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  • 2000-2004  (3)
  • 1935-1939
  • Computed tomography  (1)
  • Coronary bypass grafts  (1)
  • Key words Cardiac tamponade – cardio-pulmonary resuscitation – retropharyngeal abscess –streptococcus milleri  (1)
  • 1
    ISSN: 1432-1920
    Schlagwort(e): Key words Nerve block ; technology ; Computed tomography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract A prototype of a laser target device was used for CT-guided nerve blocks in a preliminary series of nine interventions. The system provides guidance from any possible approach. High accuracy of needle insertion was achieved; the average deviation of the planned from the actual angle was 1.4°. The target device is valuable for facilitating minimally invasive therapy and can decrease the time required for the procedure.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter ; Magnetresonanztomographie ; Flussmessung ; Koronararterie ; Koronare Bypassgefäße ; Key words ; MR imaging ; Flow quantification ; Coronary artery ; Coronary bypass grafts
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Purpose: To evaluate accuracy of velocity encoded cine MR imaging for determination of blood flow in coronary arteries and coronary bypass grafts. Materials and methods: 12 patients with 22 coronary bypass grafts underwent intraoperative flow quantification using the transit time ultrasound method. These values were compared to postoperative MR phase shift measurements. Flow measurements were performed preoperatively in 28 coronary arteries of 20 patients. For flow measurement, we used a velocity-encoded k-space segmented gradient echo sequence with a temporal resolution of 110 or 125 ms, respectively. 6–8 pase shift images could be acquired during one cardiac cycle. Results: There was a significant correlation between intraoperative and flow measurements using velocity-encoded MR imaging (r=0.74, p〈0.0001, t-test). Flow volumes determined by MR imaging were systemati-cally larger than those determined by the transit time ultrasound method. Mean flow in coronary arteries was reduced in severly stenosed vessels (〉70%) compared to normal vessels. Intra- and interobserver vari-ability were 10.5 and 15% (coronary bypass grafts), and 12.3 and 15.8% (coronary ar- teries), respectively. Conclusions: Velocity-encoded MR imaging enables determination of flow in coronary artery bypass grafts and coronary arteries. Future developments should aim at the improvement of spatial and temporal resolution of the method.
    Notizen: Zusammenfassung Ziel: Es sollte die Genauigkeit der MR-Phasenkontrastmethode zur Ermittlung des Flusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen bestimmt werden. Material und Methode: Die MRT-Flussmessungen von 12 Patienten mit 22 Bypassgefäßen wurden mit intraoperativ mittels Ultraschalldurchflussmethode bestimmten Flüssen verglichen. Präoperativ wurden zusätzlich Flussmessungen in 28 Koronararterien von 20 Patienten durchgeführt. Zur MRT-Flussmessung wurde eine segmentierte 2D-Flash-Sequenz verwendet, die eine zeitliche Auflösung von 110 bzw. 125 ms aufwies. Dies ermöglichte die Akquisition von 6–8 Bildpaaren pro Herzzyklus. Ergebnisse: Es bestand eine signifikante Korrelation zwischen den Ergebnissen der intraoperativen und denen der postoperativen MRT-Flussmessung (r=0,76, p〈0,0001, t-Test). Das mit der MRT gemessene Flussvolumen lag über dem bei der Ultraschallmessung ermittelten. Die Bestimmung des mittleren Flusses in den Koronararterien zeigte deutliche Unterschiede zwischen Gefäßen mit höhergradiger Stenose (〉70%) und Gefäßen ohne Stenose. Die Intra- und Interbeobachtervariabilitäten betrugen 10,5 und 15% (Bypass) bzw. 12,3 und 15,8% (Koronararterien). Schlussfolgerungen: Die Phasenkontrastmethode ermöglicht – in Kenntnis ihrer Limitationen – eine relativ genaue Bestimmung des Blutflusses in Koronararterien und koronaren Bypassgefäßen. Weiterentwicklungen der Methode müssen eine verbesserte räumliche und zeitliche Auflösung zum Ziel haben.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 89 (2000), S. 464-468 
    ISSN: 1435-1285
    Schlagwort(e): Key words Cardiac tamponade – cardio-pulmonary resuscitation – retropharyngeal abscess –streptococcus milleri ; Schlüsselwörter Perikardtamponade – kardiopulmonale Reanimation – Retropharyngealabzeß–Streptococcus milleri
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Wir berichten über eine 67jährige Patientin, die im Rahmen einer Perikardtamponade plötzlich reanimationsbedürftig wurde. Die Ergußdrainierung zeigte eine putride Flüssigkeit, aus der Streptococcus milleri isoliert werden konnte. Fremdanamnestisch litt die Patientin schon 4 Tage vor dem Ereignis an einer allgemeinen körperlichen Schwäche, Dyspnoe, Fieber bis 39°C, Halsschwellung und Schluckbeschwerden. In einer CT-Untersuchung zeigte sich eine Entzündungsstraße ausgehend von der rechten Tonsille über das Mediastinum bis hin zum Perikard. Nach operativer Sanierung des retropharyngealen Abszesses heilte die Erkrankung vollständig aus. Das Krankheitsbild der eitrigen Perikardtamponade muß differentialdiagnostisch immer an einem hämatogenen, lymphogenen oder per continuitatem sich ausbreitenden Prozeß denken lassen. Der Erregernachweis im Erguß sowie die typische Anamnese ließen an eine oropharyngeale Ursache denken.
    Notizen: Summary We present the case of a 67 year old woman who was resuscitated due to cardiac tamponade. Examination of the pus fluid showed a bacterial infection with streptococcus milleri. Four days before resuscitation the patient experienced weakness, dyspnoe, increased temperature (39° C), swelling of the neck, and pain on swallowing. Using computed tomography, examination revealed an infection extending from the right tonsil to the mediastinum and into the pericardium. After surgery to remove the retropharyngeal abscess, the patient healed well. Therefore, on presentation of a cardiac tamponade, possible hematogenous or lymmphogenous causes or per continuitatem infections should always be considered. In this case the germs in the fluid and the typical patient history indicated an oropharyngeal reason.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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