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Clinical and bacteriological evaluation of sisomicin in sixteen cases of severe bronchopulmonary infection

Klinische und bakteriologische Bewertung von Sisomicin bei 16 Fällen schwerer bronchopulmonaler Infektioner

  • III. Klinische Erfahrungen
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Summary

Sisomicin, an aminoglycoside antibiotic, was used as sole bactericidal therapy in sixteen cases of severe bronchopulmonary infection for an average of 11.5 days (range 7 to 14) with a dose of 3.5 mg/kg per day in three intramuscular injections. Fifteen of these hospitalized patients presented with chronic airway obstruction which resulted in lowered O2 saturation (SaO2-86.1%, range 74 to 93) and, in twelve patients, hypercapnia (PaCO2=55.7 torr, range 33–73). Two of these patients were under continuous assisted ventilation. Two patients had a lower lobe infiltrate and a lung abcess respectively. Proteus (n=3), Pseudomonas (n=9), K. pneumoniae (n=2), E.coli (n=1), Enterobacter (n=1), S. aureus (n=1) and D. pneumoniae (n=1) were the dominant organisms in the bronchial secretions isolated by Mulder's method; P. aeruginosa was associated with K. pneumoniae, P. rettgeri and E.coli respectively in three cases. In thirteen cases, either a clinical cure (n=2) or a definite improvement was observed (sputum volume and purulence, auscultatory signs, temperature). However, among these patients were three cases of superinfection/colonization and two cases of persistent organisms. In addition, in two of the three cases showing no improvement colonization occurred. The favorable results of this study appear to be due to vigorous antibiotic therapy combined with intensive adjunct therapy. No adverse local or systemic reactions clearly attributable to the drug were observed.

Zusammenfassung

In 16 Fällen schwerer bronchopulmonaler Infektionen wurde als einziger bakterizider Wirkstoff Sisomicin — ein Aminoglykosid — in einer Tagesdosis von durchschnittlich 3.5 mg/kg während 7–14 Tagen (Durchschnitt 11.5) dreimal täglich intramuskulär injiziert. Fünfzehn der hospitalisierten Patienten hatten eine chronische obstruktive Ventilationsstörung mit verminderter O2-Sättigung (SaO2 86.1%, Bereich 74–93%); bei 12 Patienten wurde eine Hyperkapnie (PaCO2=55.7 torr, Bereich 33–73) festgestellt; zwei von ihnen wurden kontinuierlich künstlich beatmet. Je ein Patient hatte eine Verschattung des Unterlappens und einen Lungenabszess. In den Bronchialsekretionen wurden mit der Mulder-Methode folgende vorherrschende Stämme isoliert: 3 Proteus, 9 Pseudomonas, 2 K.pneumoniae und je ein E.coli, Enterobacter, S.aureus und D.pneumoniae; in 3 Fällen wurde P.aeruginosa je einmal zusammen mit K.pneumoniae, P.rettgeri oder E.coli isoliert. In 13 Fällen erfolgte eine klinische Heilung oder eine wesentliche Besserung (Sputumvolumen und purulente Beimengungen, Auskultationsbefund, Temperatur); bei 3 dieser Patienten wurde jedoch eine Superinfektion/Kolonisation und bei 2 Patienten persistierende Pseudomonas festgestellt. Außerdem wurde in 2 der 3 nicht geheilten Fälle eine Kolonisation beobachtet. Dank der intensiven Antibiotikabehandlung mit gleichzeitiger unterstützender Therapie konnte ein sehr gutes Resultat erzielt werden. Lokale oder allgemeine Unverträglichkeit des Medikamentes konnte nicht beobachtet werden.

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Literature

  1. Bertrand, A., Despaux, E., Milane, J. Traitement antibiotique de l'infection bronchique au cours des bronchites chroniques. Poumon et coeur 24 (1973) 449–463.

    Google Scholar 

  2. Davidson, M., Tempest, B., Palmer, D. L. Bacteriologic diagnosis of acute pneumonia. Amer. med. Ass. 253 (1976) 158–163.

    Google Scholar 

  3. Gibert, C., Witchitz, J., Vachon, F., Richard, C., Vieu, J. F., Vernant, D. Que peut-on attendre d'une étude épidémiologique bactérienne en réanimation. In: Journées de Réanimation Hop. Claude Bernard, vol. 1, pp. 25–45. Arnette Edit., Paris 1975.

    Google Scholar 

  4. Gordon, D. S., Hunter, R. G., O'Reilly, R. J., Conway, B. P. Pseudomonas aeruginosa — allergy and humoral antibody mediated hypersensitivity penumonia. Ann. Rev. Resp. Dis. 108 (1973) 127–128.

    Google Scholar 

  5. Le Melletier, J., Browaeys, J., Dugue, P. La flore bactérienne des affections broncho-pulmonaires courantes et les difficultés de son identification. Presse Méd. 79 (1971) 1857–1858.

    Google Scholar 

  6. May, R. Ampicillin Therapy Symposium Bruxelles. Publ. Excerpta Medica Foundation 67 (1966) 76–82.

    Google Scholar 

  7. May, R. The bacteriology of chronic bronchitis. Lancet 2 (1953/II) 534–537.

    Google Scholar 

  8. Olds, J. W., Kisch, A. L., Wilson, J. N. Pseudomonas aeruginosa respiratory tract infection acquired from a contaminated anesthesia machine. Amer. Rev. Resp. Dis. 105 (1972) 628–632.

    Google Scholar 

  9. Rosenthal, S., Tager, I. B. Prevalence of gram-negative rods in the normal pharyngeal flora. Ann. intern. Med. 83 (1975) 355–357.

    Google Scholar 

  10. Timms, R. M., Harrel, J. H. Bacteriema related to fiberoptic bronchoscopy. Amer. Rev. Resp. Dis. 111 (1975) 555–557.

    Google Scholar 

  11. Voisin, C. Role des infections. Colloque sur la bronchite chronique. Rev. Tuberc. Pneumol. 34 (1970) 739–741.

    Google Scholar 

  12. Wong, G. A., Pierce, T. H., Goldstein, E., Hoeprich, P. D. Penetration of antimicrobial agents into bronchial secretions Amer. J. Med. 59 (1975) 219–223.

    Google Scholar 

  13. Yoang, L. S., Hewitt, W. L. Activity of five aminoglycoside antibiotics in vitro against gram-negative bacilli and Staphylococcus aureus. Antimicrob. Ag. Chemother. 4 (1973) 617–625.

    Google Scholar 

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Duwoos, H., Guyonnaud, C., Nouveau, J. et al. Clinical and bacteriological evaluation of sisomicin in sixteen cases of severe bronchopulmonary infection. Infection 4 (Suppl 4), S475–S482 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01646987

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