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  • 1995-1999  (2)
  • 1965-1969
  • 1999  (2)
Materialart
Erscheinungszeitraum
  • 1995-1999  (2)
  • 1965-1969
Jahr
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Onkologe 5 (1999), S. 47-54 
    ISSN: 1433-0415
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Die zytostatische Chemotherapie ist etablierter Bestandteil im Behandlungskonzept des kolorektalen Karzinoms. Im metastasierten Stadium führt eine auf 5-Fluorouracil-basierende Chemotherapie zu einer signifikant längeren Überlebenszeit und zu einer deutlichen Reduktion tumorbedingter Symptome. In den letzten Jahren wurden zudem mehrere Substanzklassen, die eine relevante Aktivität beim kolorektalen Karzinom zu besitzen scheinen und damit potentiell das therapeutische Arsenal erheblich erweitern könnten, entwickelt und klinisch geprüft. Im folgenden Artikel wird ein Überblick über den derzeitgen Entwicklungsstand der wichtigsten neuen Substanzen für die Therapie des kolorektalen Karzinoms gegeben.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1573-7217
    Schlagwort(e): chemotherapy ; endocrine maintenance therapy ; medroxyprogesterone acetate
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract The purpose of this randomized phase III trial was to study whether medroxyprogesterone acetate (MPA) maintenance treatment prolongs the time to progression in advanced breast cancer patients responding to an induction chemotherapy. Patients with progressive advanced breast cancer previously untreated with anthracylines and progestins were given epirubicin (30 mg/m2) and ifosfamide (2 g/m2) on days 1 and 8 at 3‐weekly intervals. Patients without disease progression after 6 cycles of chemotherapy were randomly assigned to receive, until progression, either no treatment or MPA at a daily total dose of 500 mg. Ninety patients were randomized: 46 to the MPA arm and 44 to the observation arm. Median time to progression was longer in the MPA arm: 4.9 months versus 3.7 months in the intent‐to‐treat analysis (p=0.02), and 4.9 months versus 3.0 months in the secondary efficacy analysis (p=0.012). Seven patients were removed from MPA due to side effects. The changes in patient‐rated quality of life scores were similar in both groups. The median length of survival from randomization was 17.4 months for patients receiving MPA and 18.3 months for patients randomized to observation (p=0.39). In conclusion, in patients with advanced breast cancer achieving remission or non‐progression with 6 cycles of epirubicin and ifosfamide chemotherapy, MPA maintenance treatment led to a significant, though modest, prolongation of the time to progression without affecting overall survival of the study patients.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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