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  • Articles: DFG German National Licenses  (9)
  • Schlüsselwörter Knochentumoren  (6)
  • Knochentumoren  (3)
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  • Articles: DFG German National Licenses  (9)
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  • 1
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    Springer
    Der Pathologe 21 (2000), S. 449-455 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Klarzellchondrosarkom ; Histologie ; Differenzialdiagnose ; Keywords Bone tumors ; Clear-cell chondrosarcoma ; Histology ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Clear-cell chondrosarcoma is a rare, low-malignant bone tumor. The lesion most commonly occurs in adults, generally in the 3rd or 4th decade. Clear-cell chondrosarcoma has a predilection for the epiphyses of long tubular bones, particularly the femoral head. Radiologically, it is a sharply defined radiolucent lesion. Histologically, it is characterized by large tumor cells with distinct boundaries and a clear cytoplasm. In addition to areas of conventional chondrosarcoma, there are partially mineralized trabecular osteoid formations. On the basis of 16 cases of clear-cell chondrosarcoma, we present the observations of the Hamburg Bone Tumor Register. The cases were examined according to age distribution, location, and radiological and pathomorphological criteria. The proximal femur was the most frequent location; rare manifestations in the rib, os ilium, and distal phalanx of the hand were also present. In 50% of the cases high-malignant osteosarcoma or conventional chondrosarcoma was considered. In addition to the epiphysis of the proximal femur, clear-cell chondrosarcoma can also involve other, rather unusual sites in the skeleton. Knowledge of the histomorphology of this tumor is therefore of crucial importance for the diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Das Klarzellchondrosarkom ist ein seltener niedrigmaligner Knochentumor. Betroffen sind v. a. Patienten in der 3. und 4. Lebensdekade. Bevorzugte Lokalisation sind die Epiphysen langer Röhrenknochen, insbesondere der Femurkopf. Radiologisch imponiert es meist als eine epiphysär gelegene, scharf begrenzte lytische Läsion. Histologisch charakteristisch sind die großen Tumorzellen mit deutlichen Zellgrenzen und einem hellen Zytoplasma. Daneben finden sich auch Areale mit dem histologischen Bild eines konventionellen Chondrosarkoms sowie unterschiedlich breite, z. T. mineralisierte trabekuläre Osteoidformationen. Anhand von 16 Fällen mit Klarzellchondrosarkom werden die Erfahrungen und Beobachtungen des Hamburger Knochentumor-Registers dargestellt. Die Fälle wurden nach Altersverteilung, Lokalisation sowie radiologischen und pathomorphologischen Kriterien untersucht. Das Hauptmanifestationsalter lag innerhalb der 5.–7. Lebensdekade. Das proximale Femur stellte den Hauptlokalisationsort dar. Daneben fanden sich auch eher seltene Manifestationen im Bereich der Rippe, Os ilium und Grundphalanx der Hand. In 50% der Fälle wurde auswärtig zunächst differenzialdiagnostisch ein hochmalignes Osteosarkom oder ein Chondrosarkom diskutiert. Da das Klarzellchondrosarkom außer in der Epiphyse des proximalen Femurs auch an anderen, eher ungewöhnlichen Stellen des Skeletts auftreten kann, ist die Kenntnis der Histomorphologie dieses Tumors von entscheidender Bedeutung für die Diagnosefindung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Chondrosarkom ; Osteosarkom ; Zytogenetik ; DNA-Zytometrie ; Ploidie ; Key words Bone neoplasms ; Chondrosarcoma ; Osteosarcoma ; Cytogenetics ; DNA-cytometry ; Ploidy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 10 chondrosarcomas and 10 osteosarcomas were examined using cytogenetics and DNA-image-cytometry. Cytogenetically 6 of 10 chondrosarcomas and 4 of 10 osteosarcomas showed hyperdiploid tumorcells. By DNA-cytometry in 8 of 10 chondrosarcomas and 9 of 10 osteosarcomas hyperdiploid tumorcells resp. hyperdiploid stemlines were detected. This discrepancy reflects an in-vitro-selection depending on the different entities. In 7 aneuploid clones of chondrosarcomas the chromosomal ploidy was calculated using the relative length of the chromosomes and compared with the DNA-ploidy of the native tumor. There was a close relation between both parameters of nuclear DNA-content. The interpretation of cytogenetic results is improved using a combination of karyotypic and DNA-cytometric examination. This is particularly important for the search for relations between numeric chromosomal aberrations and morphological parameters (grading).
    Notes: Zusammenfassung 10 Chondrosarkome und 10 Osteosarkome wurden tumorzytogenetisch und DNA-zytometrisch untersucht. Das Karyogramm erbrachte bei 6 von 10 Chondrosarkomen und bei 4 von 10 Osteosarkomen den Nachweis hyperdiploider Tumorzellklone. DNA-zytometrisch wurden am nativen Tumormaterial jedoch bei 8 von 10 Chondrosarkomen und bei 9 von 10 Osteosarkomen hyperdiploide Tumorzellen, häufig in Form eigenständiger hyperdiploider Stammlinien nachgewiesen. Diese Diskrepanz ist Ausdruck einer offenbar Entitäts-abhängigen In-vitro-Selektion. Bei insgesamt 7 aneuploiden Tumorzellklonen von Chondrosarkomen konnte die chromosomale Ploidie anhand der relativen Chromosomenlängen exakt errechnet und der zytometrisch bestimmten DNA-Ploidie gegenübergestellt werden, wobei sich eine sehr enge Abhängigkeit zwischen diesen beiden Parametern des nukleären DNA-Gehaltes ergab. Die Interpretation zytogenetischer Befunde bei Knochentumoren wird durch Kombination mit der DNA-Zytometrie verbessert. Dies ist besonders dann wichtig, wenn Zusammenhänge zwischen numerischen chromosomalen Aberrationen und morphologischen Parametern (z. B. Grading) dargestellt werden sollen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Chondromyxoidfibrom ; Histologie ; Key words Bone tumors ; Chondromyxoid fibroma ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chondromyxoid fibroma is a rare benign bone tumor, accounting for less than 1% of all bone tumors. The peak age incidence is the second and third decade of life. Chondromyxoid fibrom occurs in the metaphyseal parts of the major tubular bones, predominantly of the lower extremity. Roentgenograms show, in most cases, a well-demarcated radiolucent lesion. The classic histological feature of a chondromyxoid fibroma is stellate or spindle-shaped cells arranged in lobules in a myxoid or chondroid background. Analysis of 40 chondromyxoid fibromas demonstrates the morphological variation of this tumor. Cases were examined for age distribution, localization, and radiological and histological features. In 85% we found the typical histomorphological pattern. Recurrence rate was 12.5%. In four cases the appearance was uncharacteristic and differentiation from other tumors such as chondroblastoma or chondrosarcoma was quite difficult. By adhering to strict histomorphological criteria, definite diagnosis of chondromyxoid fibroma can be made in most cases.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondromyxoidfibrom ist ein seltener gutartiger Knochentumor. Seine Häufigkeit beträgt weniger als 1% aller primären Knochentumoren. Das Hauptmanifestationsalter ist die 2. und 3. Lebensdekade. Der Tumor ist überwiegend in der Metaphyse langer Röhrenknochen lokalisiert, insbesondere der unteren Extremität. Radiologisch stellt er in den meisten Fällen eine scharf begrenzte, osteolytische Läsion dar. Histologisch zeigt er einen lobulären Aufbau mit einer chondroiden oder myxoiden Grundmatrix. Die Zellen sind spindelig bis sternförmig. Anhand von 40 Chondromyxoidfibromen soll die morphologische Variationsbreite dieser Tumorentität dargestellt werden. Die Fälle wurden nach Altersverteilung, Lokalisation und radiologischen sowie pathomorphologischen Kriterien untersucht. In 85% der untersuchten Fälle fanden sich die typischen histomorphologischen Kriterien des Chondromyxoidfibroms. Bei 5 Patienten (12,5%) kam es zu einem Rezidiv. 4 Fälle zeigten ein uncharakteristisches Bild und waren nur bedingt von anderen Knochentumoren (Chondroblastom, Chondrosarkom) abzugrenzen. Bei Beachtung strenger histomorphologischer Kriterien aber kann die Diagnose Chondromyxoidfibrom in den meisten Fällen sicher gestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chondrosarkom ; Knochentumoren ; Grading ; Morphometrie ; Histologie ; Key words Morphometry ; Bone neoplasma ; Chondrosarcoma ; Grading ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chondrosarcomas are frequent malignant bone tumors. Aside from different subtypes, such as dedifferentiated, mesenchymal and clear-cell chondrosarcoma, chondrosarcomas (classical chondrosarcoma) show different grades of differentiation. The borderline between chondroma and classical chondrosarcoma is not clearly defined. The same chondrosarcoma can be graded differently at different institutes. Standardized therapy concepts are currently in preparation. As the Hamburg Bone Tumor Registry is often consulted for chondrogenic tumors, the histological criteria are based on a series of 74 chondrosarcomas recorded there. The emphasis has been laid on a classification which can be used in daily routine and which is reproducible and in agreement with the classifications of other international groups. Grade I chondrosarcomas (50 %) can be distinguished only by growth criteria. The nuclei are small and show high chromatin density. Grade II chondrosarcomas (42 %) have medium-sized, regular nuclei with loose chromatin structure. The chondrocytes of grade III cases (8 %) show polymorphic nuclei. Binucleas forms, the number of mitoses and cellularity all show considerable overlap for all three grades. So far there are no immunohistological and molecular biological methods for reliable differentiation. The therapeutic consequences of the classification into grades are thorough curettage, in the case of grade I tumors, or complete resection, for grade II and III cases. The long-term results, however, need to be confirmed by a larger number of cases. From 1991 to 1995 the method was applied and proved to be easily practicable in daily diagnostic routine. Some 104 cases of classical chondrosarcomas (grade I 53 %, grade II 39 %, grade III 8 %) were analyzed. Two pathologists both assigned the same grade in 90 % of cases.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondrosarkom gehört zu den häufigen malignen Knochentumoren. Neben unterschiedlichen Subtypen treten unterschiedliche Differenzierungsgrade des klassischen Chondrosarkoms auf. Die Übergänge von einem Chondrom, der benignen Variante chondrogener Tumoren, und dem klassischen Chondrosarkom sind histologisch fließend. Über die Bewertung der einzelnen Tumorformen liegen unterschiedliche Befunde vor. Einheitliche Therapiekonzepte werden derzeit erarbeitet. Deshalb werden die histologischen Kriterien an einer Serie von 74 Chondrosarkomen zusammengestellt. Dabei wird Wert auf eine in der täglichen Routine brauchbare und reproduzierbare Klassifikation gelegt. Grad-I-Chondrosarkome (50 %) können nur aufgrund von Wachstumskriterien von Chondromen unterschieden werden. Die Zellkerne sind klein, chromatindicht. Grad-II-Chondrosarkome (42 %) besitzen mittelgroße, gleichmäßige Zellkerne mit einem lockeren Chromatingerüst. Bei den Grad-III-Fällen (8 %) tritt eine Kernpolymorphie der Tumorchondrozyten auf. Sog. Doppelkernformen, die Zahl an Mitosen sowie die Zelldichte sind Kriterien mit einer großen Überschneidung in den 3 Differenzierungsgraden. Die therapeutischen Konsequenzen aus der Gradeinteilung sind entweder eine sorgfältige Kürettage bei Grad-I-Tumoren oder eine weite Resektion bei Grad-II- und Grad-III-Fällen. Die Langzeitergebnisse bedürfen allerdings noch einer Bewertung an größeren Kollektiven. Das Verfahren hat sich in der täglichen diagnostischen Praxis bei 104 Fällen mit einem klassischen Chondrosarkom als sehr gut anwendbar und reproduzierbar erwiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Solitäre Knochenzyste ; Histologie ; Key words Bone neoplasms ; Solitary bone cyst ; Histology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Analysis of 402 solitary bone cysts demonstrates the wide morphological variation of this cystic lesion with regard to histology and radiology. Aside from metaphyseal location in femur (33 %) and humerus (23 %), solitary bone cysts are also often located in calcaneus (11 %), tibia (11 %) and pelvis (10 %). Most patients are in the second decade of life. Differentiation between this benign lesion and malignant bone tumors is very important in daily clinical routine. The diagnosis cannot be based solely on radiological findings because of the variation of solitary bone cysts and the special forms, such as calcifying solitary bone cyst. Therefore, exact histological diagnosis is of particular importance.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 402 solitären Knochenzysten wird die große morphologische Variationsbreite dieser zystischen Läsionen in Histologie und Radiologie dargestellt. Neben der metaphysären Lage in Femur (33 %) und Humerus (23 %), stellen Kalkaneus (11 %), Tibia (11 %) und Becken (10 %) weitere häufige Lokalisationen solitärer Knochenzysten dar. Betroffen sind überwiegend Jugendliche in der 2. Lebensdekade. Die Abgrenzung dieser benignen Läsion gegenüber malignen Knochentumoren ist im klinischen Alltag besonders wichtig. Durch die radiologische Polymorphie der solitären Knochenzyste und ihre Sonderformen, wie die kalzifizierende solitäre Knochenzyste, ist die korrekte Diagnose allein klinisch nicht eindeutig zu stellen. Der exakten histologischen Diagnostik kommt damit besondere Bedeutung zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Ki-67 ; MIB-1 ; Proliferation ; Osteosarkom ; Niedrig maligne Osteosarkome ; Knochentumoren ; Key words Ki-67 ; MIB-1 ; Proliferation ; Osteosarcoma ; Low grade osteosarcoma ; Bone tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Bone tumors represent a group of tumors of various dignity. In spite of this single tumor entities may display strong morphological resemblance to each other which can in turn result in profound difficulties in differential diagnosis. The biological behaviour of a tumor is mainly determined by its rate of proliferation. In this study the rate of proliferation of 64 bone tumors (30 high-grade central osteosarcomas, 6 low-grade osteosarcomas, 8 giant cell tumors, 8 aneurysmatic bone cysts, 5 osteoidosteomas/osteoblastomas, 7 fibrous dysplasias and 5 cases of a myositis ossificans) were analysed. Immunohistochemistry was performed on paraffin-embedded tissue sections using the MIB-1 monoclonal antibody. MIB-1 recognizes the proliferation-associated Ki-67 protein which is expressed during the active phases of the cell cycle but cannot be detected in senescent cells. Among high-grade central osteosarcomas a significantly higher rate of proliferation (average value 30 %) was found in comparison with low-grade osteosarcomas and other benign intraosseous bone tumors. This approach proved to be very useful in the distinction between high-grade and low-grade osteosarcomas as well as bone-forming intraosseous tumors. However distinguishing low-grade osteosarcomas from benign bone tumors by determining only the rate of proliferation was not possible, although interestingly, the proliferative rate of myositis ossificans, a purely reactive lesion, was in the range of the values determined for high-grade osteosarcoma.
    Notes: Zusammenfassung Knochentumoren stellen eine Gruppe von Tumoren mit unterschiedlicher Dignität dar. Trotzdem besteht zwischen den einzelnen Tumorentitäten z. T. eine starke morphologische Ähnlichkeit, die im Einzelfall zu erheblichen differentialdiagnostischen Schwierigkeiten führen kann. Da das biologische Verhalten eines Tumors wesentlich durch seine Wachstumsgeschwindigkeit bestimmt wird, wurde die Proliferation an 64 Knochentumoren (30 hochmaligne zentrale Osteosarkome, 6 niedrig maligne Osteosarkome, 8 Riesenzelltumoren, 8 aneurysmatische Knochenzysten, 5 Osteoid-Osteome/Osteoblastome, 7 fibröse Dysplasien) und an 5 Fällen einer Myositis ossificans immunhistologisch durch den monoklonalen Antikörper MIB-1 an Paraffinmaterial untersucht. MIB-1 erkennt das Ki-67-Protein, das in den aktiven Phasen des Zellzyklus exprimiert wird, in ruhenden Zellen aber nicht nachweisbar ist. Bei den hochmalignen zentralen Osteosarkomen fand sich eine hohe Proliferationsrate von durchschnittlich annähernd 30 %, die signifikant höher war als die der niedrigmalignen Osteosarkome und der übrigen benignen intraossären Knochentumoren. Eine Abgrenzung zwischen den niedrigmalignen Osteosarkomen und den benignen Knochentumoren war durch die Bestimmung der Proliferationsrate allerdings nicht möglich. Die Ermittlung der Proliferationsrate mit dem Antikörper MIB-1 ist hilfreich zur Abgrenzung hochmaligner Osteosarkome von niedrig malignen Osteosarkomen und benignen knochenbildenden intraossären Tumoren, innerhalb dieser Tumoren ist aber eine weitere Differenzierung mit Hilfe der Proliferationsrate nicht möglich. Eine Ausnahme bildet die Myositis ossificans, die zeigt, daß auch rein reaktive Läsionen eine Proliferationsrate besitzen können, die die Werte hochmaligner Tumore erreicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Chondroblastom ; Knochentumoren ; Immunhistologie ; Proliferation ; Key words Chondroblastoma ; Bone tumors ; Immunohistochemistry ; Proliferation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Representing only about 1 % of all primary bone tumors, chondroblastoma constitutes a very rare bone tumor entity. 56 cases of chondroblastoma, that had been collected by the Hamburg Bone Tumor Registry from 1972 to 1995, were examined histologically together with the radiological and clinical findings. In addition immunohistochemistry with antibodies against S 100, PGM1, LCA and the proliferationmarker MIB 1 was performed. The mean age was 20.4 years and male patients being the majority with a gender ratio of 2.7 : 1. Predominant localisation was the epiphyses of the long bones, although almost 40 % of the tumors were located at untypical sites. Usually a well-circumscribed lysis could be seen on plain X-Ray examination, however partial cortical destruction could be observed in one third of the cases. Histologically characteristic was a polygonal cell component with a weblike chonroid matrix, sometimes with a plane-like appearance. 5 cases showed a distinct nuclear polymorphism making a distinction from osteosarcoma difficult. Using immunohistochemistry all tumors except for one showed positive reaction for S 100 protein. Although the histogenesis of chondroblastoma is not completely understood, morphological findings as well as the observed reactivity with the S 100 protein indicate the chondroid origin. No reactivity for PGM 1 (CD 68) or LCA could be detected. All chondroblastoma showed a low rate of proliferation, thereby being distinguishable from high malignant bone tumors. In general chondroblastoma show a benign biological behavior. Different behavior was observed in 2 cases. One relapse located in the pelvis revealed local aggressive growth while in another case in the humerus a malignant transformation had taken place.
    Notes: Zusammenfassung 56 Chondroblastome, die im Hamburger Knochentumorregister im Zeitraum von 1972 bis 1995 archiviert wurden, wurden retrospektiv histologisch untersucht, unter Berücksichtigung des radiologischen Befunds sowie der klinischen Angaben. Zusätzlich wurden immunhistologische Färbungen für S 100, PGM 1, LCA und den Proliferationsmarker MIB 1 durchgeführt. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 20,4 Jahre unter Bevorzugung männlicher Patienten mit einem Geschlechtsverhältnis von 2,7 : 1. Bevorzugter Lokalisationsort waren die Epiphysen der langen Röhrenknochen. Radiologisch stellt sich typischerweise eine umschriebene Lyse mit umgebendem Randsaum dar. Charakteristisch ist histologisch eine polygonale Zellkomponente mit einer netzartigen chondroiden Matrix. In 5 Fällen lag eine deutliche Kernpolymorphie vor, die eine Abgrenzung zum Osteosarkom schwierig machte. Immunhistologisch waren mit Ausnahme eines Falle alle Tumoren positiv für S 100. Allen Chondroblastomen war eine niedrige Proliferationsrate gemeinsam, die diese deutlich von hochmalignen Knochentumoren unterschied. Chrondroblastome besitzen üblicherweise ein gutartiges biologisches Verhalten. Zwei Fälle dieser Studie zeigten einen davon abweichenden Verlauf. Bei einem Rezidivtumor im Becken zeigte sich ein lokal aggressives Wachstum, in einem anderen Fall im Humerus war es zu einer malignen Transformation gekommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Osteosarkom ; Neoadjuvante Chemotherapie ; Regressionsgrad ; Histologische Typisierung ; Tumorgröße ; Key words Bone neoplasms ; Osteosarcoma ; Neoadjuvant chemotherapy ; Degree of regression ; Histological typing ; Tumor size
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 207 osteosarcomas were examined morphologically after neoadjuvant chemotherapy according to the COSS-86 protocol using representative slides of one whole tumor plane. The rate of responders 63 %. In relapse-free patients both the whole tumors and the vital areas there of were smaller than in patients with relapse during a follow-up period of 5 years. Within the subgroup of osteoblastic osteosarcomas, metastases were observed following smaller tumors than in chondroblastic osteosarcomas. Therefore, in addition to degree of regression, histological subtype and tumor size should be considered in the prognostic evaluation of osteosarcomas.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen der kooperativen Osteosarkomstudie (COSS 86) wurden 207 Resektionspräparate von Osteosarkomen anhand der Auswertung einer Gesamttumorebene zur Bestimmung des Regressionsgrads morphologisch untersucht. Innerhalb der protokollgerecht auswertbaren Fälle betrug das Verhältnis zwischen Respondern und Nonrespondern 63 % : 37 %. Relapse-freie Patienten wiesen zum Zeitpunkt der Resektion einen kleineren Gesamttumor und geringere vitale Tumoranteile auf als Patienten mit einem metastasierenden Verlauf. Bei Berücksichtigung des histologischen Subtyps traten metastasierende Verläufe innerhalb einer Nachbeobachtungszeit von mindestens 5 Jahren in der Gruppe der osteoblastischen Osteosarkome bereits bei einer niedrigeren Gesamttumorgröße auf als bei den chondroblastischen Osteosarkomen. Bei der prognostischen Einschätzung von Osteosarkomen sollten deshalb neben dem Regressionsgrad als Parameter für das Ansprechen auf die Chemotherapie auch der histologische Aufbau und die Gesamttumorgröße Beachtung finden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Solitäre Knochenzyste ; Aneurysmatische Knochenzyste ; Niedrigmalignes zentrales Osteosarkom ; Hochmalignes zentrales Osteosarkom ; DNA-Imagezytometrie ; DNA-Aneuploidie ; Key words Bone neoplasms ; Solitary bone cyst ; Aneurysmal bone cyst ; Low-grade central osteosarcoma ; High-grade central osteosarcoma ; DNA image cytometry ; DNA aneuploidy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary DNA cytometric investigations of intraosseous cystic lesions and osteoblastic tumors may be helpful in morphological diagnosis. The detection of a DNA-aneuploid stemline supports the diagnosis of a high-grade malignant bone neoplasm, even in small biopsies. Solitary and aneurysmal bone cysts have DNA-diploid cell populations. Low-grade central osteosarcomas may show single-cell aneuploidies of varying extent as well as a DNA-diploid stemline. Their presence may be a sign of genetic instability within the population of neoplastic cells before a DNA-aneuploid stemline is established and should prompt careful postoperative observation.
    Notes: Zusammenfassung DNA-zytometrische Untersuchungen intraossärer zystischer Läsionen und osteoblastischer Tumoren können die morphologische Diagnostik unterstützen. Der Nachweis von DNA-aneuploiden Tumorzellstammlinien trägt zur Sicherung der Diagnose eines hochmalignen Knochentumors auch an kleinen Biopsien bei. Solitäre und aneurysmatische Knochenzysten weisen DNA-diploide Zellpopulationen auf. Bei zentralen niedrigmalignen Osteosarkomen können neben einer diploiden Stammlinie Einzelzellaneuploidien unterschiedlichen Ausmaßes vorkommen. Ihr Auftreten kann bereits ein Hinweis auf eine genetische Instabilität innerhalb der Tumorzellpopulation sein, bevor es zur Ausprägung einer DNA-aneuploiden Stammlinie kommt und sollte bei differentialdiagnostisch schwierigen Fällen intraossärer Läsionen zu sorgfältiger Nachbeobachtung Anlaß sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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