ISSN:
1435-2451
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Aus einer Analyse von 195 konsekutiven schweren Thorax-kontusionen (Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg 1966–1970) ergab sich eine globale Letalität von 28%. Unter Berücksichtigung von Alter, Art der Verletzung und Ausmaß der Ventilationsstörung betrug die Letalität unter Respiratortherapie 48%, in Fällen mit O2 Insufflation unter Spontanatmung 8%. Der tödliche Ausgang eines Thoraxtraumas wird vielfach durch Begleitkomplikationen verursacht und ist nicht ausschließlich vom Schweregrad des pulmonalen Traumas abhängig. Blutgasanalysen, atemmechanische Funktionswerte, Röntgenbefund und hämodynamische Situation gestatten unmittelbar nach einem Thoraxtrauma keine zuverlässigen Rückschlüsse auf die Prognose. Deshalb ist jedes schwere Thoraxtrauma unverzüglich einer wirksamen Intensivtherapie zuzuführen. Dabei kommt einer gewissenhaften Kontrolle der Flüssigkeitsverluste und der Einhaltung einer negativen Flüssigkeitsbilanz besondere Bedeutung zu.
Notes:
Summary An analysis of 195 consecutive cases of severe contusions of the thorax treated at the Surgical University Clinic, Heidelberg, between 1966 and 1970, revealed an overall mortality rate of 28%. When taking into account the age of the patients, the type of injury and the extent of the breakdown of ventilation, the mortality rate in patients receiving respirator therapy was 48%, while in the cases with O2 insufflation and spontaneous respiration it was 8%. The fatal outcome of a thorax injury is often caused by accompanying complications and is not exclusively dependent on the degree of severity of the pulmonary trauma. Blood gas analysis, pulmonary-mechanical function tests, X-ray findings and haemodynamic studies do not permit reliable conclusions with regard to the prognosis immediately after the injury to the thorax. One has therefore to commence immediately an effective, intensive therapy in every patient with a severe injury to the thorax. In such cases very careful control of fluid losses and the maintenance of a negative fluid balance are of special importance.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01770471
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