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Plica syndrome as a cause of recurrent knee complaints

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Summary

In a series of 1850 consecutive knee arthroscopies between 1991 and 1995, plicasyndrome was diagnosed and resected by arthroscopy in 102 patients (5.5 %). Clinical response was evaluated for 38 of 54 patients with an isolated plicasyndrome by use of a modified Lysholm questionnaire at an average follow-up of 31 months (range, 8–78 months). Excellent or good results were obtained in 90 % of 21 patients without plica-induced lesions of the cartilage (group 1) and poor results in 10 %. Only 64 % of 17 patients with plica-induced lesions of the cartilage (group 2) had excellent or good results. Both groups showed an improvement for range of motion and swelling postoperatively. The mean time for rehabilitation was 3.2. and 1.7 months for patients with and without cartilage lesions, respectively.

Zusammenfassung

Von 1850 zwischen 1991–1995 durchgeführten Kniegelenkarthroskopien wurde in 102 Fällen (5,5 %) die Diagnose „Plica-Syndrom“ gestellt und eine arthroskopische Resektion vorgenommen. In 54 Fällen handelte es sich um ein isoliertes Plicasyndrom; 38 von 54 Patienten konnten im Mittel nach 31 (8–78) Monaten anhand eines modifizierten Fragebogens nach Lysholm nachkontrolliert werden. Von 21 Patienten ohne plicainduzierte Knorpelläsion (Gruppe 1) zeigten 90 % subjektiv ein sehr gutes und gutes und 10 % ein unbefriedigendes Ergebnis. Schlechtere Ergebnisse fanden sich bei den 17 Patienten mit plicainduzierter Knorpelläsion (Gruppe 2) mit 64 % subjektiv sehr guten und guten Resultaten. In beiden Gruppen konnte durch die Operation eine präoperativ bestehende Bewegungsstörung oder Schwellneigung verbessert werden. Die durchschnittliche Nachbehandlungszeit dauerte bei Patienten ohne Knorpelläsion mit durchschnittlich 1,7 Monaten gegenüber 3,2 Monaten bei Vorliegen einer Knorpelläsion nur halb so lang.

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Hehl, G., Lünig, H., Strecker, W. et al. Plica syndrome as a cause of recurrent knee complaints. Unfallchirurg 101, 440–445 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050293

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050293

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