Summary
Up to 12% of epileptic patients have subnormal IgA serum concentrations. Previous observations suggest that IgA deficiency is correlated with hydantoin treatment and also with the type of seizure. In a followup study it is shown that IgA deficiency in epileptics is a rather constant feature of a given patient. The most pronounced changes in IgA levels were seen in patients in whom the hydantoin medication also changed. However, low IgA levels have also been reported in untreated epileptics. A new classification for the immunodeficiency state in epileptics is introduced.
Zusammenfassung
Bei 12% der Patienten mit Anfalleiden wurden verminderte Serum-IgA-Konzentrationen festgestellt. Die Entstehung des IgA-Mangels hängt von der Hydantointherapie sowie von anfallauslösenden Faktoren ab. Die Verfolgung der individuellen IgA-Serumkonzentrationen über 11/2 bis 2 Jahre zeigt nun, daß bei den einzelnen Patienten der IgA-Mangel ein konstantes Merkmal ist. Markante Änderungen der IgA-Werte wurden nach Einsetzen oder Absetzen der Hydantoinmedikation festgestellt. Allerdings sind IgA-Mangelzustände auch bei unbehandelten Anfallkranken nachgewiesen worden. Eine neue Einteilung des Immundefektes bei Anfallkranken wird vorgeschlagen.
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Fontana, A., Grob, P.J. Immunodeficiency in epilepsy: a new view. J. Neurol. 220, 297–301 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00314154
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00314154