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91. Erfahrungen mit der ileoanalen Anastomose und Ileum-Pouch-Bildung nach Colektomie und Proktomucosektomie

Experiences with mucosal proctectomy and ileo-anal anastomosis with formation of an heal pouch

  • B. Wissenchafliches Programm
  • I. Haupthemen mit Diskussion J. Colon, Rectum, Anus
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Summary

Since 1981 12 patients (II adenomatosis coli=AC/1 ulcerative colitis =CU) had a colectomy and mucosal proctectomy with ileo-anal anastomosis (IA) and formation of an ileal-S-pouch (IP). The mean age of 7 men and 5 women was 33 years (21–46 yrs). We preferred the synchronous abdomino-peranal operation. Protective ileostomy was closed after a mean of 4.6 months in 11 patients. Postoperative complications: IA-in sufficiency =4, sacral abscess =1, stenosis=3, ileus and reoperation=2). Late results: spontaneous defecation: 11/11, continence 10/11, evacuation 6–8/day. This operative procedure seems to be good for AC and CU.

Zusammenfassung

Seit 1981 wurden 12 Patienten (11 Adenomatosis coli=AC/1 Colitis ulcerosa-CU) durch Colektomie u. Proktomucosektomie mit ileo-analer Anastomose (IA) u. S-förmiger Ileumpouch-Bildung (IP) operiert. 7 Männer und 5 Frauen hatten ein Durchschnittsalter von 33 Jahren (21–46 J.). Die Operation erfolgte synchron abdomino-peranal. Die Rückverlegung des protektiven Ileostoma erfolgte durchschnittlich nach 4,6 Mo. (11/12). Postoperative Komplikationen konnten beherrscht werden (IA-Insuffizienz =4, Sacralabsceß= 1, Stenose=3, Ileus und Re-Laparotomie =2). Spätergebnisse: Spontanentleerung 11/11, Kontinenz 10/11, Stuhlfrequenz 6–8/die Das Op.-Verfahren scheint für die AC und CU geeignet.

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Saeger, H.D., Barth, H.O., Linder, M.M. et al. 91. Erfahrungen mit der ileoanalen Anastomose und Ileum-Pouch-Bildung nach Colektomie und Proktomucosektomie. Langenbecks Arch Chiv 366, 477–480 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01836690

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