ISSN:
1432-2013
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Glomerulumfiltrat, proximaler intratubulärer Druck bei freiem Fluß und proximaler intratubulärer Druck nach Blockade des Tubulus wurden an narkotisierten Ratten vor und nach i.v. Injektion von Hydrochlorothiazid (Esidrix) oder von Furosemid (Lasix) gemessen. Nach Injektion beider Verbindungen stieg der intratubuläre Druck bei freiem Fluß mit zunehmendem Harnfluß an. Nach Hydrochlorothiazid nahm das Glomerulumfiltrat proportional zum Anstieg des intratubulären Druckes ab. Der intratubuläre Druck nach Blockade des Tubulus änderte sich dabei nicht. Nach Furosemid änderte sich das Glomerulumfiltrat nicht oder stieg leicht an, während der intratubuläre Druck nach Blockade des Tubulus sich deutlich erhöhte. Die Ergebnisse werden dahingehend interpretiert, daß nach Hydrochlorothiazid der glomeruläre Capillardruck konstant bleibt und daß die Abnahme des Glomerulumfiltrates allein durch den Anstieg des intratubulären Druckes bedingt ist. Andererseits führt Furosemid zu einem Anstieg des glomerulären Capillardruckes, der dem des intratubulären Druckes etwa entspricht. Dadurch bleibt nach Furosemid der effektive Filtrationsdruck und das Glomerulumfiltrat, selbst bei sehr hohem Harnfluß, konstant.
Notes:
Summary Glomerular filtration rate, proximal intratubular pressure during free-flow and proximal intratubular stop-flow pressure were measured in anesthetized rats before and after intravenous injection of hydrochlorothiazide (Esidrix) or of furosemide (Lasix). After injection of each compound, the intratubular free-flow pressure increased with increased rates of urine flow. With hydrochlorothiazide, the glomerular filtration rate decreased in proportion to the increased intratubular pressure whereas the intratubular stop-flow pressure remained constant. With furosemide, the glomerular filtration rate either did not change or increased slightly and the intratubular stop-flow pressure rose markedly. The results are interpreted to mean that hydrochlorothiazide does not influence the glomerular capillary pressure and that the fall in glomerular filtration rate is solely due to the increased intratubular pressure. In contrast, furosemide raises the glomerular capillary pressure to about the same extent as the intratubular pressure increases. Therefore, effective filtration pressure and glomerular filtration rate remain constant, even at very high rates of urine flow.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00363906
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