Skip to main content
Log in

Kieferorthopädische Ziele und Ergebnisse der Behandlung von Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten nach dem „Wiener Konzept”

  • Published:
Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die vorliegende Arbeit beschreibt die Vorgangsweise des „Wiener Konzeptes” zur Behandlung von Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten: 1. Lippenrotverschluß am Ende der ersten Lebenswoche, 2. Verlorrhaphie am Endes des ersten, 3. Rehabilitation von Oberlippe und Nase am Ende des vierten und 4. Palatorrhaphie am Ende des sechsten Lebensjahres. Die konservative kieferorthopädische Behandlung setzt erst nach der Verlorrhaphie mit einer Oberkieferabdeckplatte ein und wird bis zum Verschluß des harten Gaumens fortgesetzt. Ziele des „Wiener Konzeptes” sind 1. normale Entwicklung des Oberkiefer- und Mittelgesichtskomplexes, 2. rechtzeitig normalisierte Funktion der orofazialen und velaren Muskulatur für Sprach- und Gehörentwicklung, 3. frühzeitige Minderung der ästhetischen Beeinträchtigung, um psychische Spätschäden zu vermeiden. Zur Objektivierung des Oberkieferwachstums wurden Modellvermessungen durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen ein ungestörtes Wachstum des Oberkiefers bis zum zwölften Lebensjahr an.

Summary

The present paper describes the procedure of the “Viennese Concept” in the treatment of cleft lip and palate: 1. Prolabium closure at the end of the first week of life, 2. velorrhaphy at the end of the first year of life, 3. rehabilitation of upper lip and nose at the end of the fourth year, 4. palatorrhaphy at the end of the sixth year of life. Conservative orthodontic treatment is only begun following velorrhaphy with a maxillary cover plate and continues until closure of the hard palate. The goals of the “Viennese Concept” are as follows: 1. Normal development of the maxilla and of the middle parts of the face, 2. normalized function of the orofacial and velar muscles in due time to provide normal speech and auditory development, 3. early reduction of aesthetic impairments in order to avoid late psychological sequelae. To obtain objective assessment of maxillary growth measurements on models were done. The results show unimpaired growth of the maxilla up to the age of twelve.

Résumé

La publication suivante décrit le procédé du traitement des fentes labiales et palatines selon le «Concept de Vienne»: 1. La fermeture uniquement du prolabium à l'âge d'une semaine, 2. velorrhaphie à la fin de la première année, 3. correction esthétique de la lèvre supérieure et du nez à la fin de la quatrième année et 4. palatorrhaphie à la fin de la sixième année. Ce n'est qu'après la fermeture du voile du palais (velorrhaphie) que le traitement orthodontique commence avec une plaque supérieure et se poursuit jusqu'à la fermeture de la voûte du palais (palatorrhaphie). Les buts du «Concept de Vienne» en sont les suivants: 1. Développement normal du maxillaire supérieur, 2. fonction normalisée à temps des muscles orofaciaux et vélaires pour l'évolution du langage et de l'ouïe, 3. amélioration à temps de l'aspect esthétique du patient pour éviter des troubles psychiques ultérieurs dans la vie. On a effectué des mesures sur les modèles pour contrôler objectivement le développement du maxillaire. Les résultats indiquent une croissance régulière jusqu'à l'âge de douze ans.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Schrifttum

  1. Burstone, W.R.: The early orthodontic treatment of cleft palate condition. Dent. Pract. 9 (1958), 41.

    Google Scholar 

  2. Chiari, F.M., K. Hollmann: Kephalometrische Betrachtung über die Entwicklung des Gesichtsschädels von Patienten mit angeborenen Lippen-, Kiefer- und/oder Gaumenspalten. Dtsch., Z. Mund-, Kiefer-, Gesichtschir. 7 (1983), 451–456.

    Google Scholar 

  3. Fara, M., M. Bruosilowa: Experiences with early closure of velum. Plast. reconstr. Surg. 44 (1969), 134.

    PubMed  Google Scholar 

  4. Gillies, H.D., W.K. Fry: The new principle in surgical treatment of congenital cleft palate and its mechanical counterpart. Brit. med. J. 1 (1921), 355.

    Google Scholar 

  5. Hoffmann, D.: Die kieferorthopädische Behandlung von Lippen-, Kiefer-, Gaumenspaltpatienten im Hinblick auf chirurgische Maßnahmen. Öst. Z. Stomatol. 74 (1977), 282–285.

    Google Scholar 

  6. Hoffmann, D., K. Hollmann: Behandlung und Behandlungsaussichten des Engstandes bei LKG-Spalten unter besonderer Berücksichtigung des Wiener Konzeptes. Zahn-, Mund- und Kieferheilk. 72 (1984), 803–810.

    Google Scholar 

  7. Hollmann, K.: Klinische und tierexperimentelle Untersuchungen betreffend den Lippen-, Kieferabschnitt von LKG-Spalten. Öst. Z. Stomatol. 67 (1970), 320–336.

    Google Scholar 

  8. Hollmann, K.: Der frühzeitige Lippenrotverschluß bei durchgehenden LKG-Spalten. In:Schuchardt, K. (Hrsg.): Fortschr. Kiefer- u. Gesichts-Chir., Bd. XVI/XVII. Thieme Stuttgart 1973, S. 69–72.

    Google Scholar 

  9. Hollmann, K.: Das „Wiener Konzept” der Behandlung von LKG-Spalten. Öst. Z. Stomatol. 77 (1980), 249–252.

    Google Scholar 

  10. Hollmann, K., D. Hoffmann: Le traitement des fentes labiales et palatines d'après le Wiener Konzept. Orthodont. franç. 54 (1983), 497–508.

    Google Scholar 

  11. Hollmann, K., D. Hoffmann, F.M. Chiari, H. Höfler: The Viennese Concept for patients with complete cleft lip and palate. Transactions VIII internat. Congress of Plastic and reconstructive Surg., Montreal 26.6.–1.7.1983.

  12. Hotz, M.: Pre- and early postoperative growth guidance in cleft lip and palate cases by maxillary orthopedics. Cleft Palate J. 6 (1969), 361–372.

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hotz, M.: Kieferorthopädische Frühbehandlung bei LKG-Spalten. Präventive Maßnahmen. Fortschr. Kiefer- u. Gesichts-Chir. 16/17 (1973), 196–200.

    Google Scholar 

  14. Hotz, M.M., W. Gnoinski: Effects of early maxillary orthopaedics in coordination with delayed surgery for cleft lip and palate. J. maxillofac. Surg. 7 (1979), 201–210.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Hotz, R.: The indication for preoperative and postoperative orthopedic treatment of cleft lip and palate. In:Hotz, R.: Early treatment of cleft lip and palate. Huber, Bern 1964.

    Google Scholar 

  16. Hotz-Jenny, M., M. Perko: Koordinierte kieferorthopädisch-chirurgische Behandlung von LKG-Spalten. Schweiz. med. Wschr. 104 (1974), 718–723.

    PubMed  Google Scholar 

  17. Huddart, A.G.: Presurgical changes in unilateral cleft palate subjects. Cleft Palate J. 16 (1979), 147–157.

    PubMed  Google Scholar 

  18. Kriens, O.B.: Fundamental findings for an intravelar veloplasty. Cleft Palate J. (1970), 727.

  19. McNeil, C.K.: Oral and facial deformity. Pitman, London 1954.

    Google Scholar 

  20. McNeil, C.K.: Orthopaedic principles in the treatment of lip and palate cleft. In:Hotz, R.: Early treatment of cleft lip and palate. Huber, Bern 1964, S. 59–67.

    Google Scholar 

  21. Pruzansky, S.: Description, classification and analysis of unoperated clefts of the lip and palate. Amer. J. Orthodont. 39 (1953), 590–611.

    Article  Google Scholar 

  22. Randall, P.: The importance of muscle reconstruction in primary and secondary cleft lip repair. Plast. reconstr. Surg. 54 (1974), 316–323.

    PubMed  Google Scholar 

  23. Sergl, H.G.: Über die Persönlichkeit der Patienten mit LKG-Spalte. In:Schuchardt, K. (Hrsg.): Fortschr. d. Kiefer- und Gesichts-Chir., Bd. XVI/XVII. Thieme, Stuttgart 1973, S. 206–209.

    Google Scholar 

  24. Sillmann, J.H.: Dimensional changes of the dental arches: Longitudinal study from birth to 25 years. Amer. J. Orthodont. 50 (1964), 824–842.

    Article  Google Scholar 

  25. Ullik, R.: Über die Nachuntersuchungen der an der I. Chir. Klinik in Wien seit 1932 ausgeführten Operationen nach Veau bei durchgehenden LKG-Spalten und über Folgerungen, die aus den Resultaten gezogen werden müssen. Öst. Z. Stomatol. 43 (1951), 49–58.

    Google Scholar 

  26. Veau, V.: La division palatine. Masson & Cie, Paris 1931.

    Google Scholar 

  27. Walker, J.C., M.B. Collito: Physiologic considerations in cleft lip closure: The C-W technique. Plast. reconstr. Surg. 37 (1966), 552–557.

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hoffmann, D., Hollmann, K. Kieferorthopädische Ziele und Ergebnisse der Behandlung von Lippen-Kiefer-Gaumen-Spalten nach dem „Wiener Konzept”. Fortschritte der Kieferorthopäadie 47, 429–445 (1986). https://doi.org/10.1007/BF02163128

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02163128

Navigation