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Electrocardiographic and magnetocardiographic body surface mapping

Klinische Ergebnisse des elektrokardiographischen und magnetokardiographischen Körperoberflächen-Mapping

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Zusammenfassung

Die Ausbreitung der elektrischen endo- und epikardialen Aktivierung ist auch auf die Körperoberfläche projiziert und kann dort von einer Vielzahl von dosalen und ventralen Ableitungspunkten als Körperoberflächen-Mapping (BSM) registriert werden.

Um diese Aktivierung zu diagnostischen Zwecken zu charakterisieren, werden die früheste Erregung, die Extremata und die dazwischen liegende Nulllinie verwendet.

Um den Datenumfang zu minimieren, wird die Fläche unter dem QRS bestimmt und ein Iso-Area-BSM gebildet. Diese Maps werden durch visuellen Vergleich oder durch die Berechnung der Korrelation miteinander verglichen.

Abnorme Änderungen der De- und Repolarisation werden damit ebenso ermittelt wie die Lokalisation von Arrythmie-Herden. Letzteres erfolgt im Vergleich zu zuvor durch Stimulation ermittelten Map-Konfigurationen.

Aufgrund der Inhomogenität des Thorax ist eine direkte Messung der elektrischen Quelle nicht möglich. Die Magnetokardiographie jedoch, mit der das durch die elektrische Aktivierung des Herzens erzeugte magnetische Feld gemessen wird, erlaubt die Messung des Ursprungsortes, da diese Methode nicht wesentlich von diesen Inhomogenitäten abhängig ist.

Verschiedene klinische Anwendungsbeispiele werden in dieser Arbeit referiert und diskutiert.

Summary

The spread of electrical endo- and epicardial activation is projected also to body surface and can be deducted from various numbers of recording points at the front or the back of the thorax. The resulting data are visualized in a body surface map (BSM).

To characterize this activation, the amplitudes are measured and then evaluated according to the origin, the position of the extrema, and the zero line between them.

To minimize the BSM data during the activation cycle, the area underneath the QRS complex and/or the ST-T wave may be calculated and plotted as an iso-area BSM.

Similarities between the various BMSs are evaluated either by visual comparison or by means of correlation algorithms.

The results exceeded the precision of standard ECG recordings in measuring de- and repolarization. Comparison between a succession of paced maps resulted in the precise localization of arrhythmogenic sources.

Due to the inhomogeneities of the human thorax direct measurement of the position of an electric source, e.g., the focus of ventricular tachycardia or extrasystole, has not yet been accomplished.

Magnetocardiographic mapping, a novel method to record the heart‘s magnetic field, however, allows for direct measurement of the arrhythmic origin since this method is not sensitive to these inhomogeneities.

Various examples of the clinical application of BSM have been described in this paper and their results discussed.

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Received: 14 October 1999/Accepted: 15 December 1999

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Oeff, M., Müller, HP. Electrocardiographic and magnetocardiographic body surface mapping. Herzschr Elektrophys 11, 31–39 (2000). https://doi.org/10.1007/s003990050077

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003990050077

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