Summary
In 17 patients with compensated autonomous adenomas of the thyroid, iv thyrotropin releasing hormone (TRH) tests (200 µg) and oral TRH tests (40 mg) were performed. In nine of these patients, thyroid-stimulating hormone (TSH) 30 min after iv TRH showed a normal (>2.7 µU/ml) and in eight patients a subnormal (<2.7 µU/ml) or negative response. However, after prolonged oral stimulation with 40 mg TRH, after 120–180 min TSH was normal (>2.7 µU/ml) in 15 and subnormal (<2.7 µU/ml) in two patients.
In 20 patients with decompensated autonomous thyroid nodules, TSH was not detectable (<0.8 µU/ml) after iv or oral TRH stimulation. Therefore, the oral TRH stimulation test seemed to be superior to the iv TRH test in the discrimination of compensated and decompensated autonomous adenomas of the thyroid.
Zusammenfassung
Bei 17 Patienten mit kompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse wurden TRH-Teste mit 200 µg i.v. und 40 mg oral durchgeführt. Bei 9 Patienten war TSH 30 min nach TRH i.v. normal (>2.7 µU/ml), dagegen zeigten 8 Patienten einen subnormalen (<2.7 µU/ml) oder fehlenden TSH-Anstieg. Nach verlängerter Stimulation mit 40 mg TRH oral war TSH 120–180 min bei 15 Patienten im Normbereich (>2.7 µU/ml) und nur bei 2 Patienten subnormal (<2.7 µU/ml).
Bei 20 Patienten mit dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse lag TSH sowohl nach i.v. als auch nach oraler TRH-Stimulation in allen Fällen unter der Nachweisgrenze (<0.8 µU/ml).
Die Befunde sprechen dafür, daß der orale TRH-Test geeigneter ist als der i.v. TRH-Test, um zwischen kompensierten und dekompensierten autonomen Adenomen der Schilddrüse zu unter-scheiden.
References
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Jüngst, D., Büll, U. & Karl, H.J. Results of oral TRH test in the differentiation of compensated and decompensated autonomous thyroid nodules. Klin Wochenschr 60, 477–478 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01720363
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01720363