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  • Electronic Resource  (2)
  • Dosimetry  (1)
  • Key words Interventional MRI • Biopsy needle • Rapid imaging • Artifacts  (1)
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  • Electronic Resource  (2)
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  • 1
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Flächendosisprodukt ; Dosimetrie ; Durchleuchtung ; Radiographie ; Miktionszysturethrographie ; Key words Dose-area product ; Dosimetry ; Fluoroscopy ; Radiography ; Voiding cystourethrography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: Determination of the proportion of the dose-area product caused by fluoroscopy at voiding cystourethrography in children, using digital image intensifier technology. Patients and methods: Using computer-assisted dosimetry, we determined the dose-area product and the respective proportions of the dose-area product caused by fluoroscopy and radiography as well as the number of radiographs taken at a given examination of 40 children (8 children less than 2 years old, 15 children between 2 and 6 years old and 17 children between 6 and 15 years old). Results: The computer software program correctly differentiated between fluoroscopy and radiography in 80 % of cases. Incorrect results were primarily observed in newborns and young children. The total radiation dose ranged in relation to patient age from 22 to 651 cGy × cm2. Fluoroscopy was responsible for an average 78 % of the applied radiation dose. Conclusion: Computer-assisted dosimetry is useful in determining the proportion of the dose-area product caused by fluoroscopy in older children undergoing voiding cystourethrography. When image intensifier technology is used, this accounts for more than 75 % of the total radiation dose. The method is not suitable for use in small children.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Bestimmung des Anteils der Durchleuchtung am Gesamtflächendosisprodukt beim Kindermiktionszysturethrogramm in digitaler Bildverstärkertechnik. Material und Methode: Bei 40 Kindern (8 Kinder 〈 2 Jahre, 15 Kinder zwischen 2 und 6 Jahren und 17 Kinder zwischen 6 und 15 Jahren) wurden PC-gestützt die Anzahl der Zielaufnahmen, deren Anteil am Gesamtflächendosisprodukt sowie der durchleuchtungsbedingte Anteil am Gesamtflächendosisprodukt ermittelt. Ergebnisse: In 80 % der Fälle ermöglichte der Einsatz des Computerprogramms eine korrekte Differenzierung zwischen Fluoroskopie und Radiographie. Falsche Ergebnisse fanden sich hauptsächlich bei Neugeborenen und Kleinkindern. Die Gesamtstrahlenbelastung variierte abhängig vom Patientenalter zwischen 22 und 651 cGy × cm2, durchschnittlich betrug der Anteil der Durchleuchtung 78 %. Schlußfolgerung: PC-gestützt ist es möglich den Anteil der Durchleuchtung am Gesamtflächendosisprodukt bei älteren Kindern, die sich einem Miktionszysturethrogramm unterziehen, zu ermitteln. Dieser beträgt bei Verwendung der digitalen Bildverstärkertechnik mehr als 75 %. Bei Neugeborenen und Kleinkindern versagt die Methode.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 185-193 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Interventional MRI • Biopsy needle • Rapid imaging • Artifacts ; Schlüsselwörter Interventionelle MRT • Biopsienadeln • Schnelle Bildgebung • Artefakte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nachdem die interventionelle MRT zunächst nur bei neurochirurgischen Eingriffen Anwendung fand, umfaßt das Indikationsspektrum mittlerweile Biopsien, minimalinvasive neurochirurgische Therapieverfahren sowie Thermoablationen von Tumoren. Hierbei werden besondere Anforderungen an das Sequenzdesign gestellt: 1. verkürzte Meßzeit, 2. Visualisierung von Instrumenten, 3. klare Abgrenzbarkeit von Läsionen und 4. Thermosensitivität. Der erste Abschnitt der Arbeit beinhaltet die passive Visualisierung MR-kompatibler Nadeln und den Einfluß von Feldstärke, Sequenzdesign sowie der Ausrichtung der Nadel im Bezug auf das statische Magnetfeld des Tomographen. Sowohl für Niederfeld- als auch für Hochfeldtomographen werden diesbezüglich praktische Empfehlungen gegeben und erläutert. Der zweite Teil der Arbeit behandelt die verschiedenen in der Interventionellen MRT verwendeten Methoden der schnellen Bildgebung, die auf die „konventionelle“ Phasenkodierung verzichten („wavelets“, „locally focused imaging“, „singular value decomposition“ und „keyhole imaging“). Im letzten Abschnitt werden die verschiedenen Möglichkeiten thermosensitiver Sequenzen [Spin-Gitter-Relaxationszeit (T1), Wasserdiffusionskoeffizient (D) und chemische Verschiebung der Wasserprotonen (δ ) ] dargestellt.
    Notes: Summary While initially advocated primarily for intrasurgical visualization (e. g., craniotomy), interventional MRI rapidly evolved into roles in image-guided localization for needle-based procedures, minimally invasive neurosurgical procedures, and thermal ablation of cancer. In this contest, MRI pulse sequences and scanning methods serve one of four primary roles: (1) speed improvement, (2) device localization, (3) anatomy/lesion differentiation and (4) temperature sensitivity. The first part of this manuscript deals with passive visualization of MR-compatible needles and the effects of field strength, sequence design, and orientation of the needle relative to the static magnetic field of the scanner. Issues and recommendations are given for low-field as well as high-field scanners. The second part contains methods reported to achieve improved acquisition efficiency over conventional phase encoding (wavelets, locally focused imaging, singular value decomposition and keyhole imaging). Finally, the last part of the manuscript reports the current status of thermosensitive sequences and their dependence on spin-lattice relaxation time (T1), water diffusion coefficient (D) and proton chemical shift (δ ).
    Type of Medium: Electronic Resource
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