Summary
In conscious trained dogs (Alsatians) the IRI-concentration in the peripheral venous blood after oral administration of glucose increases when the blood glucose is still unchanged. After one or two peaks during the first 20 min IRI increases parallel to the blood sugar increase. In relation to the intravenous injection of glucose the IRI maximum after oral administration occurs earlier. Furthermore the ratio of the IRI to blood sugar areas is raised. Without any blood sugar change the IRI concentration after oral application of tap water increases with one or two peaks. These peaks correspond to the first peaks after oral administration of glucose. These findings are discussed in the sense of a “feed-forward” of insulin secretion after feeding via N.vagus as well as via enterohormones. More attention should be payed to the IRI course during the early phase of the oral glucose tolerance test.
Résumé
Chez des chiens-bergers éveillés et entraînés, après administration orale de glucose, la concentration d'IRI dans le sang veineux périphérique augmente déjà alors que la glycémie n'a pas encore changé. Après un ou deux pics durant les vingt premières minutes, l'IRI augmente parallèlement au glucose sanguin. Comparativement à l'injection intra-veineuse de glucose, le maximum d'IRI, après administration orale, se produit plus tôt. De plus, le quotient des surfaces d'IRI et de glycémie est élevé. Sans aucun changement du glucose sanguin, la concentration d'IRI augmente avec un ou deux pics après administration orale d'eau potable. Ces pics correspondent aux deux premiers pics après administration orale de glucose. Ces résultats sont discutés dans le sens d'une sécrétion d'insuline précédant la digestion via N.vague et via entérohormones. Il faut accorder plus d'attention à l'évolution d'IRI durant la première phase du test de tolérance au glucose par voie orale.
Zusammenfassung
Bei wachen trainierten Schäferhunden steigt die Insulinkonzentration im peripheren Venenblut nach oraler Glucosegabe schon zu einem Zeitpunkt an, da die Glykämie noch nicht verändert ist. Nach Durchlaufen von 1 oder 2 Gipfeln in den ersten 20 min tritt der Anstieg ein, der parallel dem Blutzuckergipfel verläuft. Im Verhältnis zur intravenösen Glucosegabe liegt das erste IRI-Maximum nach oraler Verabfolgung zeitlich früher. Auch ist der Quotient aus IRIÜberschreitungsfläche und Blutzuckerüberschreitungsfläche erhöht. Ohne daß es zu einer Blutzucker Veränderung kommt, steigt auch nach oraler Gabe von Leitungswasser die IRI-Konzentration 1-oder 2gipflig an. Diese Gipfel entsprechen den beiden ersten Erhöhungen nach oraler Glucosegabe. Die beobachteten Phänomene werden im Sinne einer Vorwärtskopplung der Insulinsekretion nach Nahrungsaufnahme via N.vagus und Enterohormone diskutiert. Der Beurteilung des IRI-Verlaufs in der frühen Phase des oralen Glucosetoleranztests sollte größere Beachtung geschenkt werden.
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Fischer, U., Hommel, H., Ziegler, M. et al. The Mechanism of insulin secretion after oral glucose administration. Diabetologia 8, 104–110 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01235634
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01235634