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    Electronic Resource
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    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Materialwissenschaft und Werkstofftechnik 16 (1985), S. 187-193 
    ISSN: 0933-5137
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Description / Table of Contents: Fretting Fatigue Testing with a Fretting Bridge Equipment- Two Dimensional Stress Analysis and Amplitudes of SlipThe typical damage of specimens loaded in a fretting fatigue test leads to the conclusion, that the fracturing of these specimens is mainly due to the local stresses occuring in the fretting test.Regarding the possible slipping and gaping of the joint in the contact system of specimen and fretting bridge, two-dimensional stress calculations have been carried out using the „Finite-Element-Method“.The results of the F-E-calculations show that at the location of fracture a maximum of stresses as well as the maximum amplitudes of slip are to be expected.The demands to be made on the finite element mesh and the reliability of the calculations are determined by a preliminary investigation. If residual stresses due to shotpeening or milling are superimposed on the calculated specimen stresses, a clear dependence of the fretting fatigue strength corresponding to 107 cycles on the stresses and the amplitudes of slip is evident.Regarding the distribution of slip in the contact area of specimen and fretting bridge shows, that the fretting bridge test can be used well for achieving very small amplitudes of slip within the range of 1 … 10 μm.
    Notes: Das typische Schadensbild von im Reibkufenversuch beanspruchten Proben läßt den Schluß zu, daß das Bruchverhalten solcher Proben entscheidend durch die im Versuch auftretenden lokalen Spannungsverhältnisse beeinflußt wird.Unter Berücksichtigung der in der Paarung Probe-Reibkufe möglichen Rutsch- und Klaffbewegungen wurden zweidimensionale Spannungsberechnungen mit Hilfe der Finit-Element-Methode durchgeführt. Die Ergebnisse der F-E-Berechnungen zeigen, daß im Ort des Bruches sowohl die größten Spannungswerte als auch die maximalen Reibwegamplituden zu erwarten sind.Die an das F-E-Netz zu stellenden Anforderungen und die Aussage-fähigkeit der Rechenergebnisse wurden im Rahmen einer Voruntersuchung geklärt. Überlagert man den berechneten Spannungswerten jene Eigenspannungen, die an gefrästen und kugelgestrahlten Probestäben gemessen worden sind, so zeigen sich charakteristische Einflüsse von Spannungen und Reibwegen auf die Schwingverschleißfestigkeit. Eine Betrachtung der Schlupfverteilung in der Kontaktfläche von Probe und Reibkufe zeigt weiterhin, daß der Reibkufenversuch für bestimmte Belastungsverhältnise gute Voraussetzungen bietet, um schr kleine Schlupfbeträge im Bereich von 1 … 10 μm gezielt sicher einzustellen.
    Additional Material: 15 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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