Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden prospektiven Untersuchung war es, die Wertigkeit der hochauflösenden Kernspintomographie mittels einer speziellen Oberflächenspule in der Beurteilung von traumatischen Veränderungen der Fingergelenke zu evaluieren. Ferner sollte die Praktikabilität der Methode in der klinischen Routine überprüft werden.
Es wurden 20 Patienten im Alter zwischen 13 und 50 Jahren (im Mittel 28 Jahre) an einem 1,5-T-Ganzkörpertomographen (Magnetom SP 63, Firma Siemens, Erlangen) untersucht. Als Spule wurde ein Prototyp einer hochauflösenden Oberflächenspule mit einem Durchmesser von 2,5 cm benutzt. T1- und T2-gewichtete Sequenzen mit einer maximalen Auflbsung in der Bildebene von 0,195 x 0,098 mm wurden zur Beurteilung von Knochen, Gelenkknorpel und -kapsel, der Sehnen und des Weichteilgewebes akquiriert.
Kernspintomographisch fand sich bei 19 Patienten ein pathologischer Befund. Bei all diesen Patienten konnte ein Gelenkerguß nachgewiesen werden. Knöcherne Absprengungen, die anhand konventioneller Röntgenaufnahmen diagnostiziert wurden, zeigten sich kernspintomographisch als dislozierte signalreiche Strukturen. Gelenkknorpelkontusionen stellten sich hyperintens dar. Zur Beurteilung der Kollateralbānder eignete sich vor allem die koronare Schichtebene, da in dieser die Kollateralbdnder per continuitatem darstellbar sind. Sehneneinblutungen wiesen eine Signalerhöhung in T1- und T2-Wichtung auf. Ödeme der Weichteile und Bandstrukturen imponierten in T2-gewichteten Aufnahmen als signalreiche Strukturveränderungen. Aufgrund der hohen anatomischen Detailerkennbarkeit eignet sich die hochauflbsende Kernspintomographie als ergänzendes diagnostisches Verfahren zur nichtinvasiven Diagnostik von traumatischen Knorpel- und Bandläsionen. Unter Berücksichtigung des Zeitaufwandes handelt es sich dabei um eine im klinischen Alltag praktikable Methode.
Abstract
Aim of this study was the evaluation of a prototype of a new high-resolution MRI coil for the detection of finger trauma. The practicability of this new coil for the assessment of traumatic lesions of the finger joints and the diagnostic value of this new method in clinical practice was assessed.
Twenty patients between 13 and 50 years of age (mean 28 years) were examined with a 1.5-T whole-body-imager Magnetom SP 63 scanner (Siemens, Erlangen, Germany). A prototype of a high-resolution MRI coil with a diameter of 2.5 cm was used. T1- and T2-weighted images with an in plane resolution of 0.I95 x 0.098 mm were acquired. Bone structures, joint cartilage and capsule, ligaments, tendons and soft tissue alterations were assessed. All 19 patients with pathological changes at the finger joints had a joint effusion. With MR imaging, fractures were detected in almost all patients, compared with the X-ray examinations. Cartilage contusion showed high signal intensity. The collateral ligaments could best be assessed in the transversal, and ligament ruptures in the coronal plane. Hemorrhage in the tendon showed an increased signal intensity in T1- and T2-weighted, edema only in T2-weighted images.
Especially traumatic lesions of cartilage and of ligaments can be sufficiently assessed by the high-resolution MRI due to its high anatomic resolution compared to common methods like X-ray. High-resolution MRI is practicable in clinical routine.
Literatur
Beltran J, Noto AM, Hermann LJ, et al. High field strength, surface coil MR imaging. Radiology 1987;162:735–40.
Cole PR, Jasani MK, Wood B, et al. High-resolution, high field magnetic resonance imaging of joints: unexpected features in proton images of catilage. Br J Radiol 1990;63:907–9.
Drape JL, Dubert T, Silvermann O, et al. Acute trauma of the extensor hood of the metacarpophalangeal joint: MR imaging evaluation. Radiology 1994;192:469–76.
Drape JL, Silbermann-Hoffmann O, Houvet P, et al. Complications of flexor tendon repair in the hand: MR imaging assessment. Radiology 1996;198:219–24.
Erickson SJ, Kneeland JB, Middleton WD, et al. MR imaging of the finger: correlation with normal anatomic sections. AJR 1989;152:1013–9.
Erickson SJ, Prost RW, Timins ME. The “magic angle” effect: background physics and clinical relevance. Radiology 1993;188:23–5.
Foo TK, Shellock FG, Hayes CE, et al. High-resolution MR imaging of the wrist and eye with short TR, short TE and partial-echo aquisition. Radiology 1992;183:277–81.
Fry ME, Jacoby RK, Hutton CW, et al. High-resolution magnetic resonance imaging of the interphalangeal joints of the hand. Skelet Radiol 1991;20:273–7.
Fullerton GD, Cameron IL, Ord VA. Orientation of tendons in the magnetc field and its effect on T2 relaxation tirnes. Radiology 1985;155:433–5.
Haramati N, Hiller N, Dowdle J, et al. MRI of the Stener lesion. Skelet Radiol 1995;24:515–8.
Hergan K, Mittler C, Oser W. Ulnar collateral ligament: differentiation of displaced and nondisplaced tears with US and MR imaging. Radiology 1995;194:65–71.
Hinke DH, Erickson SJ, Charnoy L, et al. Ulnar collateral ligament of the thumb: MR findings in cadavers, volunteers and patients with ligamentous injury (gamekeeper's thumb). AJR 1994;163;1431–4.
König H, Sauter R, Deimling M, et al. Cartilage disorders: comparison of spin-echo, CHESS and FLASH sequence MR images. Radiology 1987;164:753–8.
Krahe T, Dölken W, Schindler R. Hochauflösende MR-Tomographie der Hand. Normalanatomie. Fortschr Röntgenstr 1989;150:417–20.
Louis DS, Buckwalter DA, Arbor A. Magnetic resonance imaging of the collateral ligaments of the thumb. J Hand Surg 1989;14:739–41.
Maurer J, Requardt H, Muffler FH, et al. High-resolution magnetic resonance in clinical image system. Lancet 1993;342:310.
Maurer J, Requardt H, Muller F, et al. Indikationen zur Applikation einer Hochauflösungsspule in der MR-Tomographie. Fortschr Röntgenstr 1994;160:353–60.
Modi JM, Sether LA, Hanghton VM, et al. Articular cartilage: correlation of histologic zones with signal intensity at MR imaging. Radiology 1991;181:853–5.
Peterfy CG, Linares R, Steinbach L. Recent advances in magnetic resonance imaging of the musculoskeletal system. Radiol Clin North Am 1994;32:291–311.
Spaeth HJ, Abrams RA, Bock GW, et al. Gamekeeper thumb: differentiation of nondisplaced and displaced tears of the ulnar collateral ligament with MR imaging. Radiology 1993;188: 553–6.
Weiss KL, Beltran J, Shamam OM, et al. High-field MR surface-coil imaging of the hand and wrist. Part 1. Normal anatomy. Radiology 1986;160:143–6.
Weiss KL, Beltran J, Lubbers LM. High-field MR surface-coil imaging of the hand and wrist. Part II. Pathologic correlations with clinical relevance. Radiology 1986;160:147–52.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mäurer, J., Hoffmann, KT., Südkamp, N.P. et al. Hochauflösende Kernspintomographie bei traumatischen Veränderungen an Fingergelenken. Unfallchirurgie 25, 224–229 (1999). https://doi.org/10.1007/BF00596731
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00596731