Summary
The penetration of erythromycin was studied in 108 cases of secretory otitis media. Erythromycin ethylsuccinate was given orally in a dosage of 30–60 mg/kg/day and samples of middle ear effusion were obtained at different intervals. The concentration of erythromycin in the middle ear effusions reached the plasma level (1.1–1.2 mg/l) after 26 hours. The plateau levels were maintained during the steady state. Elimination was slow; 14 hours after the last dose of a ten-day treatment, the concentration of erythromycin in the middle ear effusions was still as high as 0.9 mg/l, compared to 0.2 mg/l in plasma. The concentration of erythromycin in the middle ear effusions surpassed the MICs of most respiratory pathogens. Erythromycin can thus be regarded as a suitable drug in the treatment of otitis media. Furthermore, since the respiratory mucosa reacts in a uniform manner to an inflammatory stimulus, the result of this penetration study is valid for inflammatory diseases in any area lined with respiratory epithelium.
Zusammenfassung
Die Penetration von Erythromycin wurde in 108 Fällen von sekretorischer Otitis media untersucht. Erythromycin-Ethylsuccinat wurde oral in einer Dosierung von 30–60 mg/kg/Tag verabreicht. In unterschiedlichen Zeitabständen wurde Mittelohrsekret zur Untersuchung entnommen. Nach 26 Stunden hatte die Erythromycinkonzentration im Mittelohrsekret die Plasmakonzentration erreicht (1,1–1,2 mg/l) und blieb im steady state in diesem Bereich. Die Elimination vollzog sich langsam. Noch 14 Stunden nach Verabreichung der letzten Dosis nach zehntägiger Behandlung betrug die Erythromycinkonzentration im Mittelohrsekret 0,9 mg/l, die Plasmakonzentration dagegen nur noch 0,2 mg/l. Die Erythromycinkonzentration im Sekret übertraf die minimalen Hemmkonzentrationen für die meisten Atemwegspathogene. Erythromycin kann somit als geeignetes Antibiotikum zur Behandlung der Otitis media gelten. Da die Mucosa der Atemwege bei Entzündungen einheitlich reagiert, besitzt das Ergebnis der Penetrationsstudie zudem Gültigkeit für entzündliche Erkrankungen in jedem mit respiratorischem Epithel ausgekleideten Bereich.
Similar content being viewed by others
Literature
Flisberg, K. Ventilatory studies on the eustachian tube. Acta Otolaryngol. (Stockh.) 81 (1966) 475–483.
Sadé, J. Secretory otitis media and its sequelae. Churchill Livingstone, New York, Edinburgh, London 1979.
Tos, M. Pathologie und Pathogenese der chronischen sekretorischen Otitis im Kindesalter. HNO 24 (1976) 37–47.
Sundberg, L., Edén, T., Ernstson, S., Pahlitzsch, R. Penetration of erythromycin through respiratory mucosa. Acta Otolaryngol. (Stockh.) Suppl. 365 (1979) 1–17.
Silverstein, H., Bernstein, J., Lerner, P. Antibiotic concentrations in middle ear effusions. Pediatrics 38 (1966) 33–39.
Lahikainen, E., Vuori, M., Virtanen, S. Azidocillin and ampicillin concentration in middle ear effusion. Acta Otolaryngol. (Stockh.) 84 (1977) 227–232.
Lundgren, K., Rundcrantz, H. Microbiology in serous otitis media. Ann. Otol. 85 Suppl. 25 (1976) 125–155.
Kalm, O., Kamme, C., Bergström, B., Löfkvist, T., Norman, O. Erythromycin stearate in acute maxillary sinusitis. Scand. J. Infect. Dis. 7 (1975) 209–217.
Paavolainen, M., Kohonen, A., Palva, T., Renkonen, O. Penetration of erythromycin stearate into maxillary sinus mucosa and secretion in chronic maxillary sinusitis. Acta Otolaryngol. (Stockh.) 84 (1977) 292–295.
Fraschini, F., Copponi, V., Dubini, F., Scarpazza, G.: Concentration of erythromycin and ampicillin in bronchial secretions of patients with chronic respiratory infections. Proc. 10th Intern. Congr. Chemotherapy, Washington 1978, pp. 650–652.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Sundberg, L., Ernstson, S. & Edén, T. The penetration of erythromycin into the middle ear. Infection 10 (Suppl 2), S102–S104 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01640865
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01640865