Abstract
An impingement of the rotator cuff can be caused by chronic anterior instability of the shoulder joint. This particular disease is often found in athletes engaged in overhead motion in abduction/external rotation of the arm, such as in ball sports like volleyball or European handball, racket sports like tennis or badminton, or swimming. For those patients that cannot be cured by conservative treatment such as muscular stabilization, surgical treatment is indicated: anterior reconstruction of the capsule and/or the glenoid labrum, and in addition — if necessary — subacromial decompression and revision of the rotator cuff. Between October 1988 and April 1992, we operated on 66 shoulders in 64 top athletes suffering from chronic anterior or multidirectional instability of the shoulder joint that had caused an impingement syndrome of the rotator cuff. In all cases, the athlete was unaware of the instability. Conservative treatment had been unsuccessful. Surgical treatment was successful in close to 90% of the athletes.
Zusammenfassung
Als Instabilitäts-Impingement wird eine funktionelle Schädigung der Rotatorenmanschette im Subacromialraum bezeichnet, als deren Ursache eine Schultergelenksinstabilität angesehen wird. Die genannte Erkrankung tritt häufig bei denjenigen Sportarten auf, die mit wiederholten Überkopfbewegungen in Abduktion/Außenrotation einhergehen. Dies ist bei Wurfsportarten wie z. B. Handball oder Speerwurf, Schlagsportarten wie Tennis oder Badminton oder auch Gewichtheben und Schwimmen der Fall. Bei den Patienten, bei denen die konservative Behandlung in Form von muskulärer Stabilisierung versagt, ist die operative Therapie — ventrale Stabilisierung, ggf. Erweiterung des Subacromialraumes and Revision der Rotatorenmanschette — indiziert. In der Zeit von Oktober 1988 bis April 1992 wurden in unserer Klinik 66 Schultergelenke bei 64 Leistungssportlern aus den o. g Sportarten mit Instabilitäts-Impingement der Schulter nach Versagen einer konservativen Therapie einer operativen Behandlung unterzogen. Die Erfolgsrate der operativen Behandlung des Instabilitäts-Impingements der Schulter liegt bei nahezu 90%.
Similar content being viewed by others
References
Bankart ASB (1938) The pathology and treatment of recurrent dislocation of the shoulder-joint. Br J Surg 26:23–29
Clancy WG (ed) (1979) Symposium: shoulder problems in overhead-overuse sports. Am J Sports Med 7:138
Constant CR, Murley AHG (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214:160–164
Falkel JE, Murphy TC (1988) Shoulder injuries. Williams & Wilkins. Baltimore (Sports injury management, vol 1, no 2)
Hawkins RJ, Kennedy JC (1980) Impingement syndrome in athletes. Am J Sports Med 8:151–158
Jerosch J, Castro WHM, Sons HU (1990) Das sekundäre Impingement-Syndrome beim Sportler. Sportverl Sportschad 4: 180–185
Neer CS II (1972) Anterior acromioplasty for the chronic impingement syndrome in the shoulder: a preliminary report. J Bone Joint Surg [Am] 54:41–50
Neer CS II, Forster CB (1980) Inferior capsular shift for involuntary inferior and multidirectional instability of the shoulder. J Bone Joint Surg [Am] 62:897–908
Zilch H, Friedebold G (1984) Formen, Häufigkeit und Diagnostik der habituellen Schulterluxation. Hefte Unfallheilkd 170:163–185
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pieper, H.G., Quack, G. & Krahl, H. Impingement of the rotator cuff in athletes caused by instability of the shoulder joint. Knee Surg, Sports traumatol, Arthroscopy 1, 97–99 (1993). https://doi.org/10.1007/BF01565460
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01565460