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Ergebnisse und kritische Analyse der Adipositasbehandlung mit dem intragastralen Ballon

Results and critical analysis of the treatment of excessive obesity with the intragastral balloon

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Summary

In 54 patients with excessive obesity a silicone balloon was implanted endoscopically into the stomach. The overweight amounted to 76% (median) by Broca's formula. The therapeutical plan included balloon-implantation, dietary treatment, psychotherapeutical guidance, kinetotherapy and balloon-extraction. According to their therapeutical compliance there were three different groups of patients: G1 — maintenance of therapy; G2 — discontinuation of therapy; G3 — no additional therapy at all after balloon implantation. Up to the sixth week a weight reduction of 9.5–20.5 kg could be demonstrated in all groups. Only in the first group a further weight reduction by a mean of 20 kg after 20 weeks was noted. Patients in group 2 and 3 — in some the balloon was still implanted — had a renewed weight increase sometimes surmounting the original weight.Complications: 3 gastric respectively duodenal ulcers, one subileus. The long-term success can only be obtained by a multi-component therapy plan.

Zusammenfassung

Bei 54 Patienten mit einer Adipositas permagna wurde ein auffülbarer Silikonballon endoskopisch in den Magen implantiert. Das relative Übergewicht nach Broca betrug 76%. Der Therapieplan umfaßte die Ballonimplantation, Diätberatung, psychotherapeutische Beratung, Bewegungstherapie and die Ballonextraktion. Nach der Therapiecompliance differenzierten sich 3 Gruppen (G): Gl — Patienten, die den Gesamttherapieplan einhielten. G2 — Patienten, die vor Ballonextraktion die weiteren Therapiemaßnahmen abbrachen. G3 — Patienten, die von Anfang an nach Ballonimplantation keine zusätzlichen Therapiemaßnahmen in Anspruch nahmen. Bis zur 6. Woche war in allen Gruppen eine Gewichtsreduktion von 9,5-20,5 kg nachweisbar. Nur in der Gl war eine weitere Gewichtsreduktion im Durchschnitt von 20 kg auch noch nach 20 Wochen zu verzeichnen. Patienten der G2 und G3 nahmen nach 6 Wochen zum Teil bei liegendem Magenballon an Gewicht zu bzw. überschritten ihr Ausgangsgewicht.Komplikationen: 3 Ulcera ventriculi bzw. -duodeni; ein Subileus. Die Applikation des Magenballons ist eine kurzfristig wirksame Therapiestütze, die im Sinne eines Füllkörpers im Magen die Funktion eines Appetitzüglers übernimmt. Ein langfristiger Erfolg ist nur durch Einhaltung eines vielseitigen Therapieplanes zu erzielen.

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Literatur

  1. Bauke J (1983) Kritische Gegenüberstellung der verschiedenen Behandlungsmethoden der Adipositas. Med Welt 34:201–203

    Google Scholar 

  2. Bjoervell H, Roessner S (1985) Long-term treatment of severe obesity: four year follow up of results of combined behavioural modification programme. Br Med J 291:379–382

    Google Scholar 

  3. Crowley LV, Seay J, Mullin G (1984) Late effects of gastric bypass for obesity. Am J Gastroenterol 79:850–860

    Google Scholar 

  4. Feurle GE, Tischbirek K, Helmstaedter V (1982) Intragastric balloons causing gastric hypertrophy, G-cell hyperlasia, and raised serum gastrin levels in rats. Lancet 386

  5. Frimberger E (1984) Anwendung eines intragastralen Ballons zur Adipositastherapie. In: Ergebnisse der Adipositasforschung. Perimed, Erlangen

    Google Scholar 

  6. Ganon MX, Pears DJ, Chandler ST, Fielding JW, Baddeley RM (1985) The effect of gastric partitioning on gastric emtying in morbidly obese patients. Br J Surg 72:952–954

    Google Scholar 

  7. Goral R, Turszewski M (1985) Long-term results of jejunoileostomy for extreme obesity. Acta Chir Scand 151:151–158

    Google Scholar 

  8. Graney AS, Smith LB, Hammer KA (1986) Gastric partitioning for morbid obesity; postoperative weight loss, technical complications, and protein status. J Am Diet Assoc 86:630–635

    Google Scholar 

  9. Drenick EJ, Bale GS, Seltzer F, Johnson DG (1980) Excessive mortality and causes of death in morbidly obese men. JAMA 243:443–445

    Google Scholar 

  10. Angaben auf der 2. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Adipositasforschung (1986) Satelliten-Symposium: Gastrische Ballontherapie der Adipositas. Düsseldorf, 4.–6. 12. 1986

  11. Harboe H, Nieben OG (1982) Intragastric balloon as an artificial bezoar for treatment of obesity. Lancet 23:198–199

    Google Scholar 

  12. Hennig AE (1979) Ambulante Gewichtsreduktion durch einen intragastral applizierten Ballon — erste Erfahrungen. Inn Med 6:149–152

    Google Scholar 

  13. Husemann B (1978) Chirurgische Therapie der extremen Fettsucht. Dtsch Ärztebl 75:887

    Google Scholar 

  14. Leutenegger A (1985) Krankhafte Fettsucht: Was ist an chirurgischer Therapie noch vertretbar? Z Gastroenterol 23:203–209

    Google Scholar 

  15. Lew EA, Garfinkel L (1979) Variations in mortality by weight among 750,000 men and women. J Chronic Dis 32:573–576

    Google Scholar 

  16. McFarland RJ, Gazet JC, Pilkinton TR (1985) A 13-year review of jejunoileal bypass. Br J Surg 72:81–87

    Google Scholar 

  17. McFarland RJ, Grundyt A, Gazet JC, Pilkinton THE (1987) The intragastric ballon: A novel idea proved ineffective. Br J Surg 74:137–139

    Google Scholar 

  18. Mrozek B, Husemann B, Berg A (1982) Die Behandlung der extremen Adipositas durch Magen-Bypass. Münch Med Wochenschr 124:41–44

    Google Scholar 

  19. Randolph J (1986) Enhancing psychosocial adaptation to gastric partitioning for morbid obesity. Can Med Assoc J 134:1359–1361

    Google Scholar 

  20. Rucker RD Jr, Chan EK, Horstmann J, Chute EP, Varco RL, Buchwald H (1984) Searching for the best weight reduction operation. Surgery 96:624–631

    Google Scholar 

  21. Sugerman HJ, Fairman RP, Baron PL, Kwentus JA (1986) Gastric surgery for respiratory insufficiency of obesity. Chest 90:81–86

    Google Scholar 

  22. Vanitallie TB (1980) Morbid obesity: A hazardous disorder that resists conservative treatment. Am J Clin Nutr (Suppl) 33:358–363

    Google Scholar 

  23. Willmen HR, Schneider W, Löffler A (1984) Der „Magenballon” in der Behandlung der Adipositas permagna. Dtsch Med Wochenschr 109:1200–1202

    Google Scholar 

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Abri, O., Schwenger-Holst, I., Hermanns, L.M. et al. Ergebnisse und kritische Analyse der Adipositasbehandlung mit dem intragastralen Ballon. Langenbecks Arch Chiv 373, 5–11 (1988). https://doi.org/10.1007/BF01263257

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