Skip to main content
Log in

Patientenorientierte Anästhesie

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Mit der vorliegenden Patientenbefragung sollte geklärt werden, was Patienten von der Anästhesie erwarten sowie über das Aufgabenspektrum des Anästhesisten wissen. Anhand eines strukturierten Fragebogens wurden 122 Patienten, die sich elektiven Eingriffen in Allgemeinanästhesie unterzogen, am Vorabend der Operation interviewt. Priorität bei der anästhesiologischen Versorgung haben eine zuverlässige Schmerz- und Bewusstseinsausschaltung sowie stabile Vitalfunktionen. Wichtig sind auch eine gute postoperative Schmerztherapie sowie die Vermeidung von Übelkeit, völlig unwichtig eine kurze präoperative Nüchternheit, ein rasches Erwachen aus der Narkose sowie postoperatives Hellwachsein. Selbst bei typischen Anästhesieleistungen realisieren 28–51% der Patienten nicht die Zuständigkeit des Narkosearztes. Um eine größtmögliche Patientenzufriedenheit zu erzielen, ist neben einer guten medizintechnischen Ausstattung eine hervorragende Aus- und Weiterbildung das Kernelement eines patientenorientierten Qualitätsmanagements in der Anästhesie. Das Leistungsspektrum muss besser dargestellt werden, um die Position der Anästhesie bei der Verteilung knapper Ressourcen zu stärken. Einen Ansatz bietet die postoperative Visite, die von 77% der Patienten als wichtig erachtet wird.

Abstract

Goals of this study were to quantify patients' preferences for anaesthesia care and to identify what they know about various tasks of an anaesthetist. On the day before surgery, 122 patients scheduled for elective procedures were interviewed using a structured questionaire.A reliable pain relieve and unawareness as well as stable vital functions have priority in patients' preferences. Patients are also concerned with good postoperative pain relieve and the avoidance of nausea and vomiting. Not important are short preoperative soberness, rapid awakening and initial wide awakeness. Not informed about typical tasks of an anaesthetist are 28–51% of the patients. In order to obtain maximum patient satisfaction, a thorough education plus further continuous training are the essential items for a patient orientated health care management in anaesthesia, along with good medical and technical equipment. The wide spectrum of tasks of an anaesthetist must be better represented in order to strengthen the position of anaesthesia in the competition for rare ressources. A postoperative visit, which is judged of 77% of the patients as important, offers a beginning.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dinkel, M., Schmidt, T., Landsleitner, B. et al. Patientenorientierte Anästhesie. Anaesthesist 49, 1024–1029 (2000). https://doi.org/10.1007/s001010070017

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010070017

Navigation