Summary
The following results were obtained in 91 colon and rectum anastomoses (71 cases of carcinoma,\(\bar x = 71\) years, 16 cases of diverticulitis,\(\bar x = 55\) years). During the operation 4% anastomotic dehiscences occurred, which were immediately oversewed. One case of anastomotic bleeding could be remedied immediately by renewed anastomosis. Healing was impaired (abscesses, seromas) in 11%. Suture dehsicences were demonstrable by X-ray on the 8th–12th day in 18%, but only in 7% was there a clinical correlation. Patients with relative stenoses that were demonstrable by X-ray (11%) showed temporary clinical symptoms in only 1%. We lost no patients as a result of operative complications. From the standpoint of manageability, the EEA stapler is particularly suitable for low resections with an anastomosis in the lowest part of the rectum.
Zusammenfassung
Bei 91 mit der EEA-Nahtpistole erstellten und prospektiv analysierten Colon- und Rectumanastomosen (darunter 71 Carcinomträger,\(\bar x = 71\) Jahre alt, 16 Diverticulitiden,\(\bar x = 55\) Jahre alt) ergaben sich folgende Resultate: 4% intraoperative Anastomosendehiscenzen wurden sofort übernäht. Eine Blutung konnte sofort operativ durch eine erneute EEA-Anastomose behoben werden. Wundheilungsstörungen (Abscesse, Serome) ergaben sich in 11%. Röntgenologisch nachweisbare Nahtdehiscenzen und Fisteln in 18 % hatten nur in 7% ein klinisches Korrelat. Patienten mit röntgenologisch nachweisbaren relativen Stenosen (11%) wiesen nur in 1% temporär klinische Symptome auf. Durch operativ technisch bedingte Komplikationen verloren wir keinen Patienten. Besonders geeignet ist die Nahtpistole für Resektionen mit einer Anastomosenhöhe von 3–5cm.
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Thiede, A., Jostarndt, L., Troidl, H. et al. 250. Prospektive Studie zum Wert der maschinellen Colon- und Rectumanastomosen mit dem Auto-Suture-Klammernahtgerät EEA. Langenbecks Arch Chiv 352, 566 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01292213
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01292213