ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Idiopathisches Parkinsonsyndrom
;
Dopaminagonisten
;
Dyskinesien
;
Ropinirol
;
Keywords Idiopathic parkinsonian syndrome
;
Dopamine agonists
;
Dyskinesia
;
Ropinirole
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Psychiatric symptoms and motor fluctuations are frequently occurring late sequelae of long-term therapy with L-dopa. Up to 80% of patients on L-dopa therapy suffer from disturbing dyskinesias, with onset during the first few years after beginning treatment. In particular, younger and middle-aged patients with idiopathic parkinsonian syndrome may develop dyskinesias in the early years of L-dopa therapy. We propose that these particular patient groups should initially be treated with a dopamine agonist – if possible in monotherapy but at least in a dopamine agonist-dominated combination therapy with L-dopa. In this paper, we discuss the reasons for these recommendations, which are based on the findings of the first double-blinded study in which L-dopa was compared with ropinirole, a nonergot dopamine agonist, over a 5-year period. The main results of this study are as follows: At least 1/3 of patients in the ropinirole group could be treated with the dopamine agonist in monotherapy over 5 years. Treatment in the ropinirole group was as effective as in the L-dopa group. Despite equal effectiveness of both drugs, the incidence of dyskinesias was considerably lower with ropinirole (5%) than with L-dopa (36%). The long-term experience gained in this 5-year study support our recommendations to use dopamine agonists early and as the preferred drug of choice in the treatment of Parkinson's disease.
Notes:
Zusammenfassung Häufige Spätfolgen einer L-Dopa-Langzeittherapie sind psychiatrische Symptome und motorische Fluktuationen. Bis zu 80% der mit L-Dopa behandelten Patienten leiden nach wenigen Jahren unter störenden Dyskinesien. Vor allem jüngere und mittelalte Patienten mit einem idiopathischen Parkinsonsyndrom entwickeln Dyskinesien schon in den ersten Jahren einer L-Dopa-Behandlung. Insbesondere für diese Patientengruppen schlagen wir eine initiale Behandlung mit einem Dopaminagonisten vor – wenn möglich in Monotherapie, zumindest aber in einer Dopaminagonisten-dominierten Kombinationstherapie mit L-Dopa. Die vorliegende Arbeit diskutiert die Gründe für diese Empfehlung und bezieht sich dabei auf die erste über 5 Jahre durchgeführte doppelblinde Vergleichsstudie von L-Dopa mit Ropinirol, einem nichtergolinen Dopaminagonisten. Die wichtigsten Ergebnisse dieser Studie sind: Etwa 1/3 der Ropinirol-Patienten konnten 5 Jahre lang in Monotherapie mit dem Agonisten behandelt werden. Die Behandlung in der Ropinirol-Gruppe war ebenso gut wirksam wie in der L-Dopa-Gruppe. Bei gleich guter Wirksamkeit unter Ropinirol traten erheblich weniger Dyskinesien auf (bei 5% der Patienten) als unter L-Dopa (36%). Die Langzeiterfahrungen, die in dieser 5-Jahres-Studie gewonnen wurden, unterstützen unsere Therapieempfehlung eines frühen und bevorzugten Einsatzes von Dopaminagonisten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050701
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