Summary
Dupuytren's contracture is a chronic and progressive fibromatosis of the palmar aponeurosis and digital fascia. Morbidity is about 1%-3% and the cause is not yet known. The best time for prophylactic surgery is when the degree of deformity has reached a finger flexion of 20°–30°. Complete fasciectomy and excision of the involved digital fascia is the best method. If there is severe extension of contracture, Z-plasties, full-thickness grafts, or operation at the articular capsules or ligaments may be necessary. A documentation model and control of the surgical success are demonstrated.
Zusammenfassung
Der M. Dupuytren ist eine chronisch progrediente Fibromatose der Palmaraponeurose und der Digitalfascien unbekannter Genese mit einer Morbidität von 1–3%. Der beste Zeitpunkt für die Operation ist gegeben, wenn die Summe der Streckdefizite an einem Finger 20–30° nicht überschreitet. Die Methode der Wahl ist die komplette Entfernung der Palmaraponeurose und der erkrankten Digitalfascien. Bei fortgeschrittenen Kontrakturen an den Fingern sind evtl. Z-Plastiken, freie Hauttransplantationen and Eingriffe an Bändern and Gelenkkapseln erforderlich. Ein Modell der Dokumentation zur Qualitätssicherung wird vorgestellt.
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Hrynyschyn, K., Kühnel, W., Lösch, G.M. et al. 290. M. Dupuytren — der operative Eingriff als vorsorgliche und wiederherstellende Behandlung. Langenbecks Arch Chiv 366, 702 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836888
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01836888