Summary
In correction of the ureterovesical junction, the pathology can be corrected using an extravesical or intravesical technique. We performed an extravesical antireflux procedure with the dismembered or non-dismembered technique in 117 ureters between March 1991 and March 1996 at our Department of Pediatric Urology. The success rate was 94.9 % (111 renal units). Postoperative morbidity and complications were minimal, hematuria and bladder spasms were not seen. Associated pathology like paraostial diverticula, megaureter with the necessity for modeling and ureter duplex do not compromise the success rate.
Zusammenfassung
Pathologien im Bereich der ureterovesikalen Verbindung können prinzipiell in intravesikaler oder extravesikaler Vorgehensweise korrigiert werden. An unserem Kinderurologischen Zentrum in Erlangen wurden im 5-Jahres-Zeitraum von März 1991 bis März 1996 117 ureterorenale Einheiten extravesikal operiert, von denen 111 (94,9 %) postoperativ saniert waren. Diese Resultate sind vergleichbar mit der Erfolgsquote intravesikaler Techniken, bei deutlich reduzierter postoperativer Morbidität. Makrohämaturie und Blasentenesmen traten nicht auf. Zusatzpathologien wie paraostiale Divertikelbildung, Megaureter mit Notwendigkeit der Harnleitermodellage und Ureter duplex beeinträchtigen den Operationserfolg nicht.
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Bürst, M., Schott, G., Rösch, W. et al. Extravesical correction of the ureterovesical junction. Urologe [A] 38, 246–251 (1999). https://doi.org/10.1007/s001200050276
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001200050276