5 % auf 8,4 % (p < 0,05) reduziert werden. Die Prophylaxe wurde im Vergleich zur retrospektiven Analyse signifikant häufiger adäquat zur Anwendung gebracht (35,7 % vs. 63,5 %; p < 0,05). Dies war vor allem auf die genauere Berücksichtigung der Dosis und der Operationsdauer zurückzuführen. Diskussion: Krankenhausinterne Leitlinien können zu einer Verbesserung der perioperativen Antibioticaprophylaxe beitragen. Um ein optimales Ergebnis zu erreichen, müssen Leitlinien durch weitere Maßnahmen, wie z. B. computerassistierte Programme, ergänzt werden.

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Wolters, U., Schrappe, M., Möhrs, D. et al. Bewirken Leitlinien eine Verbesserung des perioperativen Ablaufs? – Untersuchung anhand der perioperativen Antibioticaprophylaxe. Chirurg 71, 702–706 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040051123

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