ISSN:
1433-0431
Keywords:
Schlüsselwörter Hüftsonographie
;
3D-Hüftsonographie
;
Neugeborenenscreening
;
Hüftreifungsstörung/DDH
;
Key words Hip sonography
;
3D hip sonography
;
Screening of newborns
;
Maturation deficit of hip joints/DDH
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Hip sonography is the subject of controversial discussion in several countries. This is because of the different demands made on the diagnosis. In principle the techniques described by Harke, Terjesen and Suzuki are satisfied by a differentiation of luxation from non-luxated joints. An evaluation of the hyalin cartilaginous preformed acetabular roof does not exist. Physiological variations dependent on age cannot be differentiated from real dysplasias by the techniques mentioned above. The sonographic examination technique in German-speaking countries evaluates the maturation of the joint and quantifies the cartilage and the bony acetabular roof. Additionally, this coverage is seen in relation to the age, and the deformation of the acetabulum in luxated joints is analysed. Physiological elastic deflection of the hyalin cartilaginous part of the acetabulum can be separated from real instability signs. Oblique positions of the probe during examination of the baby can lead to diagnostic errors, so special examination techniques have to be used. 3D-sonograms may improve the diagnostic possibilities. A general screening of newborns in use in Austria since 1992 has demonstrated that the rate of treatment can be decreased by about 50 % and sonography, used correctly, can avoid overtreatment.
Notes:
Zusammenfassung Der Wert der Sonographie der Säuglingshüfte wird in verschiedenen Ländern kontroversiell diskutiert. Ursache dafür sind verschiedene Ansprüche an die diagnostische Aussagekraft der Methode. Die Untersuchungstechniken nach Harke, Terjesen und Suzuki geben sich im wesentlichen mit der Differenzierung luxierter von nicht luxierten Gelenken zufrieden. Eine Beurteilung des hyalin knorpelig präformierten Pfannendachs erfolgt nicht. Physiologische altersabhängige Formvarianten werden von echten Dysplasien nicht differenziert. Die in deutschsprachigen Ländern geübte sonographische Untersuchungstechnik führt eine Reifungsbestimmung und altersentsprechende Zuordnung der Hüftgelenke durch. Knöcherne und knorpelig vorgebildete Pfanne werden quantifiziert und in Relation zum Alter beurteilt, sowie die Deformierungen der Pfanne bei luxierten Gelenken hinsichtlich ihrer Form analysiert. Physiologische Verbiegungen der knorpeligen Pfanne werden von echten Gelenkinstabilitäten getrennt. Verkippungen des Schallkopfes während der Untersuchung mit schräg einfallenden Schallstrahl können zu diagnostischen Irrtümern führen und müssen durch spezielle Untersuchungstechniken vermieden werden. Sono-3D-Verfahren ergeben neue verbesserte diagnostische Möglichkeiten. Ein generelles Neugeborenenscreening in Österreich seit 1992 hat gezeigt, daß unter Einfluß der Hüftsonographie die Behandlungsrate um 50 % gesenkt werden konnte und so die Hüftsonographie eine Übertherapie vermeiden helfen kann.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00003320
Permalink