Summary
Eighty-five patients with hairy-cell leukemia were treated in a multicentric “open label” study with IFN-α2b and evaluated. Induction therapy was 2 × 106 U IFN-α2b/m2, 3 times a week, s.c. The results show this regimen to be highly effective with only a few tolerable and transient side effects consisting mainly of flu-like symptoms. After 6 months of therapy 4% CR, 69% PR, and 16% MR, were noted. In a small group of four patients who had achieved CR or PR, we tested the effect of varying doses for maintenance therapy. Our preliminary results indicate that a relapse caused by interruption of IFN therapy or dose reduction to 3 × 106 U given once a week, o.c. could be successfully treated by readministration, or escalating the dosage of IFN. It seems that remission maintenance requires long-term treatment with IFN. In a short-term in vitro test we studied the effect of IFN-α2 on the incorporation of3H-thymidine and3H-uridine into hairy cells of five patients. Fort both precursors no appreciable effect was detected. However, after prolonged incubation for 48 h, a significant enhancement of3H-uridine incorporation was observed, while3H-thymidine incorporation remained unaffected. Cell marker analysis performed with monoclonal antibodies before and after incubation of hairy cells with IFN-α2 for up to 7 days did not reveal any change of the phenotype of hairy cells.
Zusammenfassung
In einer multizentrischen „open label“ Studie mit IFN-α2b wurden 85 Patienten mit Haarzell-Leukämie behandelt und ausgewertet. Die Induktionsbehandlung bestand in 2 × 106 E IFN-α2b/m2, 3 × wöchentlich, s.c. Die Ergebnisse zeigen die hohe Effektivität der Substanz, wobei unter den verwendeten Dosierungen geringe, gut tolerierbare und passagere Nebenwirkungen im Sinne eines grippeähnlichen Syndroms auftraten. Die Prozentzahl der Remissionen (CR + PR + MR) nach sechsmonatiger Behandlungszeit lag bei 89%, der Anteil von CR betrug 4%, von PR 69%. An einer kleinen Gruppe (4 Patienten) wurde nach Erzielen einer CR oder PR der Effekt unterschiedlicher Formen der Erhaltungstherapie getestet. Die bisherigen, statistisch noch nicht auswertbaren Resultate sprechen dafür, daß bei Auftreten eines Rückfalles nach Aussetzen oder Verringerung der IFN-Dosis (3 × 106 I.E., s.c., 1 × wöchentlich) durch Wiedereinsetzen oder Erhöhung von IFN-α2 neuerlich Remissionen erzielt werden können. Zur Erhaltung der Remissionen dürfte eine IFN-Dauertherapie notwendig sein. Mittels eines Kurzzeit in vitro Tests werde der Effekt von Interferon α2 auf die Inkorporation von H3-Thymidin und H3-Uridin in Haarzellen bestimmt. Für beide Präkursoren ergab sich keine Hemmung des Einbaues. Allerdings zeigte eine Langzeitinkubation (48 h) einen signifikant vermehrten H3-Uridin Einbau, während der H3-Thymidin Einbau unbeeinflußt blieb. Diese Resultate sprechen gegen einen unmittelbaren antiproliferativen Effekt von IFN-α2 auf Haarzellen, sie weisen aber auf eine Induktion der RNS-Synthese hin. Eine Zellmarker-Analyse der Haarzellen mit monoklonalen Antikörpern vor und während einer 7tägigen in vitro Behandlung mit IFN-α2 ergab keine Änderung des Phänotyps, so daß eine differenzierende Wirkung des IFN auf Haarzellen nicht beobachtet werden konnte.
Literatur
Quesada JR, Reuben J, Manning JT, Hersh EM, Guttermann JU (1984) Alpha Interferon for induction of remission in hairy-cell leukemia. N Engl J Med 310:1
Janssen JT, Pauw BE, Holdrinet RSG (1984, letter) Treatment of hairy cell leukemia with recombinant alpha2-Interferon. Lancet I:1025
Hofman V, Scheel A, Schwarzmeier J, Talstadt I, Varini M, Kaplan S, Sauter Chr, Fehr J (1985) Wirksamkeit von Interferon-α2 (E. coli) bei der Haarzell-Leukämie. Schw Med Wschr 115:235
Ratain MJ, Golomb HM, Vardiman JW, Vokes EE, Jacobs RH, Daly K (1985) Treatment of hairy cell leukemia with recombinant alpha2 Interferon. Blood 65:644
Worman CP, Catovsky D, Bevan PC, Camba L, Joyner M, Green PJ, Williams HJH, Bottomley JM, Gordon-Smith EC, Cawley JC (1985) Interferon is effective in hairy-cell leukemia. Brit J Haematol 60:759
Jacobs AD, Champlin RE, Golde DW (1985) Recombinant α-2-Interferon for hairy cell leukemia. Blood 65:1017
Thompson JA, Brady J, Kidd P, Fefer A (1985) Recombinant alpha-2 Interferon in the treatment of hairy cell leukemia. Cancer Treat Rep 69:791
Gastl G, Aulitzky W, Margreiter R, Flener R, Van Camp B, Berneman Z, Peetermans M, Huber CH (1985, letter) Recombinant α2-Inteferon for induction and maintenance of remision in hairy cell leukemia. Brit J Haematol 61:581
Foon KA, Maluish AE, Abrams PG, Wrightington S, Stevenson HC, Alarif A, Fer MF, Overton WR, Poole M (1986) Recombinant leukocyte A Interferon for advanced hairy cell leukemia. Amer J Med 80:351
Flandrin G, Sigaux F, Castaigne S, Billard Ch, Aguet M, Boiron M, Falcoff E, Degos L (1986) Treatment of hairy cell leukemia with recombinant alpha Interferon. Blood 67:817
Schwarzmeier JD, Bettelheim P, Radaszkiewicz Th, Prischl F, Schwabe M, Fuhrmann M (1986) Acute leukemia with mediastinal mass, lymphadenopathy, and monocytic precursor sells. Amer J Haematol 22:313
Schwarzmeier JD, Paietta E, Mittermayer K, Pirker R (1984) Prediction of the response to chemotherapy in acute leukemia by a short-term test in vitro. Cancer 53:390
Prischl FC, Schwarzmeier JD (in Druck) Klinische Relevanz der in vitro Chemosensitivitätstestung bei akuten Leukämien. Verhandl Dtsch Krebsges, Band 16 Fischer Verlag
Golomb HM, Jacobs A, Fefer A, et al. (in Druck) Alpha-2-Interferon therapy of hairy cell leukemia; a multi-center study of 64 patients. J Clin Oncol
Samuel BL, Brownstein BH, Golomb HM (1985 abstract) Effect of Interferons on patterns of protein synthesis in hairy cells. Proc AACR 26:20
Baldini G, Cortelezzi A, Polli N, Neri A, Nobili L, Maiolo AT, Lambertenghi-Deliliers G, Polli EE (1986) Human recombinant Interferon alpha 2c enhances the expression of class II HLA antigenes on hairy cells. Blood 67:458
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schwarzmeier, J.D., Wagner, L., Prischl, F. et al. Rekombinante (IFN-α2b)-Therapie der Haarzell-Leukämie. Klin Wochenschr 65, 699–705 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01875509
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01875509