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    Springer
    Der Anaesthesist 45 (1996), S. 312-322 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Sepsis ; systemic inflammatory response syndrome (SIRS) ; Zytokine ; Endotoxin ; Stickstoffmonoxid (NO) ; Endothelin-1 ; Zell-Zell-Kommunikation ; Streßgene ; Apoptose ; Key words Sepsis ; Systemic inflammatory response syndrome ; SIRS ; Cytokines ; Endotoxin ; Nitric oxide ; Endothelin-1 ; Intercellular communication ; Stress genes ; Apoptosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Clinical manifestations of sepsis, such as systemic inflammatory response and multiple organ dysfunction syndrome, are considered to be the results of a decompensated host defense response. If tissue injury is sufficiently severe to overwhelm local defense mechanisms, systemic activation of these essentially protective mechanisms may lead to autodestructive „host defense failure disease.“ This is not always caused by invading bacteria; sterile inflammation such as results from multiple trauma or pancreatitis can initiate a similar response. Evidence suggests that the activation of the macrophage/monocyte system that underlies the systemic inflammatory response may reflect one facet of a more generalized dysregulation of intercellular communication, as well as a dysfunction of such subcellular processes as signal transduction or stress gene expression. Alterations in signal transduction or stress gene expression can affect the host defense response to subsequent stressful events in either a negative or a positive sense. In particular, the sequential induction of acute phase and heat shock response may initiate programmed cell death, reflecting a potential molecular mechanism for the development of multiple organ dysfunction syndrome. The development of anti-inflammatory treatment strategies seems to be hampered by the discrepancy between locally protective and systemically deterimental properties of the host defense response.
    Notes: Zusammenfassung Sepsisbegriff und pathophysiologische Konzepte der Sepsis haben in den letzten Jahren einen tiefgreifenden Wandel erfahren. Im Zentrum der pathogenetischen Vorstellungen zur Entwicklung eines septischen (Mehr-) Organversagens steht heute die Fehlregulation potentiell protektiver Defensivsysteme des septischen Patienten im Sinne einer „host defense failure disease“. Initialer Auslöser der pathophysiologischen Sequenz von Ereignissen, die letztlich zur systemischen Entzündungsreaktion und Organschädigung führt, scheint die Aktivierung des unspezifischen Immunsystems mit exzessiver Produktion von Entzündungsmediatoren zu sein. Neben bakteriellen Toxinen kommen auch abakterielle Insulte wie Polytrauma oder Pankreatitis als Auslöser eines vergleichbaren Symptomenkomplexes mit Überstimulation der Monozyten und Makrophagen in Frage. Die Aktivierung des Monozyten-Makrophagensystems scheint dabei eine Facette einer generalisierten Störung der Zell-Zellkommunikation und subzellulärer Funktionen wie Signaltransduktion und Streßgenexpression zu sein. Veränderungen der Signaltransduktion wie der Genexpression können die Reaktion des Organismus auf nachfolgende Streßereignisse positiv wie negativ beeinflussen. Dieses als „priming“ bezeichnete Phänomen beeinflußt nach heutigem Verständnis wesentlich die Entwicklung eines eventuellen Organversagens („double hit“-Modell der Sepsis). Die Diskrepanz zwischen lokal protektiven Wirkungen und systemischen Auswirkungen einer Aktivierung der Defensivsysteme stellt ein besonderes Hindernis für die Entwicklung antiinflammatorischer oder immunmodulatorischer Therapien dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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