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The specificity of prostaglandin E2 (PGE2) in reducing coronary vascular resistance: A comparison with adenosine

Zur Spezifität der koronaren Widerstandssenkung durch Prostaglandin E2 (PGE2): Vergleich mit Adenosin

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Summary

Experiments were performed on the isolated, electrically driven guinea-pig heart, perfused at constant rate. All animals were pretreated with reserpine. Myocardial contractile force (MCF), coronary perfusion pressure (CPP) and myocardial oxygen consumption (QO2) were monitored continuously.

Both adenosine (ADO) and PGE2 produced a concentration-dependent decrease in the CPP. The ED50 (50% of maximum response) was 2.1±0.6×10−9 M for PGE2 but 40±7×10−9 M for ADO (P<0.01) at 1.8 mM Cae. This coronary vasodilation was independent of the external Ca-concentration, which was varied between 0.55–9.0 mM. PGE2 had no effect on MCF or QO2 and the effect of ADO was only slight. There was no evidence that any action of ADO could be inhibited by simultaneously applied PGE2.

The results provide evidence for the specific coronary vasodilating action of PGE2 which in this system is about 20 times as effective as adenosine.

Zusammenfassung

Es wird über Versuche an isolierten Meerschweinchenherzen berichtet, bei denen myodardiale Kontraktionskraft (MCF), koronarer Perfusionsdruck (CPP) und myokardialer Sauerstoffverbrauch (QO2) simultan und kontinuierlich gemessen wurden. Die Herzen wurden mit konstanter Frequenz (180/min) elektrisch gereizt und nachLangendorff volumenkonstant (10 ml/min) perfundiert. Alle Tiere waren mit Reserpin vorbehandelt.

Zusatz von Adenosin (ADO) oder PGE2 zur Perfusionslösung führte zu einer konzentrationsabhängigen Abnahme des CPP. Die ED50 (50% der maximalen Reaktion) betrug 2.1±0.6 nM für PGE2 und 40±7 nM für ADO (P<0.01) bei 1.8 mM Cae. Kumulative Erhöhung des Cae in 6 Stufen von 0.55 auf 9.0 mM beeinflußte die koronare Vasodilatation durch ADO oder PGE2 nicht. Die Koronardilatation kann auch nicht durch eine substanzspezifische Wirkung auf MCF oder QO2 erklärt werden, obwohl beide durch ADO bei hohem Cae vermindert waren (P<0.05). ADO-Effekte wurden durch gleichzeitig appliziertes PGE2 nicht gehemmt.

Die Ergebnisse sprechen für eine spezifische koronardilatierende Wirkung von PGE2. Die Substanz ist an diesem Modell etwa 20fach wirksamer als Adenosin.

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With 5 figures and 2 tables

Supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft

Some of these results were presented to the Spring meeting of the Deutsche Pharmakologische Gesellschaft, Mainz, 23–26 March (1976)

Ch. N. is a DAAD stipendiate from Bangkok (Thailand)

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Schrör, K., Berg-Becker, M. & Nookhwun, C. The specificity of prostaglandin E2 (PGE2) in reducing coronary vascular resistance: A comparison with adenosine. Basic Res Cardiol 73, 287–297 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01906734

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