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Urinary sodium excretion in renal stone formers

An epidemiological study

Urin-Natriumausscheidung bei Nierenstein-Patienten

Eine epidemiologische Studie

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Zusammenfassung

In der vorliegenden Untersuchung wurden 238 randomisiert ausgewählte männliche Individuen der Normalbevölkerung (Alter: 19–41 Jahre) und 42 altersgleiche Patienten mit rezidivierender Calcium-Oxalat- und/oder Calcium-Phosphat-Nephrolithiasis verglichen. Die Untersuchungen fanden unter ambulanten Bedingungen ohne diätetische Restriktionen statt. Die Urin-Natriumausscheidung betrug 207 ± 82 mmol/24 h (Bereich 55–570) bei Kontrollen und 208 ± 100 mmol/24 h (Bereich 75–574) bei Stein-Patienten. Sowohl bei Kontrollen (r=0,36,p < 0,01) und Patienten (r=0,4,p < 0,01) bestand eine signifikante Beziehung zwischen der Natrium- und Calcium-Ausscheidungsrate. Weder bei normotensiven noch bei hypertensiven Individuen konnte eine Beziehung zwischen Urin-Natrium-Ausscheidung zu systolischem oder diastolischem Blutdruck gefunden werden. Das Urin-Natrium als Index der Nahrungsaufnahme war signifikant korreliert mit verschiedenen coronaren Risikofaktoren, z.B. Glukose, Cholesterin und Übergewicht. Es konnte eine signifikante inverse Relation zwischen Urin-Natrium und Plasma-Phosphat gefunden werden, es bestand jedoch keine Beziehung zwischen Plasma-Phosphat und iPTH oder Urin-cAMP. Dieser Befund deutet darauf hin, daß die Natrium-Ausscheidung eine Determinante des Plasma-Phosphates darstellt.

Summary

In the present investigation 238 randomly selected male individuals of the general population (age 19–41 years) and 42 age-matched male patients with recurrent renal stone formation (calcium oxalate and/or calcium phosphate) were studied under outpatient conditions without dietary restrictions. Urinary Na excretion was 207 ± 82 mmol/24 h (range 55–570) in controls and 208 ± 100 (range 76–575) in recurrent renal stone formers. Both in controls (r=0.36;p < 0.01) and in stone formers (r=0.4;p < 0.01) a significant correlation was observed between urinary excretion of sodium and calcium.

Urinary sodium excretion was unrelated to systolic or diastolic blood pressure in normotensive or hypertensive individuals. This finding indicates that factors other than sodium are involved in the maintenance of hypertension. Urinary sodium, presumably an index of intake of nutrients, was significantly correlated to several coronary risk factors, e.g. fasting glucose, cholesterol and overweight. There existed a significant inverse relationship between fasting plasma phosphate and urinary sodium, but not between fasting plasma phosphate and serum iPTH or urinary cAMP. This finding points to some function of sodium excretion as one determinant of plasma phosphate.

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Abbreviations

UVCa :

rate of urinary calcium excretion (mmol/24 h)

UVNa :

rate of urinary sodium excretion (mmol/24 h)

TMP/GFR:

tubular threshold for phosphate (mg/dl)

CCr :

endogenous creatinine clearance (ml/min × 1.73 m2)

25(OH)D:

serum level of 25-hydroxy-vitamin D

ECV:

extracellar fluid volume

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Schellenberg, B., Tschöpe, W., Ritz, E. et al. Urinary sodium excretion in renal stone formers. Klin Wochenschr 58, 575–580 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01477169

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01477169

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