Skip to main content
Log in

Vasodilatative Prostanoide von der Infusion zum Aerosol: neue Perspektiven für das ARDS und die primäre pulmonale Hypertonie

  • ÜBERSICHT
  • Published:
Intensivmedizin und Notfallmedizin

Summary

The vasodilatory prostanoids PGE1 and PGI2 possess strong vasodilatory potency in the pulmonary circulation. Their application is, however, limited by the lack of pulmonary and intrapulmonary selectivity. By use of chronic ambulatory PGI2-infusion, patients with primary pulmonary hypertension (PPH) may be bridged for (heart-) lung transplantation. In patients with adult respiratory distress syndrome (ARDS), PGE1 and PGI2 lower the pulmonary vascular resistance, but may also decrease the systemic pressure (limited pulmonary selectivity) and increase ventilation-perfusion-mismatch, accompanied by an impairment of gas exchange (limited intrapulmonary selectivity). Application of PGI2 via the transbronchial route (aerosol) may achieve pulmonary and intrapulmonary selectivity with an efficacy profile comparable to that of the selective pulmonary vasodilator nitric oxide (NO). Repetitive aerosol application of the stable PGI2 analogue iloprost is under consideration for long-term treatment of patients with severe pulmonary hypertension such as primary pulmonary hypertension.

Zusammenfassung

Trotz ihrer ausgeprägten vasodilatativen Potenz in der pulmonalen Strombahn sind die Indikationen zur intravenösen Applikation der vasodilatativen Prostanoide PGE1 und PGI2 durch fehlende pulmonale und intrapulmonale Selektivität begrenzt. Ein therapeutischer Ansatz stellt die ambulante intravenöse Dauertherapie bei Patienten mit primärer pulmonaler Hypertonie (PPH) vor (Herz-)Lungentransplantation dar. Bei Patienten mit adult respiratory distress syndrome (ARDS) führen PGE1 und PGI2 zu einer Abnahme des gesamtperipheren Widerstandes (fehlende pulmonale Selektivität), und die generelle pulmonale Vasodilatation induziert oder verstärkt Ventilations-Perfusions-Verteilungsstörungen mit begleitender Verschlechterung des Gasaustausches (fehlende intrapulmonale Selektivität). Die transbronchiale PGI2-Applikation (Aerosol) dagegen erzielt eine pulmonale und intrapulmonale Selektivität, die ein fast identisches Wirkungsprofil erreicht, wie der selektive pulmonale Vasodilatator Stickstoffmonoxid (NO). Darüber hinaus liegen erste Langzeiterfahrungen mit der repetitiven Aerosol-Applikation des länger wirkenden Iloprost bei Patienten mit schwerster pulmonaler Hypertonie vor.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Eingegangen: 7. April 1997 Akzeptiert: 8. April 1997

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Walmrath, D., Olschewski, H., Grimminger, F. et al. Vasodilatative Prostanoide von der Infusion zum Aerosol: neue Perspektiven für das ARDS und die primäre pulmonale Hypertonie. Intensivmed 34, 370–380 (1997). https://doi.org/10.1007/s003900050063

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003900050063

Navigation