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  • 2000-2004
  • 1975-1979  (4)
  • Glomerular filtration rate  (2)
  • Selective proximal vagotomy  (2)
  • 1
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Selective proximal vagotomy ; Pyloric stenosis ; Pyloroplastic ; Gastric emptying ; Acid secretion ; Serum gastrin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit einer modifizierten intestinalen Perfusion- und Aspirationsmethode wurden simultan die motorischen and sekretorischen Magenfunktionen nach Gabe einer flüssigen Testnahrung beim wachen Miniaturschwein nach experimenteller Pylorusstenose, alleiniger SPV, SPV mit zusätzlicher Pylorusstenose und SPV mit zusätzlicher Pyloroplastik untersucht. Nach alleiniger SPV fand sich eine initial betonte Abnahme des intragastralen Volumens und eine normale Entleerung in das Duodenum. Bei einer zusätzlichen Pylorusstenose trat keine signifikante Änderung ein. Eine Pyloroplastik führte zu einer signifikanten Anhebung des intragastralen Volumens mit verzögerter Entleerung. Die durch eine SPV reduzierte postprandiale Säuresekretionsleistung wurde weder durch eine Pyloroplastik, noch durch eine Pylorusstenose signifikant verändert. Das basale Serumgastrin war sowohl nach SPV als auch nach SPV in Kombination mit einer Pylorusstenose oder Pyloroplastik erhöht. Nach Nahrungsstimulation kam es zu einem verzögerten Anstieg des Serumgastrins nach SPV, der sich lediglich in der ersten Stunde von den Werten nach SPV mit Pylorusstenose oder Pyloroplastik unterschied. Die vorliegenden Ergebnisse lassen erkennen, daß bei einer SPV durch eine zusätzliche Pyloroplastik keine weitere Verbesserung der sekretorischen und motorischen Funktionen erzielt wird. Weiterhin lassen die erhobenen Untersuchungen den Schluß zu, daß nach SPV mit einer zusätzlichen experimentellen Pylorusstenose keine Entleerungsverzögerung des Magens auftritt und die postoperative Säuresekretion und das Serumgastrin nicht negativ beeinflußt werden.
    Notes: Summary In conscious fullgrown minipigs simple SPV alone, SPV and pyloric stenosis and SPV and pyloroplasty were performed. After a liquid test meal the motoric and secretory function of the stomach were examined simultaneously by a modified method of intestinal perfusion and aspiration. After simple SPV initially a marked decrease of gastric volume and normal emptying into the duodenum were found. With additional pyloric stenosis no significant change was found. The pyloroplasty lead to an increase of gastric volume and delayed emptying. The acid secretion after feeding reduced by SPV was not changed significantly neither by pyloroplasty nor by pyloric stenosis. The baseline values of serum gastrin were elevated after SPV as well as after SPV in combination with pyloric stenosis or pyloroplasty. After food stimulation there was a delayed increase of gastrin after SPV which differed from that after SPV with pyloric stenosis or pyloroplasty only during the first hour. These results show that after SPV no further improvement of the motoric and secretory function can be achieved by an additional pyloroplasty. Furthermore these findings permit the conclusion that even after SPV with additional artificial pyloric stenosis no delayed gastric emptying occurs and that there is no negative effect postoperatively on the acid secretion and gastrin production.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 365 (1976), S. 81-87 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Renal failure ; Micropuncture ; Diuretics ; Glomerular filtration rate ; Effective filtration pressure ; Renal blood flow
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The renal effects of furosemide in acute renal failure of the rat were studied using clearance and micropuncture techniques. Acute renal failure was induced by an intramuscular injection of 50% glycerol (10 ml/kg). Functional impairement of the glycerol treated animals consisted of a decrease in urinary sodium excretion, renal blood flow, total kidney GFR and effective filtration pressure of superficial nephrons. Effective filtration pressure was calculated from proximal free flow and stop flow pressure measurements. In contrast to control animals furosemide did not increase urine volume during acute renal failure due to a marked fall in GFR. Renal blood flow, as measured by an electromagnetic flowmeter, also decreased after furosemide in glycerol treated rats and increased in control animals. Furosemide reduced effective filtration pressure during acute renal failure to almost zero, whereas in control animals effective filtration pressure virtually remained constant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Naunyn-Schmiedeberg's archives of pharmacology 301 (1977), S. 139-143 
    ISSN: 1432-1912
    Keywords: Renal function ; Renal blood flow ; Glomerular filtration rate ; Urine volume ; Urinary sodium excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of the competitive angiotensin II antagonist saralasin (1-sarcosine-8-alanine-5-isoleucine-angiotensin II) on renal function in healthy rats and in rats with myohemoglobinuric acute renal failure were studied. Acute renal failure was induced by an intramuscular injection of 50% glycerol (10 ml ·kg−1). Functional impairment of the glycerol treated animals consisted in a decrease of renal blood flow (electromagnetic flowmeter) and GFR and in an increase of urine volume and arterial blood pressure. In healthy rats saralasin (6 μg·kg−1·min−1 i.v.) had no renal effects by itself but antagonized the angiotensin II (200 ng·kg−1·min i.v.) induced fall of renal blood flow and GFR and the increase of arterial blood pressure. Given to glycerol treated animals saralasin did not induce any change of arterial blood pressure, renal blood flow, GFR or the urinary excretion of fluid and sodium.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 581-581 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peptic ulcer hemorrhage ; Selective proximal vagotomy ; Pyloroplasty ; Blutendes Gastro-Duodenal-Ulcus ; Selektiv-proximale Vagotomie ; Pyloroplastik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 704 selektiv-proximalen Vagotomien wurden 100 (14,2 %) wegen blutendem chronischem Ulcus durchgeführt. Das mittlere Alter war 50 Jahre (Männer) und 56 Jahre (Frauen). In 60 % war die Blutung massiv (Schockindex über I). Die Klinikletalität war 10% (spezifische 5%). In 7% mußte wegen Blutungsrezidiv nachoperiert werden. Bei den bis 9 Jahre postoperativ Nachuntersuchten (n = 50) war die Gesamtbeurteilung: Visick I u. II 85 %,1118 %, IV 7 %. Dumping und Diarrhoe traten nur nach Pyloroplastik auf.
    Notes: Summary 100 (14.2 %) of 704 selective proximal vagotomies were carried out for bleeding chronic ulcer. The patients' age averaged 50 years (men) and 56 years (women). In 60 % there was massive bleeding (shock index above 1). The hospital mortality was 10 % (specific 5 %). In 7 % relaparotomy had to be performed due to recurrent bleeding. In those patients followed up to 9 years (n = 50), the overall grading was: Visick I + II 85 %, III 8 % and IV 7 %. Dumping and diarrhea always occurred after pyloroplasty.
    Type of Medium: Electronic Resource
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