ISSN:
1435-2451
Keywords:
Appendicitis
;
Ultrasound studies
;
Diagnosis
;
Prospective trial
;
Laparotomy
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Am Departement Chirurgie des Universitätsspitals Zürich wurden zwischen 1. Dezember 1990 und 31 Dezember 1992 302 Patienten mit klinischer Verdachtsdiagnose “akute Appendizitis” ausschließlich von 7 Chirurgen sonographisch beurteilt, wobei der “Instruktor” ein Chirurg mit mehrjdhriger Erfahrung in sonographischen Untersuchungstechniken war. Von den untersuchten Patienten/innen wurden 139 (46%) laparotomiert. 119 (39,4%) zeigten intraoperativ und histologisch eine Appendizitis, wovon klinisch 87 (28,8%), sonographisch 119 (39,4%) in der Erstbeurteilung als eindeutig positiv beurteilt wurden. Sonographisch falsch-positive und falsch-negative stellten sich bei je 10 (3,3%) Patienten heraus. Bei den 163 Patienten die nicht operiert werden mußten, konnte 60mal (19,9%) sonographisch eine andere Diagnose gestellt wurden. Bei negativen Sonographien, negativer oder fraglicher Klinik führte die klinische Beurteilung des Stationsoberarztes zur Operationsindikation. Zu “Negativlaparotomien” kam es bei kombinierter Beurteilung bei 10 (7,2%) Patienten. Für das ganze Sonographieteam betrugen Sensitivität und Spezifität 92 bzw. 95% und für die Klinik alleine 81 bzw. 80%. Die absolute Trefferquote der Sonographie betrug 92%. Die Sensitivität und Spezifität der 6 angelermen Chirurgen betrug 87 und 93%. Die Sonographie erreichte in der Hand der Chirurgen somit vergleichbare Resultate mit denen der Sonographiespezialisten und hat in unserer Klinik deshalb ihren festen Platz in der Abkldrung der akuten Appendizitis eingenommen.
Notes:
Abstract A number of studies have shown that ultrasound has an advantage over physical examination in the diagnosis of acute appendicitis. Most of these studies were conducted by experts in the field of ultrasonography. In this study the influence of experience on the results of the sonography of actue appendicitis were evaluated. All 203 patients admitted to our unit between December 1990 and December 1992 were examined physically and sonographically by a team of surgeons consisting of one experienced sonographer and six inexperienced surgical trainees. Laparotomy was performed in 136 patients (46%). Appendicitis was demonstrated histologically in 119 cases (39.4%). Initial clinical findings were positive in 87 (28.8%). Sonography was positive in 119 patients (39.4%). The 163 patients not operated on demonstrated other pathology on ultrasound in 60 cases (19.9%). The rate of negative laparotomies amounted to 7.2% in our study. Sensitivity and specificity for the sonographic diagnosis were 92% and 95%, respectively. They were only 81% and 80% for physical examination. Overall accuracy was 92% for sonography. Sensitivity and specificity for the inexperienced surgeons were 87% and 93%, respectively, while the experienced surgeon reached values of 97% and 98%, respectively. The results of both groups are comparable with values in the literature, suggesting that ultrasound evaluation of appendicitis is not a diagnostic tool limited to a few experienced sonographers.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00191579
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