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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 375 (1990), S. 326-329 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Esophageal carcinoma ; Bronchoscopy ; Bronchial carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1980–1987 wurden 95 Patienten mit einem Ösophaguskarzinom bronchoskopiert. Bei 67 Patienten (70,5%) wurde ein regelrechter Befund erhoben. 24 Patienten (25,3%) zeigten in der Bronchoskopie indirekte Zeichen des Tumorwachstums and 4 Patienten (4,2%) eine direkte Tumorinfiltration. Die Korrelation der Tumorausdehnung mit dem bronchoskopischen Befund ergab eine deutliche Zunahme pathologischer bronchoskopischer Befunde bei einer Tumorlönge über 5 cm. Ösophaguskarzinome im proximalen Drittel waren etwa doppelt so hdufig mit pathologischen bronchoskopischen Befunden korreliert wie Karzinome im mittleren Drittel. Bei 5 Patienten (5,3%) sicherte die Bronchoskopie ein bis dahin unbekanntes zusdtzliches Bronchialkarzinom. Insgesamt wurden 67 der 95 Patienten einer operatven Therapie unterzogen. In 59 Fdllen erfolgte die Ösophagusresektion, bei 8 Patienten war lediglich eine Bypassoperation möglich. Die Operationsrate betrug im Kollektiv der bronchoskopischen Normalbefunde 77,6%. Dagegen waren nur die Hdlfte der Patienten mit einem pathologischen bronchoskopischen Befund operabel, die übrigen Patienten erhielten eine Strahlentherapie. Wir halten die Bronchoskopie wegen ihres Beitrages zur Kldrung der Operabilität bei Ösophaguskarzinomen and wegen der relativ hohen Rate von synchronen Neoplasien für eine sinnvolle Zusatzuntersuchung.
    Notes: Summary Between 1980 and 1987 95 patients with esophageal carcinoma had a bronchoscopy. In 67 patients (70.5%) no pathological findings could be detected. In 24 patients (25.3%) signs of impingement were present and in 4 patients (4.2%) tumor infiltration into the tracheobronchial tree was visible. The correlation between tumor length and bronchoscopic findings revealed a marked increase of direct and indirect tumor evidence in esophageal carcinomas of more than 5 cm in length. Pathologic bronchoscopic findings were detected twice as often in patients with carcinoma of the upper third of the esophagus in comparison with those of the middle third. In 5 patients (5.3%) bronchoscopy revealed an unknown additional bronchial carcinoma. 67 of the 95 patients underwent operation. In 59 patients the esophagus was resected. Among the normal bronchoscopic findings the operability rate was 77.6%. In contrast, only half of the patients with pathological bronchoscopic findings were operable, the other patients received radiotherapy. We recommend, therefore, preoperative bronchoscopy as an important investigation for assessment of operability and for evaluation of synchronous neoplasms in patients with an esophageal carcinoma.
    Type of Medium: Electronic Resource
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