Summary
Comminuted fractures of the distal humerus require operative treatment. Only by anatomical reconstruction of the joint can good functional results be achieved. Intensive postoperative kinesitherapy is of great importance. In a comprehensive statistical study by the German section of AO International 245 patients were reexamined. The remaining disability can be controlled in two-thirds of the cases to such an extent that no alterations are necessary in private or professional life. Of the results, 29.5 % could be classified as very good, an additional 39.6 % as good. 19.4 % as moderate, and 11.5 % as poor.
Zusammenfassung
Bei Trümmerbrüchen des Ellbogens kommt es fast immer zur Stufenbildung in den Gelenkflächen. Diese stellt eine absolute Indikation zur Operation dar. Zusammen mit einer Sammelstatistik der Deutschen AO wurden 245 distale intraarticuläre Humerusfrakturen ausgewertet. Verfahrenswahl. Operation in Bauchlage des Patienten, dorsaler Zugang (60 %), Olecranonosteotomie (52 %), Rekonstruktion mit verschiedenen Implantaten. Bei schwerer Weichteilverletzung temporär Fixateur externe. Sofortige kontrollierte Krankengymnastik aus der Gipsschiene (70 %). Ergebnisse. 29,5 % sehr gut, 39,6 % gut, 19,4 mäßig, 11,5 % schlecht.
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Lob, G., Burri, C. & Rüter, A. 81. Trümmerbrüche des Ellbogens, Verfahrenswahl und Ergebnisse. Langenbecks Arch Chiv 355, 501 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01286909
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01286909