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Berufshilfekoordinatorin

Bg-licher Erfahrungsbericht

The post of coordinator of professional assistance. Exchange of reports

  • BG-Heilverfahren
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Trauma und Berufskrankheit

Während die medizinische Versorgung Unfallverletzter im bg-lichen Heilverfahren und gerade auch in den BG-Kliniken einen anerkannt hohen Standard aufweist, bot in der Praxis die Schnittstelle zu der Sachbearbeitung der Berufsgenossenschaften wechselseitig Optimierungspotenzial. Dem wurde durch die Installation einer Berufshilfekoordinatorin in den BG-Kliniken Bergmannstrost Rechnung getragen. Einer Informations- und Anlaufstelle also, die gleichermaßen dem medizinischen Personal der BG-Klinik als auch der Sachbearbeitung in den Berufsgenossenschaften als Anlauf- und Beratungsstelle dient. Die Koordinatorin, die exzellent mit den Anforderungen und Steuerungsmöglichkeiten im bg-lichen Heilverfahren vertraut ist, berät oder sorgt dafür, dass die jeweiligen Belange schnell und auf direktem Weg an der richtigen Stelle ankommen. Rückblickend auf einen Erfahrungszeitraum von knapp 2 Jahren scheint die Optimierung der Schnittstelle gelungen zu sein. Durch die dadurch ermöglichte Straffung von Entscheidungsprozessen konnten neben Beschleunigungseffekten positive Wirkungen hinsichtlich der Rehabilitationskosten beobachtet werden.

While the medical care of accident and emergency patients treated by members of our professional association, especially in clinics run by the professional association, is recognized as being of a high standard, in practice the interface between those directly involved in this treatment and the administrative offices responsible within the association has been found to offer room for optimization on both sides. To this end, a coordinator for professional assistance has been appointed at the “Bergmannstrost” clinic run by the professional association. The new coordinator’s office is both a source of information and a support centre, providing assistance and advice for the medical staff of the clinic and also for the administrative staff responsible in the professional association’s offices. The coordinator, who is excellently well aware of the requirements and options for control within the treatment offered by the professional association, gives advice and makes sure that the various matters raised are routed quickly and directly to the correct offices. Looking back over almost 2 years’ experience, optimization of the interface seems to have been successfully achieved. The resultant tightening of the decision-making process has led to accelerated processing of concerns and positive effects on the costs of rehabilitation treatment.

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Wieland, U., Gube, H. Berufshilfekoordinatorin . Trauma Berufskrankh 2, 387–389 (2000). https://doi.org/10.1007/s100390000311

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