Summary
The volume of both ventricles was estimated in 25 hearts with chronic cor pulmonale. Also, the weight of the left ventricle, including the whole septum and the free part of the right ventricle, was determined to be 100 g. Distinct hypertrophy of the right ventricular part of the septum could be demonstrated in all cases. A weight increase of the left ventricle, including the whole septum, is frequently caused by the hypertrophic ventricular part of the septum. The relative weight of the right ventricular portion (calculated according to Müller's method) was subtracted from the weight of the left ventricle plus the whole septum. After this weight correction, a hypertrophy of the left ventricle could only be demonstrated in cases with hypertension or renal arterio- and arteriolosclerosis. In one case of left ventricular hypertrophy, hypertension could not be ruled out.
In most of the cases a distinct dilatation of the left ventricle could be found. The highest degrees of dilatation were found in patients with bronchiectases of the lungs.
Our results indicate that the structural dilatation of the left ventricle may be due to an increased shunt-volume by bronchopulmonary anastomoses.
Zusammenfassung
In 25 Fällen von chronischem Cor pulmonale wurden die Inhalte beider Ventrikel sowie die Gewichte des freien Anteils des rechten Ventrikels und die Gewichte des linken Ventrikels mit gesamtem Septum bestimmt. Das Gewicht des freien Anteils des rechten Ventrikels lag in allen Fällen über 100 g. Der rechte Anteil des Ventrikelseptums zeigte immer eine deutliche Hypertrophie. Die Gewichte des linken Ventrikels mit dem gesamten Septum sind deshalb bei chronischem Cor pulmonale oft erhöht. Mit einer von Müller angegebenen Methode wurde das relative Gewicht des rechtsseitigen Anteils des Kammerseptums berechnet. Dieser Wert wurde von dem Gewicht des linken Ventrikels mit gesamtem Septum abgezogen. Nach dieser Korrektur zeigte sich nur dann eine Gewichtsvermehrung des linken Ventrikels, wenn eine arterielle Hypertonie oder eine Arterio- und Arteriolosklerose der Nieren festgestellt wurde. In einem Fall mit Linksherzhypertrophie konnte ein Hypertonus nicht ausgeschlossen werden.
In der Mehrzahl der Fälle wurde eine deutliche Dilatation des linken Ventrikels nachgewiesen. Die stärksten Dilatationsgrade fanden sich besonders bei Patienten mit Bronchiektasen der Lungen.
Unsere Befunde können dafür sprechen, daß bei chronischem Cor pulmonale ein vergrößertes Shuntvolumen über bronchopulmonale Anastomosen für die Entstehung der strukturellen Dilatation des linken Ventrikels eine Rolle spielt.
Similar content being viewed by others
Literatur
Ackermann, L. V., Kasuga, K.: Amer. Rev. Tuberc. 43, 11–30 (1941)
Altschule, M. D.: Cor pulmonale: A disease of the whole heart. Dis. Chest 41, 398–403 (1962)
Armen, R. N., Kantor, M., Weiser, N. J.: Pulmonary heart disease with emphasis on electrocardiographic diagnosis. Circulation 17, 164–175 (1958)
Berblinger, W.: Formen und Ursachen der Herzhypertrophie bei Lungentuberkulose. Bern: Medizinischer Verlag Hans Huber 1947
Bruner, H. D., Schmidt, C. F.: Blood flow in the bronchial artery of the anesthetized dog. Amer. J. Physiol. 148, 648–666 (1947)
Carpenter, C. C. J., Davis, J. O., Wallace, C. R., Hamilton, W. F.: Acute effects of cardiac glycosides on aldosterone secretion in dogs with hyperaldeosteronism secondary to chronic right heart failure. Circulat. Res. 10, 178–187 (1962)
Case, R. B., Berglund, E., Sarnoff, S. J.: Ventricular function. II. Quantitatve relation ship between coronary flow and ventricular function with observation on unilateral failure. Circulat. Res. 2, 319–326 (1954)
Cockott, F. B., Vass, C. C. N.: A comparison of the role of the bronchial arteries in bronchiectasis and in experimental ligation of the pulmonary artery. Thorax 6, 268–275 (1951)
Coggin, C. B., Griggs, D. E., Stilson, W. L.: The heart in pneumoconiosis. Amer. Heart J. 16, 411–421 (1938)
Cudkowicz, L., Armstrong, J. B.: The bronchial arteries in pulmonary emphysema. Thorax 8, 46–58 (1953)
Davis, H., Overy, H. R.: Left ventricular function in Cor pulmonale. Dis. Chest 58, 8–14 (1970)
Drechsel, J.: Zur Architektur der Herzkammerwände. Z. Anat. Entwickl.-Gesch. 87, 29–44 (1928)
Fishman, A. P., Turino, G. M., Brandfonbrener, M., Himmelstein, A.: The “effective” pulmonary collateral blood flow in man. J. clin. Invest. 37, 1071–1086 (1958)
Fluck, D. C., Chandrasekar, R. G., Gardner, F. V.: Left ventricular hypertrophy in chronic bronchitis. Brit. Heart J. 28, 92–97 (1966)
Frank, M. J., Weisse, A. B., Mosclos, C. B., Levinson, G. E.: Left ventricular coronary flow, metabolism and performance in chronic Cor pulmonale. Circulation 37 and 38, Suppl. 6, 78 (1968)
Friedrichs, W.: Lungenkreislauf und rechtes Herz bei Hypertonie. Dtsch. med. Wschr. 79, 458–461 (1954)
Fritts, H. W., Harris, P., Chidsey, C. A., Class, R. H., Cournand, A.: Estimation of flow through bronchialpulmonary vascular anastomoses with use of T-1824 dye. Circulation 23, 390–398 (1961)
Fulton, R. M., Hutchison, E. C., Jones, A. M.: Ventricular weight in cardiac hypertrophy. Brit. Heart J. 14, 413–420 (1952)
Gassmann, R., Rüttner, J. R., Kirchrath, M., Wydler, A.: Cor pulmonale und Silikose. Schweiz. med. Wschr. 87, 331–334 (1957)
Hasleton, P. S.: Right ventricular hypertrophy in emphysema. J. Path. Bact. 110, 27–36 (1972)
Higgins, G. K.: The effect of pulmonary tuberculosis upon the weight of the heart. Amer. Rev. Tuberc. 49, 255–275 (1944)
Hollenberg, M.: Effect of oxygen on growth of cultured myocardial cells. Circulat. Res. 28, 148–157 (1971)
Kahler, R. L., Goldblatt, A., Braunwald, E.: The effects of acute hypoxia on the systemic venous and arterial systems and on myocardial contractile force. J. clin. Invest. 41, 1553–1563 (1962)
Keller, R., Lohmann, F. W., Schüren, K. P.: Catecholamines in chronic respiratory insufficiency. Respiration 28, 273–279 (1971)
Könn, G., Berg, P.: Tierexperimentelle chronische pulmonale Hypertonie nach rezidivierender Mikrolungenembolie und ihre Rückwirkung auf Herz und Arterien. Beitr. path. Anat. 132, 86–113 (1965)
Kountz, W. B., Alexander, H. L., Prinzmetal, M.: The heart in Emphysema. Amer. Heart J. 11, 163–172 (1936)
Lange, R. L., Hecht, H. H.: Estimation of bronchial artery blood flow in chronic bronchiectasis from multile indicator dilution curves. Clin. Res. 8, 112 (1960)
Liebow, A. A., Hales, M. H., Lindskog, G. E.: Enlargement of the bronchial arteries and their anastomoses with the pulmonary arteries in bronchiectasis. Amer. J. Path. 25, 211–220 (1949)
Liebow, A. A., Hales, M. R., Bloomer, W. E., Harrison, W., Lindskog, G. E.: Studies on the lung after ligation of the pulmonary arteries. Amer. J. Path. 26, 177–185 (1950)
Linzbach, J.: Funktionelle Morphologie der chronischen Herzinsuffizienz. Verh. dtsch. Ges. Path. 51, 124–137 (1967)
Lodge, T., Daly, J. J.: Left ventricular hypertrophy in chronic Cor pulmonale. Thorax 20, 479 (1965)
Marchand, P., Gilroy, J. C., Wilson, V. H.: An anatomical study of the bronchial vascular system and its variations in disease. Thorax 5, 207–221 (1950)
Merkel, H., Voss, G.: Die Verteilung der Ventrikelmuskulatur auf das Kammerseptum des Herzens. Verh. dtsch. Ges. Path. 39, 238–241 (1956)
Michelson, N.: Bilateral ventricular hypertrophy due to chronic pulmonary disease. Dis. Chest 38, 435–446 (1960)
Moret, P. R., Boufas, D., Fournet, P. C.: Circulation coronaire et métabolisme du myocarde dans le cœr pulmonaire chronique. Arch. Mal. Cœur 62, 1168–1174 (1969)
Mounsey, J. P. D., Ritzmann, L. W., Silverstone, N. J., Briscoe, W. A., McLemore, G. A.: Circulatory changes in severe pulmonary emphysema. Brit. Heart J. 14, 153–172 (1952)
Müller, W.: Die Massenverhältnisse des menschlichen Herzens. Hamburg u. Leipzig: Leopold Voss 1883
Nakamura, T., Katori, R., Miyazawa, L., Ohtomo, S., Watanabe, Ta., Watanabe, Te., Miura, Y., Takizawa, T.: Bronchial blood flow in patients with chronic pulmonary disease and its influence upon respiration and circulation. Dis. Chest 39, 193–206 (1961)
Nemet, G., Rosenblatt, M. B.: Cardiac failure secundary to chronic pulmonary tuberculosis. Amer. Rev. Tuberc. 35, 713–729 (1937)
Olson, R. E., Ellenbogen, E., Iyengar, R.: Cardiac myosin and congestive heart failure in dog. Circulation 24, 471–482 (1961)
Otto, H.: Cor pulmonale und Pulmo cardialis aus der Sicht des Morphologen. Med. Klin. 65, 381–386 (1970)
Parker, R. L.: Pulmonary emphysema; a study of its relation to the heart and pulmonary arterial system. Ann. intern. Med. 14, 795–809 (1940)
Rao, B. S., Cohn, K. E., Eldridge, F. L., Hancock, E. W.: Left ventricular failure secondary to chronic pulmonary disease. Amer. J. Med. 45, 229–241 (1968)
Reiner, L., Mazzoleni, A., Rodriguez, F. L., Freudenthal, R. R.: The weight of the human heart. Arch. Path. 71, 180–201 (1961)
Robb, J. S., Robb, R. C.: The normal heart. Amer. Heart J. 23, 455–467 (1942)
Roessle, R., Roulet, F.: Maß und Zahl in der Pathologie. Berlin u. Wien: Springer 1932
Roosenburg, J. G., Deenstra, H.: Bronchial-pulmonary vascular shunts in chronic pulmonary affections. Dis. Chest 26, 664–671 (1954)
Scott, R. W., Garvin, C. F.: Cor pulmonale: Observations in 50 autopsy cases. Amer. Heart J. 22, 56–63 (1941)
Spain, D. M., Handler, B. J.: Chronic Cor pulmonale; 60 cases studied at necropsy. Arch. intern. Med. 77, 37–65 (1946)
Vacek, T.: Untersuchungen über die funktionelle Adaptation des Herzens bei den in Sauerstoffmangel lebenden Mäusen. Pflügers Arch. ges. Physiol. 212, 257–264 (1926)
Weil, J. V., Jamieson, G., Brown, D. W., Grover, R. F.: The red cell mass-arterial oxygen relationship in normal man. J. clin. Invest. 47, 1627–1639 (1968)
Wideroe, S.: Die Massenverhältnisse des Herzens unter pathologischen Zuständen. Vid.-Selsk. Skr. I math.-nat. Kl. 9, 1–142 (1910)
Williams, J. F., Childress, R. H., Boyd, D. L., Higgs, L. M., Behnke, R. H.: Left ventricular function in patients with chronic obstructive pulmonary disease. J. clin. Invest. 47, 1143–1153 (1968)
Zelis, R., Wikman-Coffelt, J., Kamiyama, T., Peng, C. L., Salel, A. F., Amsterdam, E. A., Mason, D. T.: Acute right ventricular stress as a stimulus for left ventricular RNA and protein synthesis. In: Recent advances in studies on cardiac structure and metabolism, vol. 3, p. 625–635, Myocardial metabolism (ed. N. S. Dhalla). Baltimore-London-Tokyo: Univ. Park Press 1973
Zimmermann, H. A., Ryan, J. M.: Cor pulmonale; A report of an additional 52 cases compared with a previous study of 50 cases. Dis. Chest 20, 286–289 (1951)
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Herrn Prof. Dr. med. J. Linzbach zum 65. Geburtstag gewidmet.
Stipendiat der Alexander von Humboldt-Stiftung.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Rahlf, G., Komori, R. Der linke Ventrikel bei chronischem Cor pulmonale. Virchows Arch. A Path. Anat. and Histol. 366, 237–247 (1975). https://doi.org/10.1007/BF00427412
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00427412