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  • 11
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of clinical microbiology & infectious diseases 19 (2000), S. 506-513 
    ISSN: 1435-4373
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract  The effect of a single booster injection of an adult formulation of a combined diphtheria–tetanus vaccine (Td) on diphtheria-specific immunity was evaluated. The booster injection, containing 2 IU diphtheria toxoid per dose, was given as part of the surgical wound management for adults with open soft tissue injuries. Diphtheria antitoxin concentrations were determined in serum samples from 534 patients (199 women and 335 men, aged 18–70 years) using an enzyme immunoassay and a tissue culture toxin neutralization assay. Seroimmunity against diphtheria toxin was classified at three levels: susceptibility, basic protection, and full protection against the toxic manifestations of the disease. Before vaccination, 27.1% of the subjects were susceptible to diphtheria, 26.5% had basic protection, and 46.4% were fully protected. Six weeks (minimum 25 days, maximum 98 days) after a single booster injection, 89.7% of the subjects achieved full protection against diphtheria, and only 3.9% had antitoxin levels below the protective level. The median increase from the prevaccination to postvaccination antitoxin concentration was found to be 14-fold (4.4–47; quartiles Q25 to Q75). The change in antitoxin levels after revaccination was higher in older age groups (P〈0.001), whereas neither sex (P=0.86) nor the country of previous immunization with a different national immunization schedule (P=0.61) had a significant influence on the revaccination effect. Systemic adverse reactions were rare, and local reactions of clinical significance were reported in only 1.9% of subjects.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 12
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 82 (1975), S. 107-121 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Es wird über 30 operative behandelte Hüftverrenkungsbrüche aus dem Zeitraum 1967 bis 1973 berichtet. An Hand der Fälle werden die Indikationsstellung, der operative Zugang, die Röntgendiagnostik und die Komplikationen besprochen. Ein besonderes Augenmerk wird auf die postoperative Extensionsbehandlung gerichtet. Im Rahmen der Nachuntersuchung werden 26 Patienten kontrolliert und ausgewertet. Das Ergebnis ist zufriedenstellend. An Hand des Bewertungsschemas von Merle d'Aubigne waren 11 sehr gut, 10 gut, 3 mäßig und 2 schlecht zu beurteilen. Die blutige Reposition mit interfragmentärer Kompression stellt in der Behandlung der nichtreponierbaren Hüftverrenkungsbrüche bei Kenntnis der Gefahren und Grenzen einen klaren Fortschritt dar.
    Notizen: Summary 30 fracture-dislocations of the hip were operated in the years 1967–1973. Indication, operative approach, X-ray diagnostic and complications are discussed. Postoperatively continuous traction is applied for some weeks. 26 patients were followed up with 11 very good, 10 good, 3 fair and 2 poor results. It is pointed out, that open reduction with interfragmentar compression — osteosynthesis is a real progress in the treatment of irreducable fracture-dislocations of the hip.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 13
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 141-147 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): External fixation ; Complications ; Fixateur externe ; Komplikationen
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Komplikationen in Zusammenhang mit und nach Implantation eines äußeren Spanners werden besprochen. Diese sind: Nagellockerung, Nagelkanalinfektionen, Weichteilinfektionen, Nagelkanalosteomyelitis, Sepsis, Nerven- und Gefäßläsionen, verzögerte Knochenbruchheilung, Pseudarthrose und Refraktur.
    Notizen: Summary Complications are discussed arising from the implantation of a fixateur externe. These are: loosening of pins, infection around the pin, osteomyelitis, sepsis, vascular and neural lesions, delayed healing of fractures, pseudo-arthrosis and refracture.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 14
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 10-17 
    ISSN: 1435-2451
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die femorale ursprungsnahe Ruptur des vorderen Kreuzbands ist eine häufige Kniebandverletzung. Um bei diesem Verletzungsmuster instabilitätsbedingte Meniskusläsionen und eine vorzeitige Gonarthose mit einer konsekutiven Verschlechterung der Kniegelenkfunktion zu verhindern, besteht die Mögichkeit der alloplastisch augmentierten femoralen Reinsertion des vorderen Kreuzbands. Als Beweis der Notwendigkeit eines vorgespannten synthetischen Augmentationsbands hinsichtlich einer verbesserten postoperativen Rehabilitation untersuchten wir in einer Leichen-experimentell-mathematischen Studie nach femoraler Durchtrennung und anschließender Reinsertion des vorderen Kreuzbands mit 4 USP1-PDS®-II-Marshall-Nähten die potentielle Kraftübernahme eines nach der Zweikanal-(TTC)-Technik parallel zum vorderen Kreuzband eingebrachten, femoral und tibial mit je einer 4mm-Knochenklammer ohne Vorspannung fixierten 3 mm-PET-(Trevira® hochfest)-Augmentationsbands. Aus diesem Anlaß bestimmte man an 12 unfixierten anatomischen Kniegelenkoperationspräparaten die Längen der Marshall-Reinsertionsnähte, die Teillängen, die Umlenkwinkel sowie die Haftreibungskraft des 3 mm-PET-Bands und die L↭ge des vorderen Kreuzbands. Unter Anwendung des Hooke-Gesetzes wurde die Kraftverteilung zwischen dem mit USP1-PDS®-II-Nähten reinserierten vorderen Kreuzbands und dem 3 mm-PET-Band bzw. zwischen dem hypothetisch eingeheilten vorderen Kreuzband und dem 3 mm-PET-Band berechnet. Weiters wurden in diesem Zusammenhang auch die Belastung der femoralen und tibialen Augmentationsbandfixation evaluiert. Die Ergebnisse zeigten in bezug auf das frisch reinserierte vordere Kreuzband eine Teilaufnahme des 3 mm-PET-Bandes von 60% und bezüglich des hypothetisch restituierten vorderen Kreuzbands eine partielle Aufnahme des Kunststoffaugmentationsbands von 27% der auf das Kniegelenk einwirkenden Kraft. Die tibiale Augmentationsbandknochenklammer war mit maximal 75%, die femorale Klammer aber nur mit höchstens 45% der vom 3 mm-PET-Band aufgenommenen Kraft belastet. Unter Berücksichtigung der Forderung nach absoluter Protektion (stress shielding) des einheilenden vorderen Kreuzbands, des potentiellen Augmentations-(Protektions-)Ausmaßes und der materialtechnisch-biologischen Voraussetzungen erweist sich bei Anstreben einer gips- und schienenfreien frühfunktionellen aggressiven postoperativen Nachbehandlung, ohne Einschränkung der Kniegelenkexkursioneu, derzeit das nach der Zweikanal-(TTC)Technik ins Kniegelenk eingebrachte und vorgespannte 3 mm-PET-Band zur Augmentation reinserierter vorderer Kreuzbänder am geeignetsten.
    Notizen: Abstract The rupture of the anterior cruciate ligament (ACL) near its femoral origin is a common injury of the knee and can lead to lesions of the meniscus due to instability and to early gonarthrosis. One procedure applied in current orthopaedic practice to prevent such impairment of knee joint function is ACL repair reinforced with a synthetic intraarticular ligament. In this study we used twelve knees of cadavers and after sectioning the ACL in each repaired it according to the Marshall technique with USP 1 PDS II sutures. We augmented the repair in each case with a 3-mm PET (Trevira hochfest) band inserted by the through-the-condyle (TTC) procedure and attached without preload to the femoral and tibial condyle with a 4-mm staple. We then measured the length of the ACL, the length of the Marshall sutures-ACL complex, the partial lengths, and the deviation angles and adherence-friction force of the 3-mm PET augmentation device, and applied the law of Hooke to calculate the load-sharing between the USP 1 PDS II sutures-ACL complex and the 3-mm PET band and between the ACL and the 3-mm PET band, respectively. We also evaluated the load on the femoral and the tibial fixation of the augmentation device. The results showed that the 3-mm PET band took over 60% of an externally applied load on the knee during the hypothetic period of ACL healing and 27% of the force acting on the knee thereafter. It was calculated that a maximum of 75% of the load taken over by the augmentation device was at the tibial staple and only up to 45% of the force at the femoral one. With due consideration for the requirement for absolute protection (“stress shielding”) of the healing ACL but also for the aim of early postoperative accelerated functional rehabilitation without casts, splints or other restrictions of joint movement, we believe that a pretensioned 3-mm PET band is the best choice, since augmentation without preload cannot fulfil these requirements.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 15
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 103 (1984), S. 219-223 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Eine traumatische Hüfthuxation mit Hüftkopfepiphysenlösung ist eine seltene Verletzung. In der vorliegenden Arbeit werden 26 Beobachtungen aus der Literatur zusammen mit 2 weiteren, eigenen Beobachtungen ausgewertet. Es werden zwei Verletzungstypen unterschieden: Typ 1: Luxation mit kompletter Lösung und Abrutsch der Epiphyse und Typ 2: Luxation mit inkompletter Epiphysenlösung. Bei der Behandlung wurden in der Hauptsache 2 Wege eingeschlagen: Die anatomische Wiederherstellung der Verhältnisse am proximalen Femurende, ergänzt durch verschiedene Stabilisationsmethoden oder die Entfernung der Femurepiphyse mit oder ohne zusätzliche Maßnahmen. Bei 15 Patienten wurde der Verlauf 2 Jahre oder länger verfolgt; alle entwickelten eine avaskuläre Nekrose. Häufig traten auch Beinlängendifferenzen auf. 11 Patienten mit einer Typ 1-Verletzung wurden bis zur Skelettreifung beobachtet: Die Ergebnisse waren mäßig bei 4 Patienten and schlecht bei 7. Trotzdem wird die frühe chirurgische Wiederherstellung der anatomischen Verhältnisse am proximalen Femurende und die Stabilisierung mit Kirschner-Drähten und Gipsverband als Behandlungsmethode empfohlen.
    Notizen: Summary Traumatic hip dislocation with separation of the proximal femoral epiphysis is a rare injury. Twenty-six observations collected from the literature, together with two further cases presented in this paper, were statistically evaluated. Two types of injury were considered: Tl, dislocation with complete separation and displacement of the epiphysis; and T2, dislocation with incomplete separation of the epiphysis. Two main therapeutic protocols had been carried out: restoration of anatomy, supplemented by different means of stabilization; and removal of the epiphysis with or without complementary procedures. Fifteen patients had been followed up for 2 years or more and avascular necrosis had been found in all of them. Leg-length discrepancy also had significant incidence. Eleven patients with T1 injury had been followed up to skeletal maturity: results were fair in four patients and poor in seven. Early surgical restoration of the proximal extremity of the femur, stabilized with Kirschner wires and cast, is the recommended treatment.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 16
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 116 (1997), S. 275-278 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Although the posterior cruciate ligament (PCL) is not frequently injured, a greater understanding of its role in stabilizing the knee joint, mechanism of injury and treatment has developed. Isolated avulsion injuries constitute only a subgroup of PCL injuries, but nevertheless several operative techniques have been described for the fixation of the avulsed bony fragment. In order to investigate whether K-wire or screw fixation yields better long-term results, we examined 26 patients at an average of 10.5 years after the initial operation. Clinical examination, activity level, radiographic evaluation and instrumented measurements did not reveal any significant differences. All the patients had an excellent functional result: Thus, both K-wire and screw fixation are recommended for bony PCL avulsion injuries.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 17
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 116 (1997), S. 275-278 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Although the posterior cruciate ligament (PCL) is not frequently injured, a greater understanding of its role in stabilizing the knee joint, mechanism of injury and treatment has developed. Isolated avulsion injuries constitute only a subgroup of PCL injuries, but nevertheless several operative techniques have been described for the fixation of the avulsed bony fragment. In order to investigate whether K-wire or screw fixation yields better long-term results, we examined 26 patients at an average of 10.5 years after the initial operation. Clinical examination, activity level, radiographic evaluation and instrumented measurements did not reveal any significant differences. All the patients had an excellent functional result. Thus, both K-wire and screw fixation are recommended for bony PCL avulsion injuries.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 18
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Knee surgery, sports traumatology, arthroscopy 7 (1999), S. 278-283 
    ISSN: 1433-7347
    Schlagwort(e): Key words Meniscal tears ; Diagnosis ; Magnetic resonance ; imaging ; Surgical decision making
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin , Sportwissenschaft
    Notizen: Abstract This clinical study evaluated factors affecting the decision for meniscal surgery in a patient population seen routinely at a trauma clinic. The study hypothesis was that patients who sustain a traumatic injury to the knee or have a long history of clinical symptoms are likelier to be operated on. We investigated 149 patients clinically and by magnetic resonance imaging (MRI). Group A (n = 62) underwent arthroscopic surgery and group B (n = 87) were treated conservatively. Multiple logistic regression analysis was used to examine correlations with regard to age, gender, injury pattern, period between the injury and first clinical examination, and MRI results. We found no significant difference between the two groups with regard to gender (P = 0.1), injury pattern (P = 0.44), or period between injury and first clinical examination (P = 0.5). Patients in group A were significantly older than those in group B (P = 0.044), and, as expected, MRI signal alterations were significantly higher in group A than in group B (P = 0.001). In acutely injured patients MRI helps to establish an accurate diagnosis, and in cases of positive MRI findings in a symptomatic patient, the surgeon should not wait 4–6 weeks but should immediately recommend surgery.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 19
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 99 (1982), S. 259-263 
    ISSN: 1434-3916
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Vierzig Patienten mit posttraumatischen Knochen- oder Weichteilinfektionen (34:6) wurden durch Implantation von Gentamycin-PMMA-Kugelketten behandelt. Drei Patienten starben am Beginn der Behandlung an nicht septisch bedingten Komplikationen. Von den restlichen 37 Patienten blieben 34 infektionsfrei nach der ersten Behandlungsphase. Bei zwei Patienten kam es zu einer neuerlichen Sequesterbildung, die jedoch durch eine zweite Kettenimplantation erfolgreich behandelt werden konnte. Ein Patient ist noch immer nicht völlig frei von Infektionszeichen, so daß die Kugelketten noch nicht entfernt werden konnten. Die Erfolgsrate scheint these neue Therapieform zu bestätigen.
    Notizen: Summary Fourty cases of posttraumatic osseous or soft tissue infections (34:6) which were treated by implantation of Gentamycin-PMMA bead chains are presented. Three patients died early during treatment. From the remaining 37 patients, 34 stayed free of relapse after the initial course of treatment, two suffered intercurrent relapse, but a second intervention proved to be successful. One patient still is not completely free of infection and the bead chains are still in place. The overall success rate seems to be in favor of this new form of treatment. The rationale and the advantages are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 20
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 1138-1143 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter: Penetrierende Halsverletzungen ; Trauma ; obligatorische Revision ; selektive Revision. ; Keywords: Penetrating neck injuries ; Trauma ; Mandatory exploration ; Selective approach.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract. Penetrating neck injuries are potentially life-threatening injuries. Management is controversial despite decades of discussion in the literature. An algorithm for diagnosis and therapy is needed because of the potential risk of mortality. In the Department of Trauma Surgery of Vienna Medical School, mandatory surgical exploration after noninvasive investigations is practiced. Thirty-one patients with this kind of injury were treated between August 1992 and September 1999. Injuries were caused in seven cases by gunshots, in eight cases by broken glass, in one case by an iron rod, in one case by a spear, in one case by a branch and in 13 cases the penetrating injuries were stab wounds caused by knives. Complications like pseudoaneurysms and fistulas were not seen. No patient came to death.
    Notizen: Zusammenfassung. Das Spektrum der Penetrationsverletzungen des Halses reicht von der Bagatellverletzung bis zum lebensbedrohlichen Zustand. Ein Algorithmus in Diagnose und Therapie scheint wegen des potentiellen Mortalitätsrisikos unentbehrlich. Diagnostik und Therapie unterscheiden sich vor allem in obligatorischer und selektiver Vorgangsweise, bei der erst nach Durchführung radiologischer und endoskopischer Untersuchungen über die Durchführung einer operativen Revision entschieden wird. In der Universitätsklinik für Unfallchirurgie Wien wird eine erweiterte radiologische und, falls notwendig eine endoskopische Abklärung vor der obligatorischen operativen Revision durchgeführt. 31 Patienten mit derartigen Verletzungen wurden zwischen August 1992 und September 1999 behandelt. Verletzungsursachen waren in 7 Fällen Schußwaffenprojektile, in 13 Fällen Messerstiche, in 8 Fällen Glasscherben und Flaschenhälse, in einem Fall Baustahl, in einem Fall ein Speer und in einem Fall ein Ast. Komplikationen wie Aneurysmen und Fistelungen wurden nicht beobachtet. In keinem der Fälle führte die Verletzung zum Tode.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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