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    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüssselwörter Multiphasisch ; MR-Angiographie ; Leberläsionen ; Key words Liver ; MR ; multiphase ; MR angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To investigate the value of multiphase breath-hold 3D gadolinium (Gd)-enhanced MR angiography (MRA) for lesion detection and characterization of focal liver lesions. Materials and methods: Breath-hold 3D Gd-enhanced MRA was performed in 25 patients with benign and malignant hepatic lesions on a 1.5-T MR system using an ultrafast 3D spoiled gradient echo sequence (TR/TE =5/2 ms, FOV=300–450 mm, matrix=256×168, voxel volume=1.8×2.3 ×2.5 mm, 64 partitions, central k-space reordering; acquisition time=27 s). Three measurements were done in the arterial, portal venous, and late venous phase. Results: The analysis of the spatial and temporal evolution of contrast enhancement of the 3D-MRA improved significantly (P〈0.01) lesion detection and characterization if compared with T1 precontrast, T2-weighted, and T1 postcontrast images. Conclusion: Multiphase breath-hold 3D Gd-enhanced MRA imaging is a robust new technique to significantly improve morphological detection of benign and malignant lesions during the early arterial phase and further improves functional characterization of liver lesions by a combination of an arterial, a portal venous, and a late venous phase.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Darstellung unserer ersten klinischen Erfahrungen mit einer multiphasischen, kontrastverstärkten 3D-MR-Angiographie zur Lokalisation und Charakterisierung fokaler Leberläsionen. Material und Methode: Bei 25 Patienten mit 40 gut- bzw. bösartigen fokalen Leberläsionen wurde eine 3D-MR-Angiographie in Atemstopp angefertigt (TR/TE=5/2 ms; Bildfeld 300–450 mm; Matrix 256×168; Voxelgröße=1,8 mm×2,3 mm×2,5 mm; 64 Partitionen mit zentraler k-Raum-Datenakquisition; Aufnahmezeit pro Phase 27 s). Die Datenakquisition erfolgte in einer arteriellen, porto- und spätvenösen Leberparenchymphase. Ergebnisse: Bei allen Patienten wurde die Diagnose durch eine Leberteilresektion oder Stanzbiopsie gesichert. Die detaillierte räumliche und zeitliche Analyse der Kontrastmittelkinetik in den Läsionen führte zu einer signifikanten (p〈0,01) Verbesserung der Detektion und Artdiagnose im Vergleich zur morphologischen T1- und T2-gewichteten MR-Bildgebung. Schlußfolgerung: Die multiphasische, kontrastverstärkte 3D-MR-Angiographie stellt eine hilfreiche Ergänzung zur konventionellen MR-Bildgebung dar und ermöglicht in einer Sitzung eine kombinierte Analyse von Gewebestruktur und Durchblutung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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