Summary
Forty-seven patients were followed-up for 4 years (\(\bar x\) 1.6 years) after PGV because of duodenal ulcers. Thirty-eight remained free of recurrent ulcers, whereas 9 developed new ulcers, which were verified endoscopically. The gastric secretion test, which was performed 2–4 days preoperatively and on postoperative day 10 with stimulation by sham feeding and pentagastrin, showed no significant differences between the patients with or without ulcer recurrence. The only significant difference between the two groups was found in postoperative intragastric pH-monitoring of the sleep-phase for the median pH value and a percentage of pH values of ≦ 2.
Zusammenfassung
In einem 4-Jahreszeitraum (\(\bar x\) 1,6 Jahre) blieben von 47 Patienten mit PGV wegen Ulcera duodeni 38 rezidivfrei, während 9 endoskopisch nachgewiesene Rezidivulcera entwickelten. Die 2–4 Tage präoperativ und am 10. postoperativen Tag durchgeführte Magensekretionsanalyse mit Stimulation durch Scheinfütterung bzw. Pentagastrin ergab keinen signifikanten Unterschied zwischen den Patienten mit bzw. ohne Rezidiv. Die einzige signifikante Differenz zwischen beiden Gruppen bestand in der postoperativen intragastralen pH-Metrie der Schlafphase für den Median-pH und den Prozentsatz der pH-Werte 52.
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Hölscher, A.H., Seebauer, L., Bollschweiler, E. et al. 284. Intragastrale Langzeit-pH-Metrie zur Identifikation einer Risikogruppe für Rezidivulcera nach proximal gastrischer Vagotomie (PGV). Langenbecks Arch Chiv 372, 901–902 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01298068
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01298068
Key words
- Proximal gastric vagotomy
- Gastric secretion tests
- Intragastric long-term pH-monitoring
- Ulcer recurrence