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  • Electronic Resource  (6)
  • 1985-1989  (3)
  • 1965-1969  (3)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 8 (1967), S. 76-83 
    ISSN: 1432-0533
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The lack of evidence of neuroectodermal differentiation in medulloblastomas as well as comparative morphological investigations of these tumors and all other non-teratomatous embryonic tumors of children, suggest the mesenchymal nature of medulloblastoma. This hypothesis is confirmed by the occurrence of authochtone reticulin fibers, of pseudoxanthomatous cells, of haemangio- and reticulosarcomatous areas, of cross-striated muscle fibers as well as the results of in vitro cultivation. The so-called “circumscribed arachnoidal sarcoma of cerebellum” is regarded as a differentiated medulloblastoma. The matrix of these tumors is the mesenchyma of the meninx primitiva, that, according toWeed, in rhomboencephalon shows no further differentiation in pia mater and arachnoidea, but remains of embryonic type. Finally, the relations between medulloblastomas and other “local-specific mesenchymal tumors of CNS” (lipomas, haemangioblastomas, microgliomas, et.) are briefly discussed.
    Notes: Zusammenfassung Vergleichende morphologische Untersuchungen zwischen den Medulloblastomen und den embryonalen Geschwülsten des Kindesalters erlauben die Feststellung, daß es sich beim Medulloblastom nicht um einen neuroektodermalen, sondern um einen mesenchymalen Tumor handelt. Diese Hypothese wird u. a. durch folgende Tatsache unterstützt: 1. endgültge Beweise einer neuroektodermalen Differenzierung der neoplastischen “Medulloblasten” fehlen; 2. bei vielen solcher Geschwülste sind autochtone Retikulinfasern, Pseudoxanthomzellen, Hämangio- und Reticulosarkomanteile sowie quergestreifte Muskelfasern vorhanden; 3. die Ergebnisse der Gewebezüchtung sprechen nicht für die neuroektodermale Herkunft der Geschwulstzellen. Das sogenannte “umschriebene Arachnoidealsarkom des Kleinhirns” (Foerster u.Gagel) ist nichts anderes als ein differenziertes, reifes Medulloblastom. Die Matrix dieser Geschwülste ist das embryonale Mesenchym der Meninx primitiva, das, nachWeed, im Rhombencephalon embryonal bleibt, ohne sich zu Pia mater und Arachnoidea weiter zu differenzieren. Die Beziehungen zwischen dem Medulloblastom und den übrigen “ortspezifischen mesenchymalen Geschwülsten des ZNS” (Lipome, Hämangioblastome, Mikrogliome usw.) sowie die zu den Meningeomen werden schlie\lich kurz erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 87 (1987), S. 63-69 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Amputation neuroma ; neodym yag laser ; nerve transection ; neuroma formation ; neuroma prevention
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The influence of Laser radiation on neuroma formation was investigated in rat sciatic nerves. Peripheral nerve trunks were divided by focussed Neodym Yag Laser and compared with those transected by microscissors. The nerves were re-exposed at different time intervals up to 240 days after initial operation. True neuroma formation could not be observed after laser transection. Sharp division resulted in widespread amputation neuromas consisting of regenerating axons and connective tissue. Neodym Yag laser radiation by its scattering effect may cause deep coagulation necrosis and thrombosis of vasa nervorum thus sealing the dome of the divided nerve trunk. The formation of amputation neuromas may be suppressed by laser application.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 16 (1967), S. 122-128 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The operation specimens of thirty one patients which had been initially classified on routine study as Glioblastomas were submitted to an extensive histological review because the patients' postoperative survival lay between fourteen months and eleven years. Only seven cases should really have been classified as Glioblastoma and only in two of them did the postoperative survival exceed two years. The other twentyfour cases were divided into one group of fourteen “malignant” or regressively altering gliomas (Astrocytoma or Oligodendroglioma) and another group of ten primary brain sarcomas. The suggestion is made that many of the so-called circumscribed Glioblastomas, especially the Glioblastomas recorded in the literature with a long survival time, are not Glioblastomas at all but belong to one of the two above mentioned groups.
    Abstract: Résumé Trente et une tumeurs cérébrales primitivement étiquettées glioblastomes ont été subdivisées en plusieurs groupes, car la survie post-opératoire varie de 14 mois à 11 ans. Sept cas étaient de véritables glioblastomes, seuls deux cas parmi eux avaient une survie de plus de 2 ans. Les 24 cas restants se composent de deux séries: une série de 14 cas de gliomes dégénérés ou «malignisants» (astrocytome ou oligodendrocytomes). et une série de 10 sarcomes primitifs du cerveau. Selon les auteurs, beaucoup des glioblastomes „circonscripts“ et des cas opérés avec une longue survie, trouvés dans la littérature, ne sont pas de vrais glioblastomes et doivent être classés dans une des deux autres groupes.
    Notes: Zusammenfassung 31 Hirngeschwülste, die bei der routinemäßigen Untersuchung des Operationsmaterials zunächst als Glioblastome aufgefaßt worden waren und deren postoperative Überlebenszeit zwischen 14 Monate und 11 Jahre lag, wurden einer ausgedehnten histologischen Überprüfung unterzogen. Nur 7 Fälle waren wirklich als Glioblastome zu klassifizieren und nur bei 2 von ihnen überschritt die postoperative Überlebenszeit 2 Jahre. Bei den übrigen 24 Fällen handelte es sich um eine Gruppe von 14 „malignen“ oder regressiv veränderten Gliomen (Astrozytome, Oligodendrogliome) und eine zweite Gruppe von 10 primären Hirnsarkomen. Es wird die Vermutung geäußert, daß viele der „umschriebenen“ Glioblastome resp. der Glioblastome mit langer Überlebenszeit der Literatur, keine Glioblastome sind, sondern zu den zwei letztgenannten Gruppen gehören.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 18 (1968), S. 15-27 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Twenty seven meningioma recurrences and 11 cases classified by routine investigations as meningosarcomas were re-examined histologically and clinically in relation to the question of sarcomatous degeneration. The employment of definite histological criteria allowes to diagnosticate only 5 cases as malignant meningiomas or as meningosarcomas. All these cases were primary meningosarcomas. In no instance sarcomatous degeneration of the recurrence was established. The histological diagnosis were largely supported by the results of the tissue cultures. However, clinical-histological correlations could not be established. Finally, the possibility was raised that among (malignant) angioblastic meningiomas also haemangiopericytomas are present.
    Abstract: Résumé 27 récidives de méningiomes et 11 cas classés par les investigations de routine comme étant des méningo-sarcomes ont été reexaminés sur le plan clinique et histologique dans le cadre du problème de la dégénérescence sarcomateuse. L'utilisation de critères histologiques définis a permis de mettre à part seulement 5 cas comme méningiomes malins ou comme méningosarcomes. Dans chacun de ces cas, il s'agissait d'une tumeur primaire, et on n'a pas constaté de dégénérescence sarcomateuse des récidives de meningiome. Les diagnostics histologiques furent confirmés pour une très large part par les cultures de tissus. Par contre, il n'a pas été possible d'établir de corrélations entre la clinique et les résultats histologiques. Enfin, on attire l'attention sur le fait que, parmi les meningiomes angioblastiques (malins), peuvent se trouver ègalement des hémangio-péricytomes.
    Notes: Zusammenfassung 27 Meningeomrezidive und 11 bei der Routineuntersuchung als Meningosarkome bezeichnete Fälle wurden in bezug auf die Frage der sarkomatösen Entartung histologisch und klinisch überprüft. Die Anwendung bestimmter histologischer Kriterien erlaubt, nur 5 Fälle als maligne Meningeome bzw. Meningosarkome auszusondern. Bei allen Fällen handelte es sich um Primärgeschwülste, eine sarkomatöse Entartung der Rezidive wurde nicht festgestellt. Die histologischen Diagnosen fanden eine weitgehende Unterstützung in den Ergebnissen der Gewebezüchtung. Klinisch-histologische Korrelationen ließen sich dagegen nicht feststellen. Es wird schließlich auf die Möglichkeit hingewiesen, daß unter den (malignen) angioblastischen Meningeomen auch Haemangiopericytome vertreten seien.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 232 (1985), S. 134-136 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Cerebellar astrocytoma ; Brain-stem glioma ; Pilocytic astrocytoma ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A retrograde study was performed in 105 patients operated upon between 1950 and 1972 for a cerebellar astrocytoma. Complete histories were available for 89 patients. Forty-five patients died within the first 3 months after operation. Of the 32 patients who were still alive, 14 patients had been operated upon 20–30 years previously and 18 patients 10–19 years previously. Twelve patients died over 3 months after the operation; in 6 cases, recurrence of tumour was the cause of death. Of the 7 patients who were irradiated postoperatively, 5 died. In 26 patients the tumor had infiltrated the brain-stem and only 7 patients survived the operation. However, 2 patients are still alive after 25 and 10 years, respectively. The findings indicate that patients operated upon for a localized cerebellar astrocytoms can be considered cured and irradiation and chemotherapy are not warranted. When the tumour has infiltrated the brain-stem, a survival period of more than 20 years is possible after partial resection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Child's nervous system 3 (1987), S. 232-234 
    ISSN: 1433-0350
    Keywords: Arachnoid cysts ; Subdural hematoma ; Hydrocephalus ; Peritoneal shunt ; Microsurgical technique ; Congenital lesions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract In 11 cases of intracranial, temporal arachnoid cysts the etiology, clinical and radiographic findings, surgical treatment, and outcome are reviewed in respect of post-traumatic subdural hematoma. Cysts of the middle cranial fossa are susceptible to trauma, which may cause bleeding either into the cyst or into the subdural space. Signs and symptoms of increasing intracranial pressure (ICP), local neurological deficits, and sometimes epileptic seizures may lead to hospitalization. CT or MRI scans are diagnostic in these cases. In cases of intracranial mass lesion with displacement of the midline structures and increasing ICP, osteoplastic craniotomy is performed and the lateral wall of the cyst is resected down to the tentorial notch by a microsurgical procedure, with opening into the basal cisterns. There were no operative or postoperative complications in 11 consecutive cases. However, one boy required a cystoperitoneal shunt 3 months later as a result of hydrocephalus following subdural hematoma. Asymptomatic arachnoid cysts are discussed with respect to brain function and social behavior.
    Type of Medium: Electronic Resource
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