Skip to main content
Log in

HIV-assoziierte Non-Hodgkin-Lymphome (HIV-NHL) im Kopf-Hals-Bereich

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Durch die verlängerte Überlebenszeit der HIV-Infizierten ist ein vermehrtes Auftreten von HIV-assoziierten Malignomen [Kaposi-Sarkome und Non-Hodgkin-Lymphome (HIV-NHL)] zu beobachten. Ziel dieser Studie war es, HIV-infizierte Patienten (n=280) mit Kopf-Hals-Erkrankungen auf Häufigkeit, Lokalisation, klinische Symptomatik, Therapie und Überlebenszeit von hochmalignen HIV-NHL zu untersuchen und die Ergebnisse mit anderen Studien zu vergleichen. 12 Patienten wiesen ein Lymphom (4,3%) auf; 2mal wurde ein Morbus Hodgkin und in 10 Fällen (3,3%) ein hochmalignes NHL der B-Zell-Reihe diagnostiziert. 8 der 10 (alles Männer/Durchschnittsalter: 36,1 Jahre) Patienten waren homosexuell; 7 HIV-NHL waren nodal und 3 extranodal (Schleimhautulzerationen) lokalisiert. Die meisten Patienten erhielten eine Chemotherapie. Die durchschnittliche Überlebenszeit war bei bekanntem AIDS deutlich kürzer als bei Patienten, die vorher noch nicht der erworbenen Immunschwäche zugeordnet wurden. Diese Ergebnisse entsprechen weitgehend den Beobachtungen anderer Studien. Es zeigte sich, daß bei rechtzeitiger Diagnose eines HIV-NHL die Lebenserwartung bei entsprechend gutem Immunstatus und Karnofsky-Index verbessert werden kann. Wegen der Assoziation mit dem HIV sollte vor allem bei jüngeren Patienten mit malignen Non-Hodgkin-Lymphomen im Kopf-Hals-Bereich ein HIV-Screening durchgeführt werden.

Summary

The life span of HIV-infected patients has increased because of anti-retroviral therapy and improved means for treating opportunistic infections. However, HIV infection and subsequent immunosuppression result in an increased risk of high-grade B-cell lymphomas. The purpose of this study was to determine the incidence, localization, clinical features, therapy and survival time of patients with HIV-related lymphomas of the head and neck. Between 1988 and 1995, 280 HIV-infected patients presented with otolaryngologic symptoms. Seventy-two (25.7%) were found to have a neoplastic disease. Fifty-six of these patients (20%) were diagnosed as having Kaposi′s sarcoma and 12 (4.3%) had lymphomas. According to the Kiel classification, lymphomas were subdivided into Hodgkin′s disease (2 cases) and B-cell lymphomas of high-grade malignancy (10 cases). These latter cases were centroblastic (n=4), Burkitt′s type (n=4), anaplastic large cell (n=1) and not classifiable (n=1). All patients with HIV-related non-Hodgkin′s lymphomas (NHL) were men and 8 were homosexuals. The mean age was 36.1 years. In addition to 7 nodal locations, high-grade B-cell lymphomas were found in the oropharynx (n=2) and palate (n=1). Four patients underwent chemotherapy, 1 patient underwent radiation therapy and 2 were treated with both methods. Two patients did not receive any treatment and 1 patient underwent laser therapy. The survival time depended on the previous diagnosis of AIDS, the patients′ immune status and the Karnofsky index. In 2 patients the lymphoma led to the diagnosis of HIV infection. Our findings show that any solitary or enlarging tumors or ulcerating lesions in the head and neck region of HIV patients must be examined histologically to exclude HIV-NHL. We also recommend that young patients with high-grade B-cell lymphomas should undergo HIV screening.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Riederer, A., Dreher, A., Zietz, C. et al. HIV-assoziierte Non-Hodgkin-Lymphome (HIV-NHL) im Kopf-Hals-Bereich. HNO 45, 11–16 (1997). https://doi.org/10.1007/s001060050081

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001060050081

Navigation