Summary
The circulatory effects of a new antihypertensive agent, dichlorophenylamino-imidazoline (DCAI), were investigated in 17 normotensive and 17 hypertensive subjects. The following parameters were measured: Arterial pressure (AP), peripheral venous pressure (PVP), muscle blood flow (MBF), skin blood flow (SBF), heart rate (HR), total blood volume (TBV), and the excretion of catecholamines (CA) and vanillinmandelic acid (VMA). DCAI was administered in single doses of 0.15–0.3 mg intravenously or, in long-term experiments, in daily doses of 0.3–1.5 mg per os. — DCAI i. v. produced a short (mean: 2 min) increase in both systolic and diastolic AP, followed by a long lasting decrease. HR was slightly reduced during both phases. PVP was not significantly altered. MBF was unchanged or transiently slightly increased. Immediately after injection of DCAI, SBF sharply decreased to 50–60% of the resting flow; subsequently it rose gradually towards control values without reaching them during the time of observation. —Effective oral treatment with DCAI in 5 hypertensive patients produced no change in TBV. — The urinary excretion of CA and VMA was not significantly altered by a single i. v. dose of 0.15 mg DCAI. — The responses of AP, PVP, MBF and SBF to adrenaline, noradrenaline and angiotensin were not altered qualitatively by pro-treatment with single i. v. doses of DCAI. The duration of the depressor effect of adrenaline is, however, slightly but significantly prolonged. The decrease in SBF elicited by all 3 substances is diminished following DCAI, most probably as a consequence of the reduction in the control values caused by DCAI. Tolazoline antagonized the effects of DCAI on AP and SBF. It may be useful clinically as an antidote. — The results are discussed with regard to the hemodynamic changes occurring during the first (pressor) and second (depressor) phase of action of DCAI.
Zusammenfassung
Die Kreislaufwirkungen einer neuen blutdrucksenkenden Substanz, Dichlorphenylaminoimidazolin (DCAI) wurden an 17 normotonen und 17 hypertonen Versuchspersonen untersucht. Die folgenden Parameter wurden gemessen: Arterieller Blutdruck, peripherer Venendruck, Muskeldurchblutung, Hautdurchblutung, Herzfrequenz, Gesamt-Blutvolumen und die Ausscheidung von Brenzkatechinaminen und Vanillin-Mandelsäure. DCAI wurde in Einzeldosen von 0.1–0.3 mg intravenös bzw. bei länger dauernden Experimenten in Tagesdosen von 0.3–1.5 mg per os verabreicht. — DCAI bewirkte intravenös gegeben, einen durchschnittlich 2 min dauernden Anstieg sowohl des systolischen als auch des diastolischen arteriellen Blutdrucks, dem ein langanhaltender Druckabfall folgte. Die Herzfrequenz nahm während beider Phasen gering ab. Der periphere Venendruck änderte sich nicht signifikant. Die Muskeldurchblutung blieb unverändert oder nahm vorübergehen gering zu. Unmittelbar nach der Injektion von DCAI fiel die Hautdurchblutung bis auf 50–60% der Ruhedurchblutung ab, anschließend stieg she allmählich wieder in Richtung auf die Ausgangswerte an, ohne these jedoch während der Beobachtungszeit zu erreichen. — Im Verlauf einer wirksamen oralen Behandlung mit DCAI bei 9 Hypertonikern änderte sich das Gesamt-Blutvolumen nicht signifikant. — Die Ausscheidung von Katecholaminen und Vanillin-Mandelsäure wurde durch einmalige intravenöse Gabe von 0.15 mg DCAI nicht sicher beeinflußt. — Die durch Adrenalin, Noradrenalin und Angiotensin ausgelösten Reaktionen des Blutdxucks, des Venendrucks sowie der Muskel — und Hautdurchblutung wurden durch DCAI qualitativ nicht verändert. Die Intensität der durch allo 3 Substanzen ausgelösten Durchblutungsabnahme in der Haut war infolge des durch DCAI stark verminderten Ausgangswertes herabgesetzt. — Tolazoline antagonisierte die Wirkungen von DCAI auf den arteriellen Blutdruck und die Hautdurchblutung. Es kommt klinisch als Antidot in Betracht. — Die Resultate wurden im Zusammenhang mit den hämodynamischen Veränderungen während der ersten (pressorischen) und zweiten (depressorischen) Phase der DCAI-Wirkung diskutiert.
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Dedicated to Professor Hans Schaefer, Heidelberg, on his 60th birthday.
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Merguet, P., Heimsoth, V., Murata, T. et al. Experimental study on the circulatory effects of 2-(2,6-dichlorophenylamino)-2-imidazolinehydrochloride in man. Pharmacol. Clin. 1, 30–37 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00463077
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00463077