Summary
On domestic pigs 2/3 gastrectomies with retention and elimination of the duodenal passage were carried out. Postprandial gastric emptying was measured scintigraphically for 4 h and compared with a control group (laparotomy only). For the semi-solid, 99mTc-labeled test meal delayed gastric emptying after elimination of the duodenal passage by Roux reconstruction could not be shown. There was no difference in gastric emptying between B-I and Roux-en-Y partial gastrectomy. Also alteration of the length of the jejunum loop from 40 to 20 cm after Roux-en-Y reconstruction had no influence on gastric emptying. Roux reconstruction (40 cm loop) in combination with truncal vagotomy led to a non-uniform gastric emptying, but there was a statistically proven acceleration compared with B-I resection. After 240 min the mean residual intragastric activity of the control group (n=5) was 47.8%, 78.9% after B–I resection (n=5), 59% after Roux reconstruction with 40 cm jejunal loop (n=5), 38.1% after Roux reconstruction with 20 cm jejunal loop (n=5) and 20.9% after Roux-en-Y (40 cm loop) with truncal vagotomy (n = 4).
Zusammenfassung
Bei Hausschweinen wurden 2/3-Magenresektionen mit erhaltener sowie ausgeschalteter Duodenalpassage durchgeführt, die Magenentleerung szintigraphisch über 4 h gemessen und einer Vergleichsgruppe nichtresezierter Tiere gegenübergestellt. Für die halbfeste, mit 99mTc markierte Testmahlzeit fanden sich experimentell keine Hinweise für eine verzögerte Magenentleerung nach Ausschaltung der Duodenalpassage durch Roux-Rekonstruktion. B-I- and B-II-Roux-Resektion differierten in der Magenentleerung nicht. Die Längenänderung der bei der Roux-Rekonstruktion verwendeten Jejunumschlinge von 40 auf 20 cm hatte keinen Einfluß auf die Magenentleerung. Die Roux-Rekonstruktion mit trunkulärer Vagotomie führte — bei jedoch großer individueller Streubreite — im Vergleich zur B–I-Resektion zu einer Beschleunigung der Magenentleerung. Die mittlere Restaktivität im Magen betrug nach 240 min für die Kontrollgruppe (n=5) 47,8%, nach B–I-Resektion (n=5) 78,9%, nach Roux-Rekonstruktion mit 40 cm-Schlinge (n=5) 59,0%, nach Roux-Rekonstruktion mit 20 cm-Schlinge (n = 5) 38,1 % and nach Roux-Resektion mit trunkularer Vagotomie (n=4) 20,9%.
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Walgenbach, S., Junginger, T., Eißner, D. et al. Magenentleerung nach Magenresektion mit und ohne erhaltene Duodenalpassage. Langenbecks Arch Chir 376, 222–227 (1991). https://doi.org/10.1007/BF00186816
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00186816